Rook maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Rook maken

Hallo,

Ik studeer voor leerkracht. Ik heb een draak gemaakt als handpop uit mousse, sponsachtig materiaal. Nu zou ik graag rook uit deze draak laten komen zondar dat de draak in brand schiet en zonder dat de klas ruikt naar chemische stoffen. Kan er iemand mij helpen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Rook maken

De beste en veiligste manier is het huren van een rookmachine. Dit kost rond de 17,50 euro voor een dag. Even googelen op rookmachine en je vindt zo een verhuurbedrijf bij je in de buurt.

Alternatieven zoals droogijs in water of het combineren van zoutzuur en ammonia zijn respectievelijk duurder en onveiliger.

Berichten: 2.399

Re: Rook maken

Wierrook?

Berichten: 139

Re: Rook maken

In fop-sigaretten zit een zoort meel wat je door blazen in de lucht brengt, en dan op rook lijkt.

misschien een idee

LvS

Berichten: 3.145

Re: Rook maken

De beste en veiligste manier is het huren van een rookmachine. Dit kost rond de 17,50 euro voor een dag. Even googelen op rookmachine en je vindt zo een verhuurbedrijf bij je in de buurt.
Het gaat hier wel om een handpop. Ik zie nog niet zo'n bulky rookapparaat geintegreerd worden in een handpop, of is de miniaturisatie daarin ook al doorgedrongen :oops: .

Hoe het wel zal moeten is nog niet zo eenvoudig. Misschien wil het met twee heel kleine ampulletjes, de ene gevuld met een kwart ml geconcentreerd zoutzuur, de ander met een kwart ml geconcentreerde ammonia. Als je deze dan kapotknijpt, krijg je een dichte witte wolk, van niet-giftige rook (deze rook is salmiak). Dit roken houdt dan wel een paar minuten aan. De pop moet de vloeistof dan opzuigen en de vloeistoffen mogen niet elkaar aanraken, want dan is het effect meteen weg.