[Natuurkunde] metalen bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 14

[Natuurkunde] metalen bepalen

Hey allemaal,

Als natuurkunde PO heb ik gekozen voor het onderzoeken waar de 1- en 2- euromunt uit bestaan. Met natuurkundige maar ook scheikundige proefjes moet ik er uit komen. Verschillende proeven hebben we al gedaan waaronder; dichtheid; warmtecapaciteit; vlamreactie; oplossen. Maar we zijn er nog niet uit gekomen welke metalen het zijn (natuurlijk staat het ook op internet maar daar mogen we het niet vandaan halen ) Maar daarom heb ik de vraag weet iemand nog een paar proefjes te doen om een metaal aan te tonen?

Hoop veel respons. Dit bericht heb ik ook bij de klassieke NA gezet, omdat het onderzoek bij na gedaan wordt.

Cubeplayer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Je hebt al vlamkleuring gedaan, maar je weet nog niet uit welke metalen het bestaat? Waarschijnlijk toch een legering, je zou een munt moeten destrueren en dan elk metaal 1 voor 1 analyseren. Wat heb je tot nu toe?
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 14

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Omdat we de proeven op een school moeten doen hebben we niet de beste materialen waar we mee kunnen werken. Het probleem van de vlamproeven was dat er vaak dezelfde kleur uit kwam (vooral blauw en groen wat waarschijnlijk door dnatrium en/ of andere zout ontstaat) dus daar hebben we een niet zo goede conclusie uit kunnen trekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

...vlamproeven...groen...
Koper?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

misschien een hardheidsproef

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Hoe kan je het best een hardheisproef doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Met een Primsa kun je de kleuren scheiden die zo'n vlam uitzendt . dan krijg je een spectrum. zo kun je kijken welke spectra's er allemaal in zitten.

Dit doen ze met sterren ook. zo kunnen ze de samenstelling van sterren bepalen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Gast schreef:
Hoe kan je het best een hardheisproef doen?
Tenzij je weet welke metalen er in je munt zitten, en tenzij je beschikt over tabellen die van alle mogelijke procentuele samenstellingen van je legering de hardheid geven, zou ik zeggen, kun je gewoon het beste niet doen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je eromheen kunt om zo'n munt op te lossen in een sterk zuur, en in de oplossing de ionsamenstelling te bepalen. Dat zal mogelijk het snelst kunnen met een spectrofotometer. Als je die op school niet hebt (en op een middelbare school zal dat wel niet) zul je m.i. verder weg moeten. Maar als je je liefste gezicht opzet, wil een commercieel lab de zaak misschien wel voor je door zo'n apparaat halen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Als je de mogelijkheid hebt om een massaspectrograaf te gebruiken, dan heb je alle problemen in een keer opgelost.

Een middelbare school zal niet over deze apparatuur beschikken. Een universiteit of een hogeschool in de buurt zou je misschien verder kunnen helpen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

eeeeuh...een massaspectrometer op een HBO? Niet in Utrecht iig. Op de uni natuurlijk wel. Als je dat voor elkaar zou kunnen boksen, heb je wel een mooi project! Lukt het niet met het vinden van een massaspectrometer, dan is de methode die Jan aandroeg (en ik ook al eerder) de beste: een muntstuk(je) destrueren (koningswater) en dan alle metalen gaan bepalen. Met de juiste proeven kan je ook hoeveelheden metalen bepalen!
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 14

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Maar heeft iemand nog andere ideën voor proefjes die uit te voeren zijn op een middelbare school? Ingewikkelde dingen kunnen we hier niet doen. Hoop dat mensen nog wat weten. Scheikundig of natuurkundig maakt niet uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Als je je munten eenmaal uit elkaar gepeuterd hebt en in zuren opgelost, kun je beetjes van die oplossingen dan niet testen op (on)oplosbaarheid in de aanwezigheid van bepaalde ionen? En dan als er iets neerslaat, met de kleur of andere eigenschappen van het verkregen zout een stap verder raken? Of hoe deden ze dat soort bepalingen voordat de massaspectrometer bestond?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Je kan in ieder geval vrij makkelijk door verhitting de buitenste laag van de binnenste laag scheiden van de munten. Sterk verhitten en dan kan je het midden eruitslaan, heb ik wel eens zien gebeuren. Maar pas wel op, het is best tricky en je moet oppassen voor wegschietend verwarmd metaal.

Wat je overhoud zou ik inderdaad misschien oplossen met een zuur, het zuur eruit proberen te halen, en dan neerslagreacties.

Je zou ook kunnen denken aan misschien door electrolyse bepalen of er een positief of negatief ion in zit.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 14

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Het uit elkaar halen van de munten gaat door gewoon een harde ram te geven op het middenstuk veel makkelijker, dus daar heb ik geen problemen mee. Het in het zuur op lossen heb ik ook al gedaan en door kleuringen en vlamproeven ook wat verschillenden stoffen er uit kunnen halen, maar zijn er nog andere proefjes (mijn leraar begint nu ook te zeuren dat we wat meer natuurkundige dingen moeten doen).

Berichten: 14

Re: [Natuurkunde] metalen bepalen

Trouwens bij die hardheid proeven heb ik een schaal van mohr nodig weet iemand waar ik een complete lijst kan vinden waar alle waarden op staan met de stoffen?

Reageer