Btex in benzine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Btex in benzine

Hallo iedereen

Hopelijk kunnen jullie mee helpen.

Ik zit met een probleem, ik heb voor een project op school btex in benzine onderzocht op de gaschromatograaf.

Zal eerst even vertellen hoe ik het heb gedaan.

Ik heb eerst 5 ml benzine verdund met hexaan en dit aangevuld tot 100 ml. Ik heb nu 1 microliter door de gaschromatograaf geinjecteerd.

Maar nu het probleem ik heb de pieken van de btex gevonden, alleen de concentraties die achter de pieken staan die kloppen niet.

Want bij de hexaan piek staat een concentratie van 70% maar dit moet toch 95% zijn of zie ik dit nu verkeerd.

Dus omdat het geen 95% is kan ik ook niet uitrekenen hoeveel benzeen, tolueen, ethylbenzeen en xyleen er nu in de benzine zat.

Of is er toch een manier waarop dit kan.

Alvast bedankt voor het helpen

Berichten: 2.399

Re: Btex in benzine

Heb je met verschillende concentraties gecalibreerd? Kun je wat meer vertellen over hoe die waarde tot stand is gekomen. Een apparaat "zegt" namelijk niet zomaar wat

edit: bedenk ook dat de respons van een FID detector stof specifiek is [!]. Ik heb namelijk nu het gevoel dat alles aan de hexaanpiek wilt gaan relateren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Btex in benzine

Ik denk dat de 70% die bij je hexaanpiek staat, geen concentratie is, maar een oppervlakte: de hexaanpiek omvat 70 % van de totale oppervlakte van alle pieken.

Staat er ergens geen piekoppervlak of piekhoogte voor alle pieken, maar dan zonder %?

De concentratie van de btex moet je bepalen door van de verbindingen een kalibratiestandaard te prikken (een bekende concentratie van deze verbindingen in hexaan). Hiermee kun je de concentratie van btex in de benzine berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Btex in benzine

Het is het beste om bij het berekenen van de concentraties geen gebruik te maken van het oppervlak van het oplosmiddel. Alle overige pieken zijn immers van de benzine. Het totale oppervlak daarvan is 100% van je benzine.

De hoeveelheid oplosmiddel die je inspuit is zo groot dat de detector hier niet meer lineair op reageert. Je zegt ook wel dat de detector overladen is. Dit heeft tot gevolg dat het oppervlak kleiner wordt gemeten dan dat ie eigenlijk zou moeten zijn. Wanneer je de hexaanpiek in het geheel niet meeneemt heb je ook geen last van deze fout in de meting.

Wanneer je het echt helemaal netjes zou willen doen moet je ook de zogenaamde responsfactoren van btex en de andere componenten moeten bepalen. Dat is waar Napoleon1981 en Marjanne op doelde. Maar bij de componenten van benzine zullen de responsfactoren naar mijn idee niet schokkend veel variëren.

Berichten: 2

Re: Btex in benzine

Okay bedankt, snap er nu al wat meer van :oops:

Ga nu even kijken naar de responsfactoren, dat moet wel lukken denk.

bedankt voor het antwoord geven

Reageer