[scheikunde] stroom door zoutoplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

[scheikunde] stroom door zoutoplossing

weet iemand een tabel waarin de gegevens staan( of mischien weet je het zelf), die aangeeft hoeveel stroom door de zout oplossing gaat. de oplossing moet bestaan uit x gram zout per y ml gedistellerd water.
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] stroom door zoutoplossing

Over welk zout hebben we het hier? Dat maakt nogal wat uit.

Er zijn tabellen voor het soortelijk electrisch geleidingsvermogen van diverse zouten in water. Voor enkele zouten zijn die er ook nog voor verschillende concentraties.

Of je de stroomsterkte makkelijk kunt berekenen weet ik niet. Die hangt, behalve van het potentiaalverschil, ook af van het oppervlak van de electroden en hun onderlinge afstand.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] stroom door zoutoplossing

Een andere zeer grote veroorzaker van ruis zijn de gasbellen die aan de electroden ontstaan. Deze schermen een deel van het oppervlak af, totdat ze los laten. Dat levert heel veel ruis op in de totale hoeveelheid stroom door de vloeistof.

De aard van de ionen doet er ook toe, de temperatuur zal vast ook wel invloed hebben, en uiteraard het oplosmiddel.

Ik heb zelf voor zout in water bij kamertemperatuur de relatie bepaald tussen stroom en spanning. Het blijkt om een exponentiele relatie te gaan. Ik heb er een webpagina over geschreven:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...ysis/index.html

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] stroom door zoutoplossing

De vraag van Samsamx heb ik niet begrepen. En de reakties van Marjanne en Woelen hebben het voor mij niet duidelijker gemaakt. Ik neem dus ook maar aan dat het de electrolyse van pekel ( NaCl-oplossing) betreft. Belangrijk en actueel want sinds kort is er nu ook een zoutelectrolyse in Delfzijl. We hebben in de krant kunnen lezen dat die nu de chloortreinen door ons land overbodig maakt.

Het unieke van deze electrolyse is dat er gelijktijdig drie verkoopbare produkten worden gemaakt: H2, Cl2 en NaOH.

Dat kan alleen dankzij een goede gasscheiding tijdens de electrolyse. Die gasscheiding komt tot stand door een naphionmembraan tussen beide electroden. Die kan alleen maar kationen doorlaten ( kationselectief membraan). De anode betaat uit titanium, bedekt met het katalyserende rutheniumoxyde ( RuO2 )

Door het geheel goed te comprimeren en toch nog ruimte te laten voor de electroliet met de ontwijkende gasbellen kan men de electrische verliezen via de reactieoverspanning en de ohmse weerstand in electroliet en membraan heel laag maken.

De zoutelectrolyse van AKZO in Rotterdam heb ik in detail kunnen bekijken. Ik neem aan dat in Delfzijl eenzelfde type electrolyse gebouwd is.

Het naphionmembraan is een verhaal apart doordat het zowel hydrofoob als hydrofiel is.: Een PTFE skelet (hydrofoob) voorzien van hydrofiele sulfonzuurgroepen die door hun negatieve lading de anionen tegenhouden en de kationen (Na+ ) doorlaten. Misschien is hierover wel iets op internet te vinden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] stroom door zoutoplossing

Helaas heb ik de naam van het membraan verkeerd gespeld. Het moet zijn: Nafion.

Een kort onderzoekje leerde mij dat er veel informatie komt als je dit trefwoord gebruikt. Zelfs in Wikipedia.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer