[scheikunde] Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 116

[scheikunde] Stoichiometrie

Hoeveel gram PbO en hoeveel gram PbO2 worden gevormd als men uitgaat van 14,49g lood en 1,92g zuurstofgas.

2Pb + O2 --> 2PbO

2PbO + O2 --> 2PbO2

(Opl: 4,46g PbO en 12g PbO2)

Oplossing:

2Pb + O2 --> 2PbO

14,49g + 1,92g -->

0,07mol + 0,06mol -->

Zuurstofgas is in overmaat

0,07mol + 0,035mol --> 0,07mol

En 0,07mol PbO is gelijk aan 15,61g.

Wat dus totaal niet overeenkomt met de gegeven oplossing :oops:

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

0,07 mol PbO=231.84 g

1 mol PbO=3312 g/mol

Erg hoog :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Gerard schreef: 0,07 mol PbO=231.84 g

1 mol PbO=3312 g/mol

Erg hoog :oops:
Heb mij blijkbaar mistypt. Maar dan nog komt het niet uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Die overmaat zuurstof reageert nu door met het gevormde PbO. Reken dat eens uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Die overmaat zuurstof reageert nu door met het gevormde PbO. Reken dat eens uit?
Je moet toch geen rekening houden met de overmaat?

Ofwel. Die reageert dan verder tot vorming van 2PbO2. Maar ik vermoed niet dat ik dan de juiste waarde uitkom voor PbO2 en hoe moet ik dan terugrekenenen naar PbO?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

We hadden het toch over loodoxides, waarom ineens over fosforbooroxides?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

De overmaat zuurstof voor de eerste reactie is een "ondermaat" voor de tweede. Schrijf maar eens uit hoeveel mol zuurstof je nog hebt, en hoeveel mol PbO, en reken dan uit hoeveel PbO2 er dan gevormd kan worden. Dan weet je ook hoeveel PbO er nog over is, en kun je alle mol-hoeveelheden omrekenen naar grammen.

Niet zo pessimistisch, je kunt voordat je het hebt uitgewerkt niet zeggen dat het toch wel verkeerd uit zal komen!

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

rwwh schreef: De overmaat zuurstof voor de eerste reactie is een "ondermaat" voor de tweede. Schrijf maar eens uit hoeveel mol zuurstof je nog hebt, en hoeveel mol PbO, en reken dan uit hoeveel PbO2 er dan gevormd kan worden. Dan weet je ook hoeveel PbO er nog over is, en kun je alle mol-hoeveelheden omrekenen naar grammen.

Niet zo pessimistisch, je kunt voordat je het hebt uitgewerkt niet zeggen dat het toch wel verkeerd uit zal komen!
Ik had het al eens uitgerekend en toen kwam het niet uit. Een logische redenering is dat het nu weer niet zal uitkomen. Ik ga het nu ff probere voor ik in mijn bed kruip :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Opgelost! Weeral een zorg minder. Bedankt! Afbeelding

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

De oplossing moet wel zijn:

11.95 g PbO en 4.46 g Pb.

In het andere geval ( 12 + 4.46 ) zou er materie gemaakt worden, uitgaande van 16.41 g uitgangsmateriaal.

Reageer