olie/vet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

olie/vet

Hoi hoi allemaal..

1 Zijn de verschillen tussen olie en vet natuurkundig of scheikundig?

2 Kunnen ze ook in getallen worden uitgedrukt?



Ik heb gewoon overal op internet gezocht wat het antwoord eigenlijk is op vraag 2, maar ik heb gewoon niks gevonden.. :oops: ((

Kan iemand me helpen alsjeblieft ...

Doei doei

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: olie/vet

Ik begrijp dat je wel iets weet op vraag 1 dus? Wat heb je daarvoor gevonden?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 25

Re: olie/vet

Het verschil is natuurkundig!!

Hihii die taak heb ik ook gehad met die vragne ik kwam er ook neit uit en had scheikundig gegokt maar dat was fout!!... verder kan ik je ook niet helpen.. maar het is in iedergeval natuurkundig..

xx denisee

Berichten: 3

Re: olie/vet

ja natuurkundig :oops: dat had ik dus ook maar dat tweede vraag.. 8-[ )))

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: olie/vet

Hoe is dat verschil natuurkundig?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 25

Re: olie/vet

hmm neej sorry die weet ik niet,.. hiihi deed ut al ff ana klasgenoten van me vragne hihi neit dat dr veel oline zijn op de msn. mjaaa mss dat ik dr og achter kom voordat iemand anders je la heeft geholpen.. vlee suc6 verder met je opdrach....

waarvan hebben jullei die vragne dann eignelijk?? Kan best utzelfde boek zij nals mij..

Berichten: 25

Re: olie/vet

hhmmm Krijg te horen nu dat ut wel scheikundig is en niet in getallen is uit tedrukken.. woord een lekere warboel dan...:Ss

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Geen MSN-taal alsjeblieft. Gewoon Nederlands volstaat.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: olie/vet

Het is maar hoe je het bekijkt.

Natuurkundig: een vet is vast en een olie vloeibaar bij kamertemperatuur. De smelttemperatuur is een prima "getal" om dit aan te kunnen zien.

Scheikundig: er is een chemisch verschil dat verantwoordelijk is voor het smelttemperatuurverschil. Dit chemische verschil (dat je makkelijk elders op dit forum kunt vinden) kun je niet zinvol in getallen uitdrukken.

Berichten: 23

Re: olie/vet

RWWH heeft gelijk dat de verschillen tussen olie en vet zowel natuurkundig als scheikundig zijn.

Maar de scheikundige verschillen zijn wel degelijk in getallen uit te drukken, nl met het joodadditiegetal. Dit JAG zegt iets over de aanwezigheid van onverzadigde verbindingen. Bij een vet zal dit getal theoretisch nul zijn, bij een olie is het hoger.

Maar ik adviseer de vraagsteller dit laatste niet als antwoord te geven, tenzij hij het uit kan leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: olie/vet

Ik daag helium uit om ons te vertellen waar de grens olie/vet in het joodadditiegetal te vinden is? Kun je werkelijk zeggen: als het joodadditiegetal groter is dan XXX dan is het een olie? als zo'n grens bestaat dan heeft de leraar dus ongelijk! Maar eerst zien, dan geloven :oops:

Berichten: 3

Re: olie/vet

Hoi Hoi

Bedankt allemaal op het beantwoorden van me vragen :oops:

Berichten: 23

Re: olie/vet

Relax RWWH.

Mocht je werkelijk leraar zijn dan hoop ik dat je jouw studenten wat vriendelijker benadert als ze je een antwoord geven waar jij het niet mee eens bent.

Ik gaf als antwoord dat een vet theoretisch een JAG heeft van ongeveer nul omdat ik er van uit ging dat vetten nauwelijks onverzadigde verbindingen hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: olie/vet

Op zondag ben ik redelijk relaxt! Je kunt in mijn profiel nagaan dat ik geen leraar ben....

Je aanname dat een vet helemaal geen onverzadigde bindingen heeft is niet juist! En aangezien er andere parameters zijn die invloed hebben op de smelttemperatuur kun je voor het joodadditiegetal geen strakke grens aangeven.

Berichten: 448

Re: olie/vet

Vetten en olieën zijn mengsels van verschillende triglyceriden. Triglyceriden zijn moleculen die opgebouwd zijn uit glycerol en vetzuren. Deze vetzuren kunnen verzadigd of onverzadigd zijn. Triglyceriden met verzadide vetzuren zijn vetten, triglyceriden met onverzadigde vetzuren zijn oliën. Maar in vetten kunnen er ook onverzadigde vetzuren voorkomen net zoals er in oliën verzadigde vetten kunnen voorkomen. Hoeveel verzadigde vetzuren er aanwezig moeten zijn om over vet te spreken kan niet bepaald worden. Hetzelfde voor olie. Een olie is bij kamertemperatuur vloeibaar en een vet vast. Het smeltpunt van triglyceriden is niet enkel afhankelijk van het aantal dubbele bindingen maar ook van de lengte van de aanwezige vetzuren (Hoe langer de koolstofketen hoe hoger het smeltpunt).

rwwh was me voor.

Berichten: 23

Re: olie/vet

de antwoorden van rwwh en scientist 1 zijn juist

en wat wij hier een olie noemen kan op de noordpool weer vast ( dus een vet) zijn

Reageer