mijn twee stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

mijn twee stoffen

ik heb 2 stoffen van onze koelkast gehaald en ik heb die 2 samen gekookt (ik was nieuwsgierig omdat al die 2 stoffen zuren bevatten) en helemaal af laten koelen en dan in een flesje(de kleine spa blauw flesje) en ik deed die dop daarop en schudde het (gewoon voor de lol) na een paar dagen ging ik checken en het lijkt als of die 2 gemengde stoffen met iets in de lucht reageert want het flesje is wat 'zachter' geworden.. doordat lucht van daarin is verdwenen.. hebben jullie ideeen over wat er gebeurd kan zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: mijn twee stoffen

Kan een heleboel zijn. Wat heb je precies bij elkaar gekookt?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 11

Re: mijn twee stoffen

sinaasappelsap (100% puur)en keuken azijn..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: mijn twee stoffen

Tja wat kan dat zijn? Kennelijk zit er iets in je flesje dat zuurstof verbruikt? Of was je mengsel misschien nog niet helemaal afgekoeld?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 181

Re: mijn twee stoffen

-- :oops: sinaasappelsap is niet '1' stof (~ zuur) - opgelost in water bevat het zekers: citroenzuur ( CH2(COOH)-COH(COOH)-CH2(COOH) ), vitamine-C, en nog vele (mij onbekende stoffen, zoals 'naturrlijke' smaak- en aroma-stoffen)

-- het azijnzuur bevat dan het azijnzuur ( CH3COOH ) en water

-- en je fles (Spa) - handelt het zich niet om een kunststoffles (PET = polyethyleentereftlaat ( (-O-(CH2)2-O-C(=O)-C6H4-C(=O)-)n ))? - doe het zelfde eens met alleen (verwarmde) azijnzuur, wanneer het resultaat hetzelfde is:- het krimpen van de warme lucht - het (zuur-)hydrolyseren van de kunststof - ...?

Gegroet,

Martin

Berichten: 11

Re: mijn twee stoffen

het was helemaal afgekoeld.. want 4 dagen later deed ik de dop open en het flesje werd weer hard maar nu s het weer zacht

Berichten: 181

Re: mijn twee stoffen

:oops: -ik sta 'paf', zoals de gehele chemie-wereld-

Wat bedoel je nu met 'hard' en 'zacht' - de (vloeibare) inhoud, je mengsel van sinaasappelsap + azijn - of toch je flesje (spa-blauw) zelf (dus de kunststof) ???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: mijn twee stoffen

Of probeer je te vertellen dat het zaakje zich steeds vacuum zuigt?

Berichten: 6

Re: mijn twee stoffen

Of degradeert de hele boel 8-[

Lijkt me geen optie maar toch de keten kan aanzuren?!

maar die kans is klein geloof ik. :oops:
met vriendelijke groet.

Reageer