Synthese design

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 99

Synthese design

Hallo!

Ik heb een aantal vragen over synthese design. Elke vraag is een post. Ik zou hulp heel erg waarderen, daar ik voor het tentamen geen kans heb het iemand anders te vragen.

-Als ik de onderstaande stof wil maken uit reagentia met 3 of minder koolstofatomen, hoe doe ik dat?:

Afbeelding

Ik heb verzonnen:

1) Gekruiste Aldol-reactie met ethanal en aceton: geeft 1 (hier boven).

2) Bescherming van de OH-funcie met phenylbromide: geeft 2 (hier boven).

3) Grignard reactie met methylmagnesiumbromide op de ketonfunctie: geeft 3 (hier boven).

Daarna wou ik met chroomoxide de OH functie oxideren tot een keton, om vervolgens met een Clemmensen reductie de ketonfunctie weg te halen en tot slot de OH functie terugkrijgen door een hydrogenering met Pa/C, maar dat feest gaat niet door aangezien het een tertiaire alcohol is :oops: .

Hoe moet dit dan wel?

Berichten: 99

Re: Synthese design

Dit is een vul-in-welke-reagentia-voor-welke-stap nodig zijn opgave.

Afbeelding

Ik heb verzonnen:

a) volgens mij is dit een directe additie aan de dubbele binding. Misschien is een base nodig om het N atoom eerst te deprotoneren (OH-)?

b) base OH- om de H's van het alfa C atoom van de ester te deprotoneren. Deze valt dan nucleofiel aan op de C=O van de andere ester, waarna EtO- de vertrekkende groep is. (een Dieckmann condensatie)

c) reductie van de esterfunctie met LiAlH4 tot een aldehyde. Deze reageert vervolgens in Clemmensen reductie met Zn/Hg en HCl tot de gevraagde verbinding.

d) weet ik niet

e) weet ik ook niet



f) deprotonatie met hydroxide van het N atoom waarna het aanvalt op ethylethanoaat

g) weet ik niet

h) reductie van het keton met NaBH4 tot een hydroxyfunctie

i) E1 eliminatie: OH-functie wordt geprotoneerd door een zuur, een watermolecuul wordt afgesplitst, er ontstaat een carbokation en dan wordt H+ weer afgesplitst

j) reductie van de esterfunctie met LiAlH4 tot een aldehyde. Deze wordt vervolgens gereduceerd met NaBH4 tot de gevraagde verbinding.

Klopt dat?

Berichten: 99

Re: Synthese design

De onderste twee verbindingen moeten gesynthetiseerd worden:

Afbeelding

1) Dit moet uit uitgangsstoffen met minder dan 9 koolstofatomen gemaakt worden.

Ik denk eerst: een esterificatie van ethaanzuur met 8-hydroxy-1-octyn. Dan LiNH2 toevoegen om het proton aan het uiteinde weg te halen. Het anion kan aanvallen op het broomatoom in 1-broomoctaan. De gevraagde stof ontstaat hierdoor met een drievoudige binding ipv een dubbele binding. De dubbele binding kan hierna verkregen worden door hydrogenering met waterstof en een Lindlars katalysator (Pd)

2) Dit moet gemaakt worden uit fenol. Ik gok op een aromatische substitutie 2 maal met zoutzuur en dan ehh... deprotonatie van de OH met hydroxide en dan een nucleofiele aanval op 2-joodethaanzuur?

Trouwens: waarom wordt de andere orthoplek niet door Cl bezet?

Berichten: 99

Re: Synthese design

De volgende reacties moeten worden uitgevoerd, hoe doe je dat?

Afbeelding

1) Hydrogenering van alle dubbele bindingen in benzeen met waterstof en Pt

2) oxidatie met chroomtrioxide

3) reductie vd esterfunctie met LiAlH4 tot een aldehyde gevolgd door de reductie van het aldehyde tot hydroxyfunctie met NaBH4

Klopt dat?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Afbeelding

(deze vraag heb ik niet vertaald, omdat t dan uit de context gehaald wordt)

This hexa-alcohol can be deprotected, one OH at a time, by the sequence of reagents shown below. Explain how each reagent works, stating, of course, which protecting group it removes! Would any other order of events be succesful?

Hier weet ik echt geen antwoord op. Mijn boek zegt dat nr 4 met de silicium eraf gesloopt kan worden met H+ en water of F-, nr 3 met waterstof en Pd/C of HBr en nr 5 met water en H+. Ik zou echt niet weten hoe het met de aangegeven reagentia gaat en of 'any other order of events succesful' is.

Alstublief help me me deze vragen. Ik weet niet aan wie ik het anders moet & kan vragen.

Alvast bedankt,

Lisa

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Synthese design

Lisa... schreef: Hallo!

Ik heb een aantal vragen over synthese design. Elke vraag is een post. Ik zou hulp heel erg waarderen, daar ik voor het tentamen geen kans heb het iemand anders te vragen.

-Als ik de onderstaande stof wil maken uit reagentia met 3 of minder koolstofatomen, hoe doe ik dat?:

Afbeelding

Ik heb verzonnen:

1) Gekruiste Aldol-reactie met ethanal en aceton: geeft 1 (hier boven).

2) Bescherming van de OH-funcie met phenylbromide: geeft 2 (hier boven).

3) Grignard reactie met methylmagnesiumbromide op de ketonfunctie: geeft 3 (hier boven).

Daarna wou ik met chroomoxide de OH functie oxideren tot een keton, om vervolgens met een Clemmensen reductie de ketonfunctie weg te halen en tot slot de OH functie terugkrijgen door een hydrogenering met Pa/C, maar dat feest gaat niet door aangezien het een tertiaire alcohol is :oops: .

Hoe moet dit dan wel?
Jouw strategie lijkt me prima, al alkyleer je het alcohol niet met fenylbromide, maar met benzylbromide.

De tertiaire OH kun je uiteindelijk door dehydratatie gevolgt door hydrogenatie verwijderen.

Berichten: 99

Re: Synthese design

Ohja das een foutje :oops: Kunt u alstublieft ook helpen met de andere vragen, want ik heb van de week tentamen en wil dit graag snappen (ik kan niet tussendoor in contact komen met de leraar, wat t is een vrije week Afbeelding )?

Ik zal het heel erg waarderen!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Synthese design

Lisa... schreef: Dit is een vul-in-welke-reagentia-voor-welke-stap nodig zijn opgave.

Afbeelding

Ik heb verzonnen:

a) volgens mij is dit een directe additie aan de dubbele binding. Misschien is een base nodig om het N atoom eerst te deprotoneren (OH-)?

b) base OH- om de H's van het alfa C atoom van de ester te deprotoneren. Deze valt dan nucleofiel aan op de C=O van de andere ester, waarna EtO- de vertrekkende groep is. (een Dieckmann condensatie)

c) reductie van de esterfunctie met LiAlH4 tot een aldehyde. Deze  reageert vervolgens in Clemmensen reductie met Zn/Hg en HCl tot de gevraagde verbinding.

d) weet ik niet

e) weet ik ook niet



f) deprotonatie met hydroxide van het N atoom waarna het aanvalt op ethylethanoaat

g) weet ik niet

h) reductie van het keton met NaBH4 tot een hydroxyfunctie

i) E1 eliminatie: OH-functie wordt geprotoneerd door een zuur, een watermolecuul wordt afgesplitst, er ontstaat een carbokation en dan wordt H+ weer afgesplitst

j) reductie van de esterfunctie met LiAlH4 tot een aldehyde. Deze wordt vervolgens gereduceerd met NaBH4 tot de gevraagde verbinding.

Klopt dat?
In de hoop dat het niet te laat is.

a) prima

b) ook goed

c) Met LiAlH4 zul je alle esters reduceren. De strategie is hier decarboxylatie (NB decarboxylatie is hier selectief).

d) reductie van de carbonylgroep gevolgt door cyclisatie (vorming van het lacton)

e) Het amine is beschermt als carbamaat. Deze kun je op verschillende manieren ontschermen. Je hebt er vast wel één in je cursus gehad

f) De reactie die je geeft zal niet plaatsvinden. Het anion reageert niet met ethylethanoaat (ethyl acetaat). Op de methylgroep moet een goede leaving group zitten . Ik zou kiezen voor ethyl bromoacetaat.

g) weer een soort Dieckmann condensatie

h) prima

i) ook goed

j) ook goed

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Synthese design

Lisa... schreef: De onderste twee verbindingen moeten gesynthetiseerd worden:

Afbeelding

1) Dit moet uit uitgangsstoffen met minder dan 9 koolstofatomen gemaakt worden.

Ik denk eerst: een esterificatie van ethaanzuur met 8-hydroxy-1-octyn. Dan LiNH2 toevoegen om het proton aan het uiteinde weg te halen. Het anion kan aanvallen op het broomatoom in 1-broomoctaan. De gevraagde stof ontstaat hierdoor met een drievoudige binding ipv een dubbele binding. De dubbele binding kan hierna verkregen worden door hydrogenering met waterstof en een Lindlars katalysator (Pd)

2) Dit moet gemaakt worden uit fenol. Ik gok op een aromatische substitutie 2 maal met zoutzuur en dan ehh... deprotonatie van de OH met hydroxide en dan een nucleofiele aanval op 2-joodethaanzuur?

Trouwens: waarom wordt de andere orthoplek niet door Cl bezet?
1) Helemaal goed! Afbeelding

ethaanzuur is op zich een goede benaming, maar meestal wordt toch nog steeds de term azijnzuur gebruikt.

2) De chlorering met van fenol zal niet gaan met HCl, daarvoor gebruik je een ander reagens (in combinatie met FeCl3). Omdat een Cl als substituent deactiverend werkt zal iedere volgende subsitutie steeds moeilijker verlopen. Het is dus goed mogelijk door juiste keuze van condities te stoppen bij dichloorfenol.

Je idee voor de tweede stap is goed, alleen is het reagens niet handig. Je gebruikt hiervoor in het algemeen een ester ipv het zuur. Dus ethyl bromoacetaat.

Het verkregen product moet je dan nog wel verzepen om tot je eindproduct te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Synthese design

Lisa... schreef: De volgende reacties moeten worden uitgevoerd, hoe doe je dat?

Afbeelding

1) Hydrogenering van alle dubbele bindingen in benzeen met waterstof en Pt

2) oxidatie met chroomtrioxide

3) reductie vd esterfunctie met LiAlH4 tot een aldehyde gevolgd door de reductie van het aldehyde tot hydroxyfunctie met NaBH4

Klopt dat?
Dat klopt. Alleen zul je bij de reductie van de esterfunctie met LiAlH4 niet 'blijven hangen' bij het aldehyde. Dit gaat in één keer door naar het alcohol. Je laatste stap, de reductie met NaBH4, is dus overbodig.

Overigens kun je de oxidatie ook met wat minder smerige verbindingen als chroom trioxide uitvoeren, maar dat maakt voor de theorie niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Synthese design

Lisa... schreef: Afbeelding

(deze vraag heb ik niet vertaald, omdat t dan uit de context gehaald wordt)

This hexa-alcohol can be deprotected, one OH at a time, by the sequence of reagents shown below. Explain how each reagent works, stating, of course, which protecting group it removes! Would any other order of events be succesful?

Hier weet ik echt geen antwoord op. Mijn boek zegt dat nr 4 met de silicium eraf gesloopt kan worden met H+ en water of F-, nr 3 met waterstof en Pd/C of HBr en nr 5 met water en H+. Ik zou echt niet weten hoe het met de aangegeven reagentia gaat en of 'any other order of events succesful' is.

Alstublief help me me deze vragen. Ik weet niet aan wie ik het anders moet & kan vragen.

Alvast bedankt,

Lisa
Bij deze vraag is de selectiviteit van iedere ontschermingsmethode van belang.

De meest selectieve methodes worden in het begin toegepast.

De meest 'ruige' of minst selectieve methodes worden tot het laatst bewaard omdat ze dan pas selectief zijn voor één van de nog aanwezige beschermgroepen.

Het idee is dat er bij iedere stap slechts één alcohol wordt ontschermt. Bij stap 1 zal enkel de silyl beschermde OH worden ontschermt. NBu4F doet niets met de overige beschermgroepen. Wanneer je in deze stap al H+ en water zou gebruiken dan zouden er in één keer 2 beschermgroepen af kunnen vliegen.

Bij stap 2 is OH nr.4 al ontschermd, en zal enkel de THP beschermde OH (nr 5) ontschermen. De andere beschermgroepen doen niets in zuur waterig milieu.

En zo ga je door.

Omdat beschermgroepen op meerdere manieren kunnen worden ontschermd is de juiste keuze van reagentia en de gebruikte volgorde van cruciaal belang.

Zo, dat waren weer een hoop vragen... :oops:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Het is handiger wanneer je voor iedere vraag een aparte nieuwe topic maakt (dus niet meerdere berichten in één topic voor de verschillende vragen). Dit verlaagt de drempel voor anderen om je vragen te beantwoorden waardoor je sneller/meer reacties kunt verwachten. Het is ook iets overzichtelijker.

</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 99

Re: Synthese design

Gelijk heb je! Mijn excuses voor mijn brutaliteit 8-[ En t was nog op tijd, morgen is the big day... ik kan maar beter gaan slapen.

Erg bedankt voor je hulp! Ik snap het nu :oops:

Reageer