Mac-Waarde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Mac-Waarde

Hoe kan je berekenen of een MAC-waarde wordt overschreden? Ik ben erg slecht in scheikunde dus zouden jullie het in stapjes en duidelijk willen uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mac-Waarde

De vraag is een beetje onduidelijk. Het enige dat ik er zo over kan zeggen is: als de gemeten waarde groter is dan de MAC waarde, dan is die overschreden. Heb je een concrete huiswerkopgave waarmee we kunnen helpen?

Berichten: 2

Re: Mac-Waarde

de mac-waarde van methanol is 260 mg per m3.

in een kamer van 25m3 worden de ruiten en deuren ontvet met 7,5 g methanol.

wordt hier bijv. de mac waarde overschreden?

Berichten: 2.337

Re: Mac-Waarde

misschien heb je aan deze link iets?

De methanol vervliegt, dus 7,5 / 25 als dat meer is dan 260 mg wel anders niet.

lijkt me logisch zal wrs wel fout zijn :oops:

EDIT: ja want er bevind zich 300 mg per m3

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mac-Waarde

Chemaniac antwoordt juist, maar wel een beetje warrig.

Methanol zal inderdaad wel verdampen. 7.5 gram methanoldamp zal zich dan kunnen verdelen over de ruimte, en dat levert 7500 mg/ 25 m3 = 300 mg/m3 op. Dat is dus meer dan de MAC waarde. Voor een schoolsommetje is dat waarschijnlijk genoeg.

Er zijn echter een paar dingen waar je in de praktijk nog rekening mee moet houden:
  • Door ventilatie in die ruimte zal tijdens het verdampen al een deel van de methanol de ruimte verlaten. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat de MAC waarde niet wordt overschreden.
  • De methanol verdeelt zich niet snel over de ruimte als het daar niet "waait". Het zou dus best kunnen dat bij de ramen in de buurt gedurende enige tijd een nog veel hogere concentratie aanwezig is!
  • MAC waardes zijn vaak "gemiddelde" waardes over langere tijd. Een paar seconden of minuten een beetje over die waarde heengaan is niet altijd gevaarlijk, zolang je er maar niet de hele dag in hoeft te werken.

Berichten: 2.337

Re: Mac-Waarde

Maar die 25 m3 is wel zonder al het meubelair.

Neem nu dat er 20 m3 overblijft.

Dan bevindt er zich 375 mg/m3 in de ruimte.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mac-Waarde

Het meubilair is ook een factor, ook bij de verdeling over de ruimte. Maar ik heb in een ruimte van 25m3 nog nooit 5m3 massief meubilair zien staan! In de schoolvraag is dit in elk geval irrelevant: zoals je zelf al aangaf is de hoeveelheid voldoende om de hele 25m3 boven de MAC waarde te tillen.

Re: Mac-Waarde

De definitie zaols de SER die hanteert op de volgende link.

http://www.ser.nl/overdeser/default.asp?de...toelichting_mac

Het is de waarde waarbij wordt geacht dat er geen schade onstaat als je je hele leven er in werkt.

Het antwoord van chemiac en rwwh is zoals ze in de vraag bedoelen maar in een situatie als in de vraag heeft de MAC waarde geen betekenis.

Hier zijn alleen de acute toxische levels van belang.

aanvulling

Berichten: 238

Re: Mac-Waarde

een praktijksituatie zal misschien erg lastig te berekenen zijn ivm tocht e.d.

je hebt er geloof ik (handzame) meters voor

Reageer