bepaling van vitamine C gehalte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

bepaling van vitamine C gehalte

hallo allemaal!

ik moet voor school een practicum uitvoeren voor het bepalen van het vitamine C-gehalte in een tablet.. alleen heb ik een vraagje;

hoe maak ik een joodoplossing? ik moet namelijk 5 ml verdund zwavelzuur (0,05 M) en 10,00 ML joodoplossing (0,05) aan elkaar toevoegen, om dit vervolgens te titreren met een thio-oplossing..

het is allemaal heel ingewikkeld, en ik snap er ook weinig van..

wie kan me helpen?!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bepaling van vitamine C gehalte

Jood lost niet in water op. Je zou bijvoorbeeld een oplossing in alcohol kunnen maken, maar dat is hier denk ik niet de bedoeling. Jood lost verder prima op in een waterige oplossing van kaliumjodide.

Lees nog eens wat over redox-reacties. Dat zou kunnen helpen. Voordat je een experiment uitvoert helpt het wel als je ongeveer weet wat je doet, dat maakt de uitwerking een stuk makkelijker, en zorgt er ook voor dat je niets belangrijks vergeet.

Berichten: 5

Re: bepaling van vitamine C gehalte

Ik snap dat het niet zomaar in water oplost. Ik moet 1,27 gram jood + 2,0 gram kaliumjodide oplossen in water.. De opdracht wordt echt heel kort en allemaal fijn op elkaar uitgelegd. En ik heb dit eigenlijk nog nooit eerder gedaan.. als beschrijving staat er: het ascorbinezuur wordt geoxideerd met een overmaat jood en de overgebleven hoeveelheid jood door tritratie met een natriumthiosulaat bepaald.

Ik heb ongeveer wel de methode hoe ik het moet doen, maar ik krijg alle chemicalien niet zomaar toegereikt, ik moet alles zelf maken.. en er missen gewoon nog wat stukjes in mijn voorbereiding.. kunt u misschien zeggen waar ik op moet letten? alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bepaling van vitamine C gehalte

Het probleem is: de beschrijving zoals je die geeft is voor mij heel duidelijk. Je moet dus vertellen wat je er niet aan begrijpt, dan kan ik verder helpen.

De voorbereidingen voor experimenten die ken je vast wel: gevaren van de stoffen opzoeken, reactievergelijkingen opstellen. Ook hier geldt: wat mist er precies, dan kunnen we verder helpen.

Berichten: 5

Re: bepaling van vitamine C gehalte

Ik mis vooral de volgorde van hoe ik het moet aanpakken..

ik snap bijvoorbeeld niet waarom als je het ascorbinezuur oxideerd met een overmaat jood waarom ik dan ook verdund zwavelzuur moet toevoegen?

ook moet ik van de joodoplossing 0,05 M hebben.. maar hoe moet ik dat dan maken?

de molaire massa is dan 126,9 x 2

en ik gebruik 1,27 gram jood en 2,0 gram kaliumjodide opgelost in een maatkolf van 100 ml

moet ik dan het aantal gram (3,27) delen door de molaire massa (253.8)?

ik voeg bij het titreren de natriumthiosulfaat toe aan de overgebleven joodoplossing (en als ik niet de goede M heb dan gaat het dus al fout), en zetmeel als indicater..

ik wil gewoon zekerheid hebben dat ik het goed doe!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bepaling van vitamine C gehalte

Hilde schreef: Ik mis vooral de volgorde van hoe ik het moet aanpakken.....

ik wil gewoon zekerheid hebben dat ik het goed doe!
Ik zal proberen je met een paar vragen verder te helpen. De volgorde ziet er niet zo slecht uit!

Kun je de twee reacties (elk met hun twee halfreacties) eens opschrijven?

Over je molariteit: Wat krijg je als je "3.27 gram" deelt door "253.7 gram per mol"? Het helpt om de eenheden erbij te houden! Waarom tel je overigens de massa's op? Doet het KI mee aan de reacties? Is het belangrijk hoeveel KI je gebruikt? Waarom of waarom niet?

Wat gaat er met je indicator gebeuren tijdens de titratie?

Berichten: 5

Re: bepaling van vitamine C gehalte

de twee halfreacties heb ik al namelijk:

C6H8O6 ----> C6H6O6 + 2H+ + 2e-

I2 + 2e- ----> 2I-

-------------------------------

C6H8O6 + I2 ----> C6H6O6 + 2H+ + 2I-

en

I2 + 2e- ----> 2I-

2S203 2- ----> S4O6 2- + 2e-

----------------------------------

I2 + 2S203 2- ----> S4O6 2- + 2I-

het enige wat nu nog niet duidelijk is, is dat ik de joodoplossing zelf moet maken, en er vervolgen mee moet gaan rekenen..

Maak de joodoplossing; 1,27 gram jood + 2,0 gram kaliumjodide oplossen in een maatkolf van 100 ml. (0,05 M)..

moet ik bij mijn berekening dan alleen de 1,27 gram jood betrekken? en die grammen dan dlen door de atoommassa?

als je me hier nog mee wilt helpen graag!

de indicator gaat van blauw naar kleurloos

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bepaling van vitamine C gehalte

Het helpt echt als je de eenheden meeneemt: "gram" gedeeld door "gram/mol" levert "mol". Voor de concentratie moet je dat dus nog delen door "liter"

Als je de kaliumjodide zou willen meetellen, dan moet je daar natuurlijk wel de eigen molecuulmassa voor gebruiken. Maar waarom zou je? Die stof reageert toch niet mee? Het helpt alleen om de jood op te lossen.

Berichten: 5

Re: bepaling van vitamine C gehalte

oke dankje wel ik snap het!

nog een vraagje (de laatste hoop ik:P);

is het mogelijk om zelf natriumthiosulfaat te maken?( van 0,1 M)

we moeten namelijk titreren met een thio-oplossing..

dankjewel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bepaling van vitamine C gehalte

Ik mag toch hopen dat je iets nauwkeurig kan afwegen en oplossen. Natrium thiosulfaat is gewoon een vaste stof :oops:

Reageer