aspirine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

aspirine

Heey,

ik wil de zuiverheid van aspirine bepalen met behulp van een fotospectrometer, ik heb gelezen dat ik hiervoor zuivere aspirine moet hebben. Is dat dan puur acetylsalicylzuur? En kan ik dat zelf maken?

Berichten: 857

Re: aspirine

Aspirine kan je zelf maken via een simpele reactie en ja, aspirine = acetysalicylzuur

Berichten: 238

Re: aspirine

aspirine maken is een ding ja.

zuiveren een tweede. ik verwacht niet dat je het helemaal kunt zuiveren (technisch gezien kan dat nooit)

Het ligt eraan wat je onder zuiver (puur) verstaat, 99%; 99,9%; 99,99%;99,999% je snapt het wel. Je kunt het wellicht beter kopen....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: aspirine

Voor het bepalen van de zuiverheid van aspirine hoef je geen zuivere aspirine te hebben. Als je zuivere aspirine hebt weet ik het gehalte al. Jijzelf ook....

Aspirine zuiveren na de synthese is helemaal niet zo moeilijk: dat wordt gedaan door een herkristallisatie.

Berichten: 23

Re: aspirine

Als je mbv spectrofotometrie het gehalte van een monster wilt bepalen heb je wel zuivere aspirine nodig of een mengsel waarvan je precies weet wat het asp. gehalte is.

Immers: je moet een serie oplossingen maken met bekende concentraties en daarvan de extincties bepalen. Je maakt dan een ijklijn (conc op de X-as en Extinctie op de Y-as).

Als je dan de extinctie van je onbekende (monster) hebt bepaald kun je mbv die ijklijn de concentratie aspirine van je monsteroplossing bepalen.

En dan mbv de verdunningen is de zuiverheid te bepalen.

Opmerking voor RWWH

asp is inderdaad mbv herkristallisatie te zuiveren. Maar voordat je die zuiver hebt moet je dat meerdere keren doen. En dan nog is het lastig die stof watervrij te maken. Dat wordt lang drogen in de stoof. En...... ( we zijn weer terug bij de vraag van Omina..... hoe bepaal je de zuiverheid daarvan?

De school zal gewoon een potje zuivere ( dwz met bekend gehalte) aspirine moeten kopen; dr zit niks anders op

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: aspirine

Nu begrijp ik je pas, sorry dat het kwartje wat laat viel: als je kwantitatief aspirine wilt bepalen dan zal je een standaard moeten hebben. Inderdaad.

Over het algemeen zal men bij de "zuiverheid" van een stof echter niet kwantitatief de stof zelf bepalen, maar proberen te achterhalen of en hoeveel verontreinigingen erin zitten. Stel je eens voor dat een stof 99.9% zuiver is. Om dat te kunnen bepalen moet je dus op minder dan 1/1000 nauwkeurig met een spectrofotometer meten? Vrijwel onmogelijk. Veel beter is het om vast te stellen dat de brekingsindex van een vloeistof, of het smeltpunt van een vaste stof goed is, en daarna eventueel (kwantitatieve) bepalingen te doen van mogelijke bekende verontreinigingen. Bijvoorbeeld testen voor salicylzuur of voor water in aspirine.

Bij correct uitvoeren heb je overigens niet zoveel herkristallisaties nodig. Bij het praktikum dat ik ooit uitvoerde werd er echt maar één gevraagd.

Reageer