roestvorming

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

roestvorming

Onlangs wat foto's ontvangen van mijn zwager van een schip wat bijna gezonken was doordat er a.g.v. roestvorming gaten in de romp waren gekomen. Het viel mij op dat er bij diverse bevestigingspunten roestvorming was ontstaan. Komt dat omdat er dan twee verschillende metalen in het spel zijn? Heeft de verdringingsreeks hier iets mee van doen? Welk metaal wordt het eerste "opgegeten" ? Ik ben absoluut geen chemicus; kan iemand op een voor mij begrijpelijke wijze iets over vertellen? Misschien wat aanvulling hierop: als een elektrische stroom zijn retourweg vindt via de scheepsromp, wordt dan roestvorming erger of juist niet? Denk aan de massa-aansluiting van een accu die verbonden is met de scheepsromp.

Groet, Dick Bakker.

Berichten: 1.122

Re: roestvorming

Ik kan mij zo voorstellen dat op bevestigingspunten de zwakke punten liggen. Normaal gesproken zit er een beschermende verflaag op het schip. Op bevestigings/koppelingspunten is de kans natuurlijk het grootst dat de verf/beschermlaag beschadigd raakt waardoor zowel water als lucht het metaal aan kunnen tasten. De combinatie daarvan leidt dan tot roest.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: roestvorming

Vergelijk het met een auto. Mijn R4-tje uit 1966 roest nog niet echt, maar als hij gaat roesten dan zal het zijn op de punten waar de carrosseriedelen aan elkaar zijn geschroefd, de contactpunten met edelere metalen (onder chromen strips bijv.), de kiertjes en de randen.

Oorzaken:

De schroeven door de carrosseriedelen zijn geheid van ander metaal. Door de verdringingsreeks (inderdaad) gaat het onedelere metaal het eerst oxideren. Dit is ook de oorzaak dat er onder chromen strips altijd wordt geroest: chroom is edeler dan het blik van de carrosserie.

In de kiertjes (bijv. vlak naast een las) blijft het het langste vochtig. De combinatie water en lucht is funest voor ijzer.

Bij randen en hoekpunten speelt ook nog mee dat het relatief oppervlak erg groot is (ik bedoel het oppervlak per volume materiaal). Op deze plaatsen zal roestvorming het snelst optreden.

Marjanne

Berichten: 1.379

Re: roestvorming

Praktische alle schepen, gemaakt van stalen platen, worden tegen corrosie beschermd door een organische coating. Aangevuld met kathodische bescherming (K.B.)

Deze naam ( K.B.) is eigenlijk onjuist. Niet de kathodische stroom beschermt het schip maar de potentiaal, gemeten t.o.v. een referentie-elektrode. Bij K.B. is dus een regelmatige potentiaalcontrole nodig.

Met behulp van offerelectroden ( zink, magnesium of een anodelegering die Zn, Mg en Al kan bevatten) wordt de potentiaal van het geverfde schip over omstreeks 0.4 Volt verlaagd.

Dan is de potentiaal zo laag dat de anodereaktie Fe ----) Fe2+ +2e nauwelijks nog verloopt. Bij een ongeverfd schip lukt het niet met offeranodes de potentiaal voldoende te verlagen. Kathodische bescherming is dus aanvullend aan de verflaag.

Met de z.g. verdringingsreeks, de spanningsreeks en de wet van Nernst is er wel enige verwantschap, maar niet veel. Bij "Nernst" is er slechts een reversibele redoxreactie

potentiaalbepalend. Maar corrosiepotentialen zijn mengpotentialen die ingesteld worden door meerdere redoxreakties gelijktijdig. Je kunt dit grafisch voorstellen door corrosiepotentialen zonder en met K.B in te tekenen in het Pourbaix-diagram van ijzer.

Door de grote afmetingen van een schip heb je te maken met potentiaalgradienten. Daarom moeten de offeranoden over de gehele scheepshuid verdeeld worden. Met extra anoden in de buurt van de schroef om het potentiaalverhogende effect van de bronzen schroef op het achterschip te compenseren.

Surfen op internet gaat het beste met termen als cathodic protection, corrosion potential en Pourbaix diagram.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer