[scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Hallo,

Ik heb vorige week de synthese van tertiair butylchloride uitgevoerd en nu is mij gevraagd het rendement van de zuivering te bepalen.

Uit de literatuur haal ik dat de brekingsindex van tertiair butylchloride 1,3857 bedraagt. Zelf heb ik met het bekomen produkt een brekingsindex gemeten van 1,3831. Klopt mijn redenering als ik zeg dat het rendement van de zuivering als volgt kan berekend worden:

η = (1,3831/1,3857) * 100

Alvast heel erg bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Nee, zo simpel ligt het niet. Of je dit mag doen hang helemaal af van wat er verder in je produkt zit. Als het enkel en alleen vervuild is met een stof met brekinsindex 1,000, kan je dat zeggen. Maar als er nou water in zit (brekinsindex 1,333), is dat wel weer anders denk ik!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Dus wat jij bedoelt is dat je op basis van de brekingsindex geen kwantitatieve informatie kan bekomen over het percentage zuiver tert-butylchloride in het mengsel omdat er nog andere stoffen inzitten die de breking beïnvloeden?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Klopt, want je weet niet welke andere brekingsindexen erin zitten en voor hoeveel deze meetellen. Ik gok dat je t-butanol en geconcentreerd zoutzuur bij deze reactie gebruikt hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Ja, dat klopt

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Dus is het helemaal niet mogelijk om een rendementsbepaling uit te voeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Wat versta je onder het rendement van de zuivering?

Volgens mij moet je dan het t-butylchloridegehalte weten voor en na de zuivering. Het gehalte ervoor kun je niet meer bepalen. Het gehalte nu kan wel, maar ik denk dat je dan aan gaschromatografie moet denken.

Ik kan me van ´vroeger´ herinneren dat de heren docenten altijd graag het rendement van je reactie wilden weten (om te kijken of je een beetje zuiver en netjes gewerkt had).

Dan was het een kwestie van de opbrengst die je had gekregen, delen door de theoretische opbrengst. 8-[

Verder moest je aan de hand van brekingsindex, kookpunt of smeltpunt aantonen dat je inderdaad het stofje had gekregen wat beoogd was. Later werd dat onderzoek met UV, IR, NMR o.i.d.

Het zuiveringsrendement lijkt me niet (meer) te bepalen. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Ok, bedankt voor al de reacties :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Snel nog een vraag over deze synthese:

Stel dat ik tert-butylalcohol en HCl samenvoeg. En ik verhoog de temperatuur zodanig dat in plaats van de SN1 substitutie-reactie er een eliminatiereactie plaatsvindt, welke reactieprodukten verwacht je dan?

Ik zou zeggen dat je dan eerst tert-butylchloride bekomt, en dat onder invloed van de warmte de Cl afgesplitst wordt met vorming van een radicaal. Zo een radicaal is echter reactief en kan dus niet als dusdanig blijven bestaan; wat er dan gebeurt zou ik echt niet kunnen zeggen. Hulp zou erg fijn zijn :oops:

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Volgens mij loopt het alleen maar beter als je de temperatuur omhoogschroeft, ik verwacht juist 2-methylpropeen te krijgen als ik de temperatuur verlaag.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Kan het ook niet zijn dat door de temperatuursverhoging de Cl afgesplitst wordt, met vorming van 2-methyl-1-propeen, water en HCl dat dan oplost in water?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Nee, zo simpel ligt het niet. Of je dit mag doen hang helemaal af van wat er verder in je produkt zit. Als het enkel en alleen vervuild is met een stof met brekinsindex 1,000, kan je dat zeggen. Maar als er nou water in zit (brekinsindex 1,333), is dat wel weer anders denk ik!
Zelfs dit klopt niet:
  • De gegeven formule berekent een lineaire interpolatie tussen een brekingsindex van 0.0 en die van de te zuiveren stof, niet 1.0
  • Brekingsindices van mengsels zijn niet te berekenen met lineaire interpolaties.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Rendementsbepaling van zuivering

Ah! Dat klinkt aannemelijk!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer