massaspectrometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 68

massaspectrometrie

Hallo,

Ik heb een GC-MS experiment uitgevoerd, met een alkaan mengsel van C14, C15 en C16 (0,1% in hexaan) Dit mag ook gerust een andere reeks aan alkanen zijn, als ze maar met het onderstaande programma te analyseren zijn.

Nou moet ik ook een alkaan monster analyseren. Heeft er iemand een idee van een monster? Ik dacht zelf misschien aan benzine o.i.d., maar ik weet niet of dit dan ook kan met het GC-programma wat ik gebruik.

Het programma is:

begintemperatuur: 120 °C

hold: 2 minuten

rate: 10 °C/min

eindtemperatuur: 200 °C

hold: 1 minuut

Ik hoop dat er iemand een idee heeft voor een monster....

Alvast bedankt,

Groetjes Marloes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: massaspectrometrie

Volgens mij is dit programma op zich prima voor een eerste poging. Wanneer je deze instellingen hebt gebruikt om over dezelfde kolom een C14-C16 mengsel te scheiden, dan kun je voor benzine beter een iets lagere begintemperatuur (bijv 70 °C) nemen. Hiernaast kun je ook de rate iets kleiner maken (bijv. 5 °C/min). Anders komen de componenten er waarschijnlijk te snel (en niet goed gescheiden) van af.

Terpentine analyseren is misschien ook een leuk alternatief. De analyse van benzine is eigenlijk wel een beetje erg standaard als experiment.

Berichten: 68

Re: massaspectrometrie

ik dacht misschien ook nog aan terpetine, thinner, wasbenzine o.i.d. Nu heb ik op de etiketten gekeken, maar er staat niks op over de samenstelling (ingredienten).

Hoe kom ik er nu achter wat voor verdunning ik moet toepassen. de kolom die ik gebruik is een HP-1 MS (Crosslinked methyl siloxone) 30m * 0.25 mm * 0,25 um film thickness. Dit kan ik toch gewoon verdunnen met hexaan. Het injectievolume is 1 μl.

Zijn deze gedachten van mij een beetje juist?

Marloes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: massaspectrometrie

Loesje27 schreef: ik dacht misschien ook nog aan terpetine, thinner, wasbenzine o.i.d. Nu heb ik op de etiketten gekeken, maar er staat niks op over de samenstelling (ingredienten).

Hoe kom ik er nu achter wat voor verdunning ik moet toepassen. de kolom die ik gebruik is een HP-1 MS (Crosslinked methyl siloxone) 30m * 0.25 mm * 0,25 um film thickness. Dit kan ik toch gewoon verdunnen met hexaan. Het injectievolume is 1 μl.

Zijn deze gedachten van mij een beetje juist?

Marloes
Wat de verdunning betreft, daar zit nog wel wat speling in om tot goede resultaten te komen. Naast de verdunning kun je ook de hoeveelheid die je inspuit variëren. Gewoon even proberen. De bedoeling is dat de kolom niet wordt overladen, maar dat je wel een goede signaal/ruis verhouding hebt.

Wanneer je je monster in hexaan op wilt lossen houdt dat wel in dat je eigenlijk geen componenten kunt analyseren met een vluchtigheid die in de buurt ligt van hexaan. Hexaan is dus ongeschikt voor benzine, maar waarschijnlijk wel goed genoeg voor terpentine, thinner en wasbenzine.

Berichten: 278

Re: massaspectrometrie

Kijk eens in dit topic, misschien heb je er wat aan

dit topic

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massaspectrometrie

Ehm dat is een linkje naar zijn dubbelpost :oops:

Berichten: 278

Re: massaspectrometrie

duh, waarom dan ook 2 keer de vraag stellen....Ongeduld? Is niet nodig lijkt me

(krijg ik weer op me kop van de mods omdat het geen toegevoegde waarde heeft...)

Reageer