[scheikunde] reactievergelijking van Salicylzuur en ethaanzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] reactievergelijking van Salicylzuur en ethaanzuur

Hee! :oops:

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over de chemie van de aspirine en daarvoor moet ik de reactievergelijking (structuurformule) van salicylzuur met ethaanzuur weten.

Ik heb al gezocht naar deze reactievergelijking op het internet maar daar kom ik vooral uit bij:

Afbeelding

dit blijkt de reactievergelijking te zijn met azijnzuuranhydride. Ik moet dus reactie vergelijking weten met ethaanzuur. Is er iemand die mij daarmee kan helpen?

Alvast Bedankt..

Berichten: 857

Re: [scheikunde] reactievergelijking van Salicylzuur en ethaanzuur

Salicylzuur + Ethaanzuur is een verestering. Wat weet je van een verestering? Welk product kan je naast je ester nog meer verwachten?

alcohol + carbonzuur --> ester + ???

los ??? op en je hebt het.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] reactievergelijking van Salicylzuur en ethaanzuur

Water toch?

of zeg ik nu iets heel doms :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] reactievergelijking van Salicylzuur en ethaanzuur

Nee hoor, dat is precies wat er wordt gevormd!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] reactievergelijking van Salicylzuur en ethaanzuur

Ok heel erg bedankt!! Hier kom ik wel weer verder mee..

maar had eigenlijk nog 1 vraagje...

Wat is de molverhouding van salicylzuur en azijnzuuranhydride..?

Ik zal denken dat het 1:2 is,, maar iets zegt me dat dat fout is :oops:

Berichten: 42

Re: [scheikunde] reactievergelijking van Salicylzuur en ethaanzuur

Bekijk de formules nog eens boven het is inderdaad zo dat men en ester met water kan krijgen. Maar in dit geval werkt ge met azijnzuuranhydride hetgeen zorgt voor een ester het acetylsalicylzuur en azijnzuur. De molverhouding is hier 1 voor het acetylzuur en 1 voor het azijnzuuranhydride.

groeten

Berichten: 857

Re: [scheikunde] reactievergelijking van Salicylzuur en ethaanzuur

He Nicole...

om je even nog een extra paragraafje te geven in je profielwerkstuk stel ik een vraagje:

Je hebt nu gezien dat je met 2 verschillende reacties aspirine kunt maken. Namelijk:

Salicylzuur + azijnzuuranhydride --> acetylsalicylzuur + azijnzuur

Salicylzuur + azijnzuur --> acetylsalicylzuur + water

beide reacties geven acetylsalicylzuur maar er is toch een groot verschil tussen deze reacties. Ga eens na wat het belangrijke verschill is tussen deze reacties en je hebt een extra paragraaf in je PWS.

Maak de asprine maar eens op beide manieren en zie wat het verschil is!!

Berichten: 4

Re: [scheikunde] reactievergelijking van Salicylzuur en ethaanzuur

Bij de eerste reactie ontstaat er een zuur eindproduct (azijnzuur),

bij de tweede reactie ontstaat er een basisch eindproduct (water)?

Ik weet in ieder geval wel dat azijnzuur nog met iets verder reageert, ik weet alleen nog niet met wat en wat voor een reactievergelijking dat is...

Berichten: 857

Re: [scheikunde] reactievergelijking van Salicylzuur en ethaanzuur

nicole schreef: Bij de eerste reactie ontstaat er een zuur eindproduct (azijnzuur),

bij de tweede reactie ontstaat er een basisch eindproduct (water)?

Ik weet in ieder geval wel dat azijnzuur nog met iets verder reageert, ik weet alleen nog niet met wat en wat voor een reactievergelijking dat is...
Je zit in de verkeerde richting.

Je opbrengst bij de reactie met azijnzuuranhydride zal hoger zijn dan de reactie met gewoon azijnzuur. Waarom?

Reageer