[scheikunde] koolstof vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 5

[scheikunde] koolstof vragen

Eey gaste! Ik ben nieuw hier en ik heb een paar vraagjes voor jullie. Ik weet het niet, heb er heel lang naar gezocht. Jullie weten heel veel van scheikunde dus jullie zullen het wel weten;)

Hoe wordt koolstof gemaakt en hoeveel?

Welke chemische eigenschappen heeft het?

Welke fysische eigenschappen heeft het?

Alvast bedankt Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] koolstof vragen

Hallo lol3000, welkom op het forum!

Je vraag komt me een beetje vreemd over.

Koolstof is een element en geen stof die je fabriceert zoals een plastic bijvoorbeeld. Wat je je hooguit zou kunnen afvragen, is hoeveel pure koolstof er bij een bepaald proces wordt gevormd, zeg maar alsof het een afvalproduct zou zijn.

Voor chemische en fysische eigenschappen zal je ook wat specifieker moeten zijn. Koolstof komt namelijk als zuivere stof in verschillende vormen voor, met allemaal andere eigenschappen.

Bijvoorbeeld grafiet, diamant, fullerenen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] koolstof vragen

Die chemische en Fysische eigenschappen heb ik al, moet alleen nog weten hoe het wordt gemaakt. Ik kan het niet vinden. We moesten voor school een stof uitzoeken en een vragenblad pakken, en die vragen krijgt iedereen. Ik kan ook gewoon zeggen dat het niet wordt gemaakt... :oops:

Btw leuke smilies Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] koolstof vragen

Kan je me dan zeggen welke eigenschappen je hebt gevonden? Ik ben wel benieuwd wat voor koolstof je hebt gevonden namelijk.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] koolstof vragen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstof En dan de tabel rechts:) :oops:


Berichten: 5

Re: [scheikunde] koolstof vragen

Nee daar heb ik niks aan, ik moet alleen nog weten hoe het gemaakt wordt/ontstaat:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] koolstof vragen

Nou, eh, houtskool wordt gemaakt door gedeeltelijke verbranding van hout?

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] koolstof vragen

Diamant ontstaat door jaren en jaren (echt heel veel jaren) organisch materiaal in de aardkorst onder heel veel druk te laten staan.

Berichten: 181

Re: [scheikunde] koolstof vragen

-denk- :oops:

Direct naar de oerknal, het ontstaan van het heelal, was deze enkel gevuld met H (~H2, waterstof) en He (helium) - de oersoep uit H en He ... daarna onstonden de eerste sterren en die vormden de andere elementen (zo kan onze zon, d.m.v. kernreacties, zijn H/He-verbranden tot element #26 - Fe (ijzer)) - nog zwaardere elemten zijn onstaan in de grote explosies (= supernova's) van vroegere sterren ...

Dus C (koolstof) wordt gemaakt in sterren - vroegere sterren, die geexplodeerd zijn, hebben zo het gevormde koolstof vrijgegeven - nieuwe sterren, zoals onze zon, hebben een gedeelte van de 'resten' (dus zwaardere elementen ingevangen / zwaartekracht), en ook de planeten (zo ook de aarde) hebben hier wat van meegekregen. Tevens leveren vele meteorieten/kometen uit de diepste van het helaal ons nog steeds een aanvoer van de meest verschillende elementen ...

Gegroet,

Martin

Berichten: 161

Re: [scheikunde] koolstof vragen

Er worden wereldwijd miljoenen tonnen (okee, ongeveer 8 miljoen ton per jaar in 1982, het is intussen meer) carbon black geproduceerd. Carbon black is een structuur roet, de gemiddelde autoband bestaat voor bijna de helft van het gewicht uit carbon black.

De meeste carbon black wordt gemaakt door zware olie fracties in een zeer hete gasstroom te vernevelen; een deel van de olie verbrandt daarbij, uit de rest wordt carbon black gemaakt.

Carbon black bestaat vrijwel geheel uit koolstof (het bevat wat spoortjes zwavel en zo).

De fysische eigenschappen zijn sterk afhankelijk van de precieze productie condities. Carbon black is in twee hoofdsoorten te verdelen, HARD black en SOFT black. Hard black wordt voor het loopvlak van een band gebruikt en is - de naam zegt het al - hard, slijtvast. Soft black wordt voor de zijwanden van de band gebruikt (die moeten juist flexibel zijn om vervorming - door sturen enzovoorts - op te kunnen vangen). Een niet onbelangrijke eigenschap van carbon black is dat het UV straling absorbeert en in warmte omzet; zonder C.B. zou het rubber van een band snel verouderingsverschijnselen gaan vertonen.

Bij het maken van een band wordt het rubber met carbon black, een hoeveelheid zwaverl en wat andere stoffen gemengd. Vervolgens worden er verschillende vormen (profielen) van verschillende rubbermengsels gemaakt die samengevoegd worden tot een band. DIe band wordt gevulcaniseerd (waarbij het loopvlak profiel gevormd wordt ook), daarbij gaan het C.B. en het rubber met het zwavel chemische verbindingen aan (zwavelbruggen).

Zo :oops: heb je nu genoeg over een speciefieke soort koolstof?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] koolstof vragen

Nou, we kunnen nog buckminsterfullereen toevoegen, C60, dat wordt gemaakt door een vlamboog te maken tussen grafietelektroden onder goede omstandigheden.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] koolstof vragen

En de bouw van het atoom koolstof?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] koolstof vragen

Nou, eh, het heeft atoomnummer 6, dus isotoop C-12 heeft 6 neutronen...

Kijk maar eens hier.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)


Reageer