[scheikunde] pH-waardes zuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] pH-waardes zuren

Ik ben op zoek naar de pH waardes van de volgende zuren:citroenzuur, oxaalzuur, ascorbinezuur, Wijnsteenzuur, Natriumwaterstofsulfaat, Melkzuur,Appelzuur, Fosforzuur. Ik kan deze pH-waardes niet op het internet vinde en jammer gebnoeg ook niet in het binas, kan iemand me de pH-waardes geven of een tip om eraan te komen?Alvast danjewel.

kusjes,

Anoek

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] pH-waardes zuren

Je zult geen pH waarden kunnen vinden, pH waarde is afhankelijk van de hoeveelheid H+ ionen in de oplossing, wat direct gerelateerd is natuurlijk aan de concentratie zuur en zijn ionisatie graad. Ben je niet opzoek naar pKa waarden?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] pH-waardes zuren

oh sorry, ja je hebt helemaal gelijk.

Nu moet ik alleen nog kijken waaruit de stoffen te winnen zijn dmv reacties en of dit goedkoop kan of niet, kan iemand me hier misschien helpen of me in een goede directie sturen? Bij voorbaat dank!

kusjes,

Anoek

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] pH-waardes zuren

Mja het meeste is gewoon tekoop in zijn zuivere vorm. Of het goedkoop kan of niet hangt ook weer af van welke uitgangsstoffen je wilt komen en welke schaal je iets wilt synthetiseren. Dingen als fosfor zuur etc zijn gewoon te koop en ik heb nog nooit gehoord dat iemand dit zelf gaat maken, dit geldt trouwens voor bijna alle stoffen. Deze zijn allemaal relatief goedkoop te verkrijgen omdat ze op massale schaal door producenten geproduceerd worden, en volgens mij moet je van goede huize komen om dit zelf goedkoper te kunnen te doen en hun zuiverheidsgraad te behalen.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt? Een algemeen antwoord op een algemene vraag zal ik maar zeggen.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] pH-waardes zuren

Napoleon1981 schreef: Mja het meeste is gewoon tekoop in zijn zuivere vorm. Of het goedkoop kan of niet hangt ook weer af van welke uitgangsstoffen je wilt komen en welke schaal je iets wilt synthetiseren. Dingen als fosfor zuur etc zijn gewoon te koop en ik heb nog nooit gehoord dat iemand dit zelf gaat maken, dit geldt trouwens voor bijna alle stoffen. Deze zijn allemaal relatief goedkoop te verkrijgen omdat ze op massale schaal door producenten geproduceerd worden, en volgens mij moet je van goede huize komen om dit zelf goedkoper te kunnen te doen en hun zuiverheidsgraad te behalen.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt? Een algemeen antwoord op een algemene vraag zal ik maar zeggen.
nou eigelijk niet. Omdat het hier om een ontkalker gaat hier in vaste vorm is het de bedoeling om het zuur dus te verkrijgen uit de beginstoffen.

Bijvoorbeeld ( de enige die ik heb kunnen vinden):

Fosforzuur wordt gemaakt door fosfaaterts te laten reageren met zwavelzuur. Reactieproducten zijn fosforzuur en gips.

Ca3(PO4)2 + 3 H2SO4 → 2 H3PO4 + 3 CaSO4

Het zuur is goed oplosbaar in water.

kusje en bedankt voor de hulp tot zover!

Anoek

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer