Verband tussen structuur en absorptie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 62

Verband tussen structuur en absorptie

Hallo allemaal,

(Ik wil mijn excuses aanboden voor eventueel grammatica fouten. Dit is niet mijn moedertaal.)

Ik heb moeite om een verband tussen spectrophotometry en moleculaaire structuur te begrijpen.

Ik begrijp dat een verbinding dat geen absorptiemaximum toont, laat alle licht door zich. (toch?) Maar hoe kan ik dit verklaren met een structuur?

De vraag dat ik probeer te beantwoorden is: "Welke conclusies t.a.v. de structuur kan men trekken als een verbinding geen absorptiemaximum vertoont?"

Kan iemandmij a.u.b. hulpen met hints, links of een antwoord? :oops:

Thanks,

Von

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verband tussen structuur en absorptie

Als het niet je moedertaal is vind ik het knap, je bent beter te begrijpen dan menig ander :oops:
Ik begrijp dat een verbinding dat geen absorptiemaximum toont, laat alle licht door zich. (toch?) Maar hoe kan ik dit verklaren met een structuur?
Ja, dat is de definitie; geen absorptie houdt in dat alle licht doorgelaten wordt. Maar: in de praktijk is dit onmogelijk, aangezien er altijd wel een golflengte licht is dat wordt geabsorbeerd. Als je alleen kijkt naar zichtbaar licht heb je dat wel vaker.
De vraag dat ik probeer te beantwoorden is: "Welke conclusies t.a.v. de structuur kan men trekken als een verbinding geen absorptiemaximum vertoont?"
De moleculaire structuur is dan zodanig, dat er geen energieniveau-verschillen voorkomen die overeenkomen met de energie van het te absorberen licht. In het algemeen heb je dan geen bijzondere bindingen of groepen in het molecuul.

Denk maar eens aan de alkanen, die alleen C-C of C-H bindingen hebben: die zijn (dacht ik?) alle kleurloos omdat C-C en C-H niet absorberen in het zichtbare spectrum.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 62

Re: Verband tussen structuur en absorptie

Beryllium schreef:Als het niet je moedertaal is vind ik het knap, je bent beter te begrijpen dan menig ander 8-[

Bedankt maar ik woon "in the middle of nowhere" dus zijn er hier niet zo veel Engelstalig mensen.

De moleculaire structuur is dan zodanig, dat er geen energieniveau-verschillen voorkomen die overeenkomen met de energie van het te absorberen licht. In het algemeen heb je dan geen bijzondere bindingen of groepen in het molecuul.

Denk maar eens aan de alkanen, die alleen C-C of C-H bindingen hebben: die zijn (dacht ik?) alle kleurloos omdat C-C en C-H niet absorberen in het zichtbare spectrum.

Ja...ik had niet zo aangedacht omdat er zoveel kleurloos verbindingen zijn.  Waarschijnlijk als we verder indiepen in spectrophotometrie dan worden de verschillen duidelijker.
Ik moest ook een vergelijkbare vraag beantwooren voor een fluorescentie practicum.

De vraag was "Noem nog een fluorecerende verbinding en leg aan de hand van de molecuulstructuur en/of bindingen uit waarom de verbinding fluorescentie vertoont."

Mijn antwoord was:

Fluoresceïne en andere polycyclische aromatische verbindingen toon van natuur fluorescentie. Fluorescentie is vaak gebruikt om polycyclische aromatische verbindingen te herkennen want ze zijn kanker verwekkende.

Ik heb dit alingeleverd dus ik was benieuwd om te weten ofdat klopt. ik weet dat de antwooden kan meer ingewikkelder zijn maar ja...zo ver ben ik nogniet :oops:

Nogmaals bedankt,

Vonai

Berichten: 266

Re: Verband tussen structuur en absorptie

Dit vind ik persoonlijk hele goede site over UV-VIS spectrometrie : link

Berichten: 62

Re: Verband tussen structuur en absorptie

Dit vind ik persoonlijk hele goede site over UV-VIS spectrometrie : link
Thanks a lot!

Dat site heeft sommige informatie dat ik voor zocht. Het is niet zo volledig als de boek of dictaat maar kort genoeg dat ik een "lead" heeft.

Berichten: 62

Re: Verband tussen structuur en absorptie

Hoi,

Ik heb dat antwoord (zie bove: Fuoresceine) ingelerd en helaas was het niet juist. Mijn docent wil dat wij (mijn lab partne had ook een fout antwoord) voor onzelf het antwoord zoeken.

Voor toekomstige tentamens en proefjes zoek ik nog steeds wat een verbinding fluorescerend maakt.

Fluorescentie heeft met π (Pi) bindingen te maken.

Wat ik denk:

Bij de exicitatie golflengte gaan de electronen in de verbinding naar een hogere energie niveau.

Een verbinding met een Pi band netwerk, zoals een polycyclische verbinding, heeft genoeg resonantie mogelijkheiden om de extra energie "op te vangen" en raakt het niet kwijt als warmt.

Wat ik ook denk is dat er een band is met aanwezigheid van een carboxy en/of en OH groep in de verbinding.

Ik zoek nog steeds on :oops: en in mijn studie boeken maar als iemand meer tips of hints heeft dan hoor ik het heel graag.

Bedankt voor jullie hulp tot nu toe. 8-[

Von

Reageer