[scheikunde] Molariteit, mol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 56

[scheikunde] Molariteit, mol

Ik was ziek wanneer dit gegeven werd dus heb de uitleg gemist, kan iemand misschien zeggen welke stappen je moet doen om mij wat op weg te helpen, zonder getallen natuurlijk want dat wil ik zelf proberen :oops: Gewoon wat je eerst moet berekenen en wat dan.

1) Een waterige oplossing van 60 massa%fosforzuur heeft een dichtheid van 1,426 g/ml. Als ik 5,00 ml van dergelijke oplossing verdun tot een eindvolume van 250,00 ml, hoeveel molair is dan deze oplossing?

Oplossing: 0,175M

2) Natriumfosfaat en calciumchloride reageren tot calciumfosfaat en natriumchloride. Hoeveel gram calciumfosfaat kan ik maximaal vormen wanneer ik 50,00 ml van een 1,50 M oplossing aan natriumfosfaat en 4,00 g calciumchloride samenbreng?

Oplossing: 11,63 g

En deze heb ik goed opgelost alleen snap ik niet goed wat ze bedoelen met halverwege de reactie?

3)Als ik 10,0 g difosforpentoxide kan laten reageren met 5,00 gram water tot fosforzuur, hoeveel fosforzuur kan ik dan maximaal bekomen? Wat is de massaverhouding van alle producten halverwege de reactie?

Bedankt 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Molariteit, mol

Altijd beginnen met de reactievergelijkingen. In deze gevallen is het daarna handig om de molgewichten van alle betrokken moleculen erbij te schrijven en die te gebruiken om hoeveelheden in mol om te rekenen in gram, en andersom. Daarna zul je zien dat de opgaven minder moeilijk zijn dan je dacht!

Halverwege de reactie is een beetje vreemd geef ik toe, maar ik denk dat wordt bedoeld dat de helft van het fosforzuur is omgezet. Ook hier weer: eerst reactievergelijkingen en hoeveelheden in mol erbij zetten.

Berichten: 56

Re: [scheikunde] Molariteit, mol

2) 2Na3PO4 + 3CaCl2 -> Ca3(PO4)2 + 6NaCl

Hoeveelheid mol van Na3PO4:

0,050L * 1,50 mol/L = 0,075 mol

Hoeveelheid mol van CaCl2:

4 g / 110,986 g/mol = 0,036 mol

Heb een probleem hier, ze hebben als tussenoplossing staan dat er 0,360 mol CaCl2 is in plaats van mijn uitkomst: 0,036 mol. Wat doe ik hier verkeerd?

Dit is nog niet de hele oplossing, wou eerst dit vragen :oops:

EDIT: die eerste oefening weet ik echt niet hoe ik daar aan moet beginnen 8-[

Re: [scheikunde] Molariteit, mol

Vraagstuk 1.

Hoeveel weegt 1 liter fosforzuur?

Hoeveel gram fosforzuur zit er in 1 liter?

Hoeveel mol fosforzuur zit er in 1 liter?

V1 x M1 = V2x M2

5 x M1 = 250 x M2

Berichten: 56

Re: [scheikunde] Molariteit, mol

1L fosforzuur weegt 1426g

855,6g fosforzuur in 1L

8,732 mol in 1L

Dus 0,005 * 8,732 / 0,250 = 0,175 M

Bedankt :oops:

Dat halverwege de reactie stukje heb ik toch nog niet echt door.

En hier de rest van nummer 2 al is het niet echt juist:

2) 2Na3PO4 + 3CaCl2 -> Ca3(PO4)2 + 6NaCl

Hoeveelheid mol van Na3PO4:

0,050L * 1,50 mol/L = 0,075 mol

Hoeveelheid mol van CaCl2:

4 g / 110,986 g/mol = 0,036 mol ? moet 0,360 zijn

Dus CaCl2 is limiterend reagens, dus 0,036/3 = 0,012 mol Ca2(PO4)2

310,1828 g/mol * 0,012 mol = 3,72 g (dus klopt niet)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Molariteit, mol

Het antwoordenboek is niet heilig. In de berekening voor het aantal mol calciumchloride is een fout gemaakt. Dit antwoord is vervolgens meegenomen in de verdere stappen: de fosfaat is daarin namelijk het reactant in ondermaat. Hiermee kom je namelijk wel netjes op 11,63 g uit. :oops:

Berichten: 56

Re: [scheikunde] Molariteit, mol

Dus mijn antwoord is toch verkeerd dan? Of niet?

Ik had ook al verder gerekend met de 0.360 en toen kwam ik ook op 11,63g uit. Maar weet niet welke nu de juiste is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Molariteit, mol

Nee ik zeg toch dat het antwoordenboek niet heilig is; zover ik kan zien is het jouwe goed.

Berichten: 56

Re: [scheikunde] Molariteit, mol

ah ok, sorry :oops:

Ik heb juist een email gezonden naar de Prof, sinds het opgegeven oplossingen waren van oefeningen die zij had opgesteld, dus komen niet uit een boek 8-[

Reageer