zuren om te etsen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zuren om te etsen

zou iemand mij kunnen vertellen wat de prijzen zijn van zuren waarmee je kunt etsen.

dat moet ik namelijk weten voor sgool maar kan het niet egt makelijk vinden dus zou iemand mij daar mee kunnen helpen??

Berichten: 2.399

Re: zuren om te etsen

Ok, ook weer een vraag waarbij wij de school (let op de spelling) opdracht uit moeten voeren.......

Kun je vertellen om welke zuren het gaat, nu moeten wij uitzoeken om welke zuren het gaat. Met welke chemicalieen producenten heb je al contact opgenomen?

Berichten: 3.145

Re: zuren om te etsen

Wat versta je onder "zuren waarmee je kunt etsen"? Met ieder zuur valt wel iets te etsen, maar welk zuur je toepast hangt in sterke mate af van wat je wilt etsen. Soms wordt ook een mix van zuren toegepast om iets te etsen.

Berichten: 25

Re: zuren om te etsen

Tjaah dat zijn nou weer taken, net als mij veel zuc6 ermee.. ik meot die opdracht ook nog maken.. mjaa vele suc6 ik ga dat nu niet doen,, andere keertjee

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Een klein beetje letten op je spelling en zinsbouw is beslist geen zonde. Geen MSN-taal ajb! En als je niets zinvols hebt bij te dragen, kun je beter niet reageren.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2

Re: zuren om te etsen

het maakte niet echt uit welk zuur het was. ik zelf denk gewoon een goede zuur waar je best mooi mee zou kunnen etsen. en daar de prijs van weten. bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuren om te etsen

Bij etsen gebruik je meestal een sterk en/of oxiderend zuur.

Berichten: 3.145

Re: zuren om te etsen

Tja, wat zijn de prijzen van zuren, geschikt om te etsen. Meest hangbaar zijn zoutzuur en salpeterzuur. Maar ook een zuur als waterstofluoride wordt zeker gebruikt om dingen te etsen (bijv. glas).

Prijzen hangen sterk af van zuiverheid en hoeveelheid die je koopt.

1 liter zoutzuur (30%) ---> EUR 2 .. 3

5 liter zoutzuur (30%( ---> EUR 5 .. 10

Ik heb ook een liter reagens kwaliteit zoutzuur (37%), maar die was een heel stuk duurder. Hier heb ik ruim EUR 20 voor moeten betalen.

1 liter salpeterzuur (52% .. 68%) ---> EUR 7 .. EUR 15

Als je de stoffen per 100 liter of per vrachtauto koopt, dan worden ze een heel stuk goedkoper per liter. Ik weet zeker dat in de industrie zoutzuur voor hooguit een paar dubbeltjes per liter gaat en salpeterzuur ook voor minder dan 1 euro per liter.

Zo heb ik ook nog een liter zwavelzuur, reagens kwaliteit, en daar heb ik EUR 25 voor betaald. Voor technisch zwavelzuur betaal je ook maar een paar euro per liter.

Berichten: 25

Re: zuren om te etsen

Ik durf niet meer noar Stad, Woelen, gezien wat jij daar allemaal hebt liggen :oops: ;)

Rembrandt etste met zoutzuur 8-[

Berichten: 3.145

Re: zuren om te etsen

Och, die paar litertjes zuur, daar ligt een echte stadjer niet wakker van. Ruimte genoeg om het veilig op te slaan :oops:

Zolang mensen geen zuren als HF of HCN in huis hebben valt het allemaal nog wel mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zuren om te etsen

Bij etsen gaat het vaak niet alleen om de aanvreetsnelheid. maar ook om de manier waarop met randen en bescherming wordt omgegaan. Kijk bijvoorbeeld naar elektronische printen die in de amateurwereld vaak geetst worden met ijzer(iii)chloride.

Berichten: 1.379

Re: zuren om te etsen

Uit bovenstaande reacties blijkt wel dat etsen van metalen een vrij breed begrip is. Maar ik denk dat het meeste etszuur toch wordt gebruikt om grote, roestige ijzeren platen of profielen van hun oxydelaag te ontdoen alvorens ze een oppervlaktebehandeling kunnen ondergaan. Bij dit laatste moeten we denken aan dompelverzinken en/of het aanbrengen van organische coatings.

Daarvoor zijn al of niet geinhibeerde etszuren onder merknaam in de handel. De inhibitie dient om het etsproces selectiever te maken: Dat wil zeggen: de roestlaag moet snel worden opgelost maar daarna moet het onderliggende ijzer maar heel langzaam worden aangetast. Allerlei aminen kunnen worden gebruikt om de H2 - vorming af te remmen en daarmee de aantasting van het metaal.

In aanmerking komen de goedkope zuren zoutzuur en zwavelzuur. Zoutzuur heeft het voordeel van de goede oplosbaarheid van chlorides maar het nadeel van de vluchtigheid. Het proces moet dan in een goed geventileerde ruimte worden uitgevoerd. Zwavelzuur heeft het voordeel van de niet-vluchtigheid maar het nadeel dat restanten kunnen indampen tot geconcentreerd zuur dat veel schade kan veroorzaken. Bovendien zijn sulfaten minder goed oplosbaar.

Bij het etsen ontstaan Fe(II) ionen die aan de lucht deels tot Fe(III) ionen oxyderen. Dat maakt het etszuur tijdens het gebruik steeds agressiever voor het metaal, niet voor het oxyde. Bovendien is het regenereren of afvoeren van gebruikt zuur kostbaar en moeizaam. Het moet volledig geneutraliseerd worden. Verder is er altijd het risico van beschadiging door bijvoorbeeld putvormige aantasting. Wie dit risico niet wil nemen kan het voorzichter aanpakken met fosforzuur of citroenzuur.

De etssnelheid van oxyden op staal hangt af van de voorgeschiedenis. Roestlagen die over een lange periode aan de atmosfeer zijn gevormd lossen maar langzaam op in zuur. Dit zijn haematiet-lagen ( Fe2O3) . Maar walshuiden die bij hoge temperatuur zijn gevormd bestaan uit magnetiet ( Fe3O4), ontstaan uit aanvankelijk gevormd FeO. Deze walshuiden lossen veel sneller op in zuur door de minder goede hechting aan het onderliggende metaal.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 5

Re: zuren om te etsen

woelen schreef: Prijzen hangen sterk af van zuiverheid en hoeveelheid die je koopt.

1 liter zoutzuur (30%) ---> EUR 2 .. 3

5 liter zoutzuur (30%( ---> EUR 5 .. 10

Ik heb ook een liter reagens kwaliteit zoutzuur (37%), maar die was een heel stuk duurder. Hier heb ik ruim EUR 20 voor moeten betalen.

1 liter salpeterzuur (52%  .. 68%) ---> EUR 7 .. EUR 15
waar kun je dit eigenlijk kopen? bij bouwmarkten hebben ze vaak niet meer dan een 10% zoutzuur..

het goedkoopste adres wat ik vond was http://www.labshop.nl/ maar daar kostte 1 liter 9,50 euro

Berichten: 3.145

Re: zuren om te etsen

Bepaalde bouwmarkten, ijzerwarenzaken en sommige drogisterijen.

Inderdaad, je kunt niet alles overal kopen. Bij een Hornbach koop je ook 30% zoutzuur, of bij een Welkoop en daar is het een heel stuk goedkoper dan EUR 9.50 per liter.

Bij een echte ijzerwarenzaak, maak ook bij een Hubo koop je zwavelzuur, 98%.

Salpeterzuur is moeilijker aan te komen, maar het is wel online te vinden. Ik zelf heb het via een locale (ouderwetse) drogisterij, die nog veel chemicalien verkoopt, maar dat soort drogisterijen sterft helaas in hoog tempo uit.

Berichten: 5

Re: zuren om te etsen

dat soort drogisterijen hebben we hier zelfs niet eens meer :oops:

maar bedankt voor je antwoord. ik ga eens even langs bij de welkoop voor zoutzuur 8-[

Reageer