[scheikunde] Reactie-enthalpie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 116

[scheikunde] Reactie-enthalpie

Ik slaag er maar niet in om volgende oefening opgelost te krijgen:

De verbrandingswarmte per mol bedraagt voor:

C4H6(g): -2543,6 Kj

C4H10(g): -2878,6 Kj

H2(g): -285,85 Kj

Gebruik deze gegevens om de hydrogenatiewarmte te berekenen van C4H6(g) tot C4H10(g) volgens volgende reactie:

C4H6(g) + 2H2(g) -> C4H10(g)

Uitkomst: -236,7 Kj

Als iemand mij hiermee zou willen helpen? Ik vind het ten eerste zeer raar dat de enthalpie van H2(g) niet gelijk is aan 0 Kj zoals bij alle enkelvoudige stoffen. Ten tweede begrijp ik niet echt wat ze met hydrogenatiewarmte bedoelen. Ik vermoed dat dit gewoon de enthalpie van de reactie is.

Vriendelijke groet,

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactie-enthalpie

C4H6 (g) + 2 H2 (g) ---> C4H10 (g)

Energie nodig + Energie nodig -Energieverschil-> Energie die vrijkomt.

Hoe moet je dit nu met de tekentjes oplossen (+ en -)?

Als je benzine laat reageren met zuurstof heb je ook een enthalpieverandering, we noemen deze vorm alleen verbranden :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [scheikunde] Reactie-enthalpie

FsWd schreef: C4H6 (g) + 2 H2 (g) ---> C4H10 (g)

Energie nodig + Energie nodig -Energieverschil-> Energie die vrijkomt.

Hoe moet je dit nu met de tekentjes oplossen (+ en -)?

Als je benzine laat reageren met zuurstof heb je ook een enthalpieverandering, we noemen deze vorm alleen verbranden :oops:
Het is toch enthalpieeindproducten - enthalpiebeginproducten?

=> -2878,6 Kj - (-2543,6 Kj + 2 * (-285,85 )Kj)

=> 236,7 Kj

Ik zou niet weten waar mijn fout zit maar ik krijg blijkbaar een positieve enthalpie?

Ik begrijp echter nog altijd niet hoe het kan dat de enthalpie van H2 niet gelijk aan nul Kj is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Reactie-enthalpie

Jij hebt het over een enthalpieniveau van waterstof. Dat is iets heel anders dan de verbrandingswarmte (enthalpieverandering) die je hebt bij verbranding van waterstof.

Zo ook in je formule: enthalpieeindproducten - enthalpiebeginproducten. Je praat hier over enthalpieniveaus, maar die weet je niet en die zijn niet gegeven.

Je hebt de enthalpieveranderingen bij verbranding van de stoffen...

De chemie zegt:

Omdat enthalpie een toestandsfunctie is, is de reactie-enthalpie van een reactie onafhankelijk van de weg waarlangs die reactie verloopt.

Wat ik vroeger deed in zo´n reactie als deze, was kijken of ik via verbranding en ´negatieve verbranding´ bij het eindproduct kon komen. De ´negatieve verbranding´ gebeurt weliswaar niet, maar je mag wel zo redeneren als je enthalpieverschillen berekent (zie maar wat de chemie zegt).

Je moet alleen de route nog even maken en de enthalpieverschillen verrekenen.

Kun je er zo uitkomen?

Nog een tip: let goed op de tekentjes van de enthalpie. Als er sprake is van verbranding, dan staat er volgens jouw gegevens een min voor de enthalpieverandering.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [scheikunde] Reactie-enthalpie

Marjanne schreef: Jij hebt het over een enthalpieniveau van waterstof. Dat is iets heel anders dan de verbrandingswarmte (enthalpieverandering) die je hebt bij verbranding van waterstof.

Zo ook in je formule: enthalpieeindproducten - enthalpiebeginproducten. Je praat hier over enthalpieniveaus, maar die weet je niet en die zijn niet gegeven.

Je hebt de enthalpieveranderingen bij verbranding van de stoffen...

De chemie zegt:

Omdat enthalpie een toestandsfunctie is, is de reactie-enthalpie van een reactie onafhankelijk van de weg waarlangs die reactie verloopt.

Wat ik vroeger deed in zo´n reactie als deze, was kijken of ik via verbranding en ´negatieve verbranding´ bij het eindproduct kon komen. De ´negatieve verbranding´ gebeurt weliswaar niet, maar je mag wel zo redeneren als je enthalpieverschillen berekent (zie maar wat de chemie zegt).

Je moet alleen de route nog even maken en de enthalpieverschillen verrekenen.

Kun je er zo uitkomen?

Nog een tip: let goed op de tekentjes van de enthalpie. Als er sprake is van verbranding, dan staat er volgens jouw gegevens een min voor de enthalpieverandering.
Ik heb het wel over de enthalpieveranderingen. Ik rekenen nooit met enthalpieniveau's aangezien dit niet mogelijk is. Wat ik nu wel inzie waar ik fout in was is dat de enthalpieverandering van een enkelvoudig stof wel 0Kj is maar niet de verbrandingswarmte. De verbrandingswarmte van bv H2 is gelijk aan x Kj/mol want H2+O2 = H2O. Dus de verbrandingswarmte van H2 is eigenlijk de enthalpieverandering van H20. (Heb dit nog eens gecontroleerd met een tabel) Indien mijn redenering fout is gelieve mij hier op te wijzen!

Maar wat ik nog steeds niet begrijp is hoe ik met de verbrandingswarmte van H2 deze oefening kan oplossen want dit is eigenlijk de enthalpieverandering van H20 en deze heb ik helemaal niet vandoen.

Het geen ik moet berekenen is toch de enthalpieverandering van de reactie nee? Dat doe je toch met het formuletje van het verschil van de enthalpieverandering van eind-en beginproducten? Of is de hydrogentatiewarmte nog iets anders?

Wat kan chemie toch ingewikkeld zijn :oops:

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Reactie-enthalpie

Of wat kan jij het moeilijk maken! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Reactie-enthalpie

Een andere manier dan Marjanne geeft: je kunt in dit soort opgaven vaak een driehoek of vierkant van reacties maken, waarvan je van op-een-na alle kanten de enthalpieverandering kent. Aangezien je weet dat enthalpie een toestandsfunctie is, kun je dan eenvoudig uittellen wat de enthalpieverandering van het laatste proces is.

Jouw onbekende proces is C4H10 <-> 2H2 + C4H6. Kun je nu de driehoek met de bekende reacties tekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Reactie-enthalpie

Op het gevaar af dat dit hetzelfde is als rwwh bedoelde. Ik visualiseer het altijd zoals hieronder is weergegeven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Reactie-enthalpie

De pijl tussen 2H2 en C4H6 is daar misschien een beetje vaag. Ik dacht eerder aan een driehoek met op de drie punten
  • 2H2 + C4H6 + 6,5 O2
  • C4H10+ 6,5 O2
  • 4CO2 + 5H2O
En drie reacties op de lijnen ertussen.

Reageer