jodide selectieve elektrode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 857

jodide selectieve elektrode

Hallo,

ik ben nu bezig met mijn minst favoriete bezigheid...elektrochemie 8-[ . Voor mijn practicum van aanstaande dinsdag moet ik een zelf een selectieve elektrode maken voor jodide ionen. Ik heb dan dus een elektrode bestaande uit een zilverdraad in een interne elektroliet oplossing bestaande uit AgNO3. Mijn membraan bestaat uit Ag2S, AgI en KBr (weinig). Als ik deze elektrode in een meetvat steek met KI dan zal ik een potentiaal meten maar hoe komt deze tot stand?

Van een glas elektrode weet ik dat er een potentiaalverschil gemeten wordt omdat er een concentratieverschil zit tussen het analiet en binnenoplossing. Maar hoe werkt dit bij mijn eigen geconstrueerde elektrode?

(wel een duivels topic moet ik zeggen...mijn 666 post :oops: )

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: jodide selectieve elektrode

Maar hoe werkt dit bij mijn eigen geconstrueerde elektrode?
Mmm :oops: , ik geloof nooit dat de heren G. Bell, O. Diesel, P. Clip of W. Iel dit over hún uitvindingen zeiden...,

Maar goed... 8-[ Kijk eens op deze site.Hij is in het Engels maar de werking van slectieve electroden staat er uitgewerkt beschreven.

http://www.nico2000.net/Book/Guide3.html

Berichten: 857

Re: jodide selectieve elektrode

Het toepassingsgebied is mij geheel duidelijk maar er moet toch een soort "uitwisselingsmechanisme" zijn om de jodide ionen te bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: jodide selectieve elektrode

Als je je electrode vergelijkt met de constructie en gebruikte oplossingen van bestaande chloride- en jodideselectieve elektroden, dan snap ik een tweetal van je keuzen niet... ;) (of :oops: ??)

Waarom zit er zilvernitraat in de interne elektrolyt en niet kaliumjodide of natriumjodide?

Zilversulfide is een vaker gebruikte stof in een membraan. Maar waarom zit er ook zilverjodide in?

Ik heb geprobeerd (m.b.v. internetsites) te achterhalen hoe jouw elektrode zou moeten werken, maar ik kom er niet uit... ;) (of toch 8-[ ??)

Berichten: 857

Re: jodide selectieve elektrode

Ik zit vast aan het voorschrift uit Journal of Chemical Education. Volgens dit voorschrift moet ik mijn elektrode maken zoals beschreven in mijn eerste post.

Membraan: AgI, Ag2S en KBr

Binnenoplossing: 10-3 M AgNO3

De keuze is dus niet door mij gemaakt.

Zelf ben ik het met Marjanne eens..waarom geen interne elektroliet oplossing van KI of NI? Je kan toch alleen een potentiaal meten wanneer er een potentiaalverschil is tussen de binnenoplossing en het analiet? Hier voor heb je toch een binnenoplossing met I- ionen nodig?

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat een klein beetje AgI van je membraan oplost in de binnenoplossing waardoor je een kleine concentratie I- in de binnenoplossing krijgt. Bij meting van het analiet heb je nu een concentratieverschil (≈ potentiaalverschil) tussen de binnenoplossing en analiet.

Ik vind dit zelf wat stug omdat AgI slecht oplosbaar is (minder dan 0,001 mol per liter) en de concentratie mij te laag lijkt voor een betrouwbare meting van het analiet. Of maakt het niets uit wat de concentratie is van I- in de binnenoplossing om een potentiaal te meten?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: jodide selectieve elektrode

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat een klein beetje AgI van je membraan oplost in de binnenoplossing waardoor je een kleine concentratie I- in de binnenoplossing krijgt. Bij meting van het analiet heb je nu een concentratieverschil (≈ potentiaalverschil) tussen de binnenoplossing en analiet.

Ik vind dit zelf wat stug omdat AgI slecht oplosbaar is (minder dan 0,001 mol per liter) en de concentratie mij te laag lijkt voor een betrouwbare meting van het analiet. Of maakt het niets uit wat de concentratie is van I- in de binnenoplossing om een potentiaal te meten?
Het is wel zo dat je in de binnenelectrolyt een constante jodideconcentratie hebt, bepaald volgens het oplosbaarheidsproduct van AgI. Er is een constante relatief hoge zilverionenconcentratie van 0,001 molair, dus een klein beetje meer jodide dat de binnenelectrolyt binnenkomt, zal de I--concentratie niet doen oplopen: dat slaat neer als AgI.

In principe maakt de jodideconcentratie in de binnenelectrolyt niet uit, als deze maar constant blijft, zodat de potentiaal van de zilverelectrode in deze electrolyt constant blijft.

Het is volgens mij de andersombenadering van de electrode die ik ken: daarin is juist de jodideconcentratie relatief hoog en daarom constant. De zilverionenconcentratie blijft dan gelijk aan de waarde, geregeerd door het oplosbaarheidsproduct van AgI.

Het potentiaalverschil tussen de binnenelectrode en de buitenelectrode is afhankelijk van de jodideconcentratie in de meetoplossing (die in de binnenelectrolyt is constant. Het koppel is bij beide electroden:

Ag(s) + I-(aq) <---> AgI(s)

Je moet een kalibratiecurve meten met bekende jodideconcentraties. Vervolgens kun je het potentiaalverschil in de te meten oplossing koppelen aan een jodideconcentratie.

Berichten: 857

Re: jodide selectieve elektrode

:oops: Hopla 8-[ ...ik denk dat wij nu met zijn tweetjes even een plausibele verklaring voor de werking van deze elektrode hebben gevonden.

- I- ionen in binnenoplossing aangevoerd vanuit het membraan.

- I- ionen in binnenoplossing constant door slechte oplosbaarheid AgI.

- Potentiaal over zilverelektrode constant

- Gemeten potentiaalverschil is nu een maat voor de concentratie verandering in I-

dank je voor je hulp Marjanne

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: jodide selectieve elektrode

Ik vind dit nog steeds vaag, maar ik heb zelf ook nog nooit zo'n elektrode gemaakt.

Je spreekt over een potentiaalverschil, maar je hebt het maar over één elektrode. Ik neem aan dat je ook nog een naakte elektrode in de oplossing steekt?

De binnenoplossing zal inderdaad een potentiaal hebben die afhangt van de evenwichtsoplossing van AgI. Maar dat wil niet zeggen dat de concentratie I- daarin constant is! Alleen het produkt [Ag+][I-] is constant. De potentiaal van die elektrode wordt bepaald door de Ag/Ag+ halfreactie. Er is, aangezien dat een oplossing is van AgNO3, een redelijk vaste, gebufferde, zilverconcentratie, en dus een vaste potentiaal.

De andere poot, waar we het dus nog helemaal niet over gehad hebben, moet dan voor de ionselectieve potentiaal zorgen?

Of ben ik nou helemaal abuis?

Berichten: 857

Re: jodide selectieve elektrode

er komt ook een "naakte" elektrode in de oplossing ja. Dus je bent niet abuis rwwh

Ik was alleen maar geintresseerd in het geen dat ik zelf moet bouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: jodide selectieve elektrode

Ja, maar zoals ik het nu beschreef, is de potentiaal van jouw "ion-selectieve" elektrode, een constante potentiaal. waar komt de joodselectieviteit dan vandaan?

Berichten: 857

Re: jodide selectieve elektrode

ik gebruik naast mijn eigen elektrode ook een calomelektrode als referentie elektrode.

In mijn eigen gemaakte elektrode zit zelf ook nog een zilverdraad als referentie elektrode.

Reageer