[scheikunde] polymeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] polymeren

hallootjes,

ik zit in mijn 6de jaar tw ( techniek wetenschappen) en moet dit jaar mijn GIP (geïntegreerde proef = +/- profielwerkstuk). Mijn onderwerp 'kunststoffen' heb ik al afgeleverd en is tevens goedgekeurd. Enkel mijn praktische proef was niet 'diepgaand/moeilijk' genoeg. Nu was mijn vraag heeft er iemand nog een interessante proef/experiment/labo dat ik kan uitvoeren om mijn gip te vervoledigen.

groetjes

Berichten: 857

Re: [scheikunde] polymeren

Wat weet je van kunstoffen?

Een leuke proef is het maken van polystyreen via een 3 staps-synthese of via een emulsiepolymerisatie reactie. Je kan ook fysische eigenschappen van polymeren bepalen.

in welke trend moeten wij het zoeken?

EDIT: ik zag dat ik de 3 staps-synthese als voorschrift heb dus als je de proef wilt doen moet je me even een mailtje sturen.

De synthese beschrijft gaat volgens de volgende 3 stappen:

- Ethylbenzeen -> 1-broom-ethylbenzeen

- 1-Broom-ethylbenzeen -> styreen

- styreen -> polystyreen

de synthese gaat via 3 organische reacties die zeer goed uit te voeren zijn. De proef zal ongeveer 2 dagen duren.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] polymeren

super,....

ik zou graag die 3staps-synthese doorgestuurd krijgen als dat mogelijk is...

in ieder geval bedankt voor het snelle antwoord...

Berichten: 857

Re: [scheikunde] polymeren

ik heb je al gemaild via het forum maar ik zeg het hier ook nog eens:

Stuur even je e-mail adres naar mij toe want dan kan ik je het document verzenden.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] polymeren

hallootjes,

ik heb net te horen gekregen dat tevens deze proef afgewezen wordt. Onze school bezit niet de nodige materialen en reagentia...

Dus hier opnieuw mijn vraag is er iemand die nog een proef heeft i.v.m. polymeren waarbij geen te moeilijke reagentia in voorkomen. Mijn eerste poging was hierbij het onderzoek van polymeren in verschillende milieus (= afgekeurd) en het tweede (zoals jullie hier kunnen lezen) de drie staps-synthese om polystyreen te maken (hiervoor mijn dank aan jeffreybuter).

Berichten: 173

Re: [scheikunde] polymeren

Het maken van nylon? Of is dat weer te makkelijk, anders zou je ook gewoon polystyreen kunnen maken uitgaande van gewoon styreen, dat moet wel te krijgen zijn voor jullie school.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] polymeren

Het maken van polyester uitgaande van glycerol en ftaalzuuranhydride?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] polymeren

Ik heb ooit fenol en formaldehyde laten polymeriseren. Beide stoffen zijn echter geen lieverdjes.

PS: dit is geen moeilijke synthese, maar waarschijnlijk heb je al een thermoplast gemaakt, en dit zou daar een thermoharder aan toe kunnen voegen.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] polymeren

ik heb gisteren nog eventjes met mijn mentor erover gesproken. hij vertelde me dat de proef op zich zeer goed was, en dat dus het maken van een kunstof zeker een goede proef zou zijn geweest. Zelf ben ik dus op zoek naar het maken van kunststoffen op het internet. Maar ideeen, leuke sugesties blijven altijd welkom natuurlijk. Maar ik ben het op het moment dus in de trend van 'het maken/creëren van polymeren'

Berichten: 173

Re: [scheikunde] polymeren

Hier vindt je een goede site over polymeren, ik weet niet of er veel praktische info op staat, maar ik meen dat er wel wat proeven op staan.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] polymeren

Ik heb ooit fenol en formaldehyde laten polymeriseren. Beide stoffen zijn echter geen lieverdjes.


Fenol kun je ook vervangen door resorcinol, dan bekom je een roze stof.

Of je kunt ureum met formaldehyde laten reageren tot ureum-formaldehyde-hars.

Als katalysator heb je een zuur nodig, gebruik bij het ureum-formaldehyde-hars citroenzuur als katalysator en geen HCl (zoals in sommige boeken staat).

Berichten: 857

Re: [scheikunde] polymeren

Ik heb ook nog een voorschrift voor het maken van polystyreen via een emulsiepolymerisatie van styreen...Interesse?

(je hebt mijn mailadres)

EDIT:

De benodigde stoffen zijn:

Styreen

NaH2PO4.2H2O

natriumdodecylsulfaat

stikstof

tetra-chloorkoolstof

kaliumper(oxidi)sulfaat (K2S2O8)

vraag je leraar of jullie dit hebben.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] polymeren

hallo iedereen,

ik wou iedereen nog eens bedanken voor de vele ideeen.

Ik heb net te horen gekregen dat mijn laatste voorstel aanvaard is... ik ga nu verschillende soorten nylon maken (6 ; 6,10 ; 6,6 ) en deze achteraf dan gaan vergelijken.

nogmaals bedankt :oops:

Berichten: 7

Re: [scheikunde] polymeren

hallotjes iedereen,

8-[ hier ben ik weer...

Alles vlot nu met mijn eindwerk...

Alleen heb ik een 1 enkel probleem (eigelijk nogal een groot :oops: ).

IK heb al verteld dat ik verschillende eigenschappen van mijn nylons ( nylon 6,6 ; 6 ; 6,10) zou willen onderzoeken. Dus wat de fysische en chemische verschillen zijn tussen de drie.

Maar nu heb k totaal geen idee hoe ik dit moet aanpakken. ik had al zitten denken aan oplosbaarheid, in zuur milieu, verbranding... maar fysisch?!?

groetjes

Berichten: 54

Re: [scheikunde] polymeren

Ik dacht dat de fysische eigenschappen zaken zoals draag-/trekkracht zijn. Je zou dit kunnen testen door te kijken hoeveel gewicht elke type maximaal kan dragen....

Reageer