[scheikunde] Appels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Appels

Hallo!

Wij gaan ons profielwerkstuk over appels doen. We willen oa. het vitamine C gehalt bepalen en het rottingsproces onderzoeken.

Onze hoofdvraag daarbij is: Fruitschaal of koelkast??

We weten alleen niet hoe we de staat van rotten het best kunnen meten.

We dachten dat we misschien de appels konden wegen omdat ze bij rotten vocht verliezen.

Of we kunnen naar de rotte plek kijken, maar we denken dat dit erg onnauwkeurig is.

Weet iemand van jullie hoe we dit kunnen meten en hoe we een omgeving

kunnen creeren met bepaalde en bekende temperaturen?? (bijv. 15, 20, 25, 30 graden C)

We willen hetzelfde doen met de luchtvochtigheid van de lucht.

Hoe zouden we dit kunnen regelen?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Appels

Ik weet dat ze bij ECN bezig waren met het ontwikkelen van een ethanol sensor die in koelcellen waar fruit opgeslagen werd geplaatst moest gaan worden. Het omhoog gaan van een ethanol concentratie zou dan een maat wezen voor het rijpen/rotten van fruit. Ik weet er verder echt niets vanaf, maar probeer dit eens uit te zoeken. Wanneer het zo is, dan kun je misschien je onderzoek gaan baseren op ethanol concentraties in fruit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Appels

Het creëren van een bepaalde constante temperatuur en luchtvochtigheid is niet makkelijk. Niet voor niets bestaan er klimaatkasten in laboratoria. Als je over zo´n kast beschikt, dan kun je al heel wat temperaturen aan.

Voor de luchtvochtigheid weet ik niets, althans niet wat een paar dagen aanhoudt.

Als je geen klimaatkast hebt, dan wordt het, voor wat betreft de temperatuur betreft, ook schipperen.

De koelkast is een graad of 5, continu.

De woonkamer is vanaf nu met dit weer een graad of 22-23, continue (als het nodig is zou je de CV-thermostaat een paar nachten aan kunnen laten.

Heb je een kelder, of kruipruimte? Graad of 15 op dit moment?

Ik zou ook de factor licht definiëren. Volgens mij rotten appels in het donker minder snel dan in het licht.

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Appels

Wist je dat bloemen eerder verwelken als je ze naast een fruitschaal zet? Dit verwelken wordt veroorzaakt

door het gas etheen dat wordt geproduceerd door rijpend fruit. Kun je aantonen dat rijpend

fruit etheen produceert? Wanneer produceert het fruit het meeste etheen? Als het rijpen begint

of als het fruit al bijna rot is? Produceert alle fruit etheen bij het rijpen?

Deze informatie vonden we op internet en wij willen het rottingsproces van appels

onderzoeken. Nu zoeken we alleen een maat voor de rotting.

Weet iemand misschien hoe je het gas etheen aan kunt tonen in/bij de appels?

alvast bedankt!

Re: [scheikunde] Appels

Etheen is een plantenhormoon dat het rijpingsproces bevordert maar slechts indirect het rotten. Door het uitrijpen van fruit wordt het aantrekkelijker voor beestjes om er van te snoepen waarbij de vruchten worden besmet met bacterieen en schimmels. De schimmels zijn in de meeste gevallen de oorzaak van het rottingsproces.

Reageer