Lichtgroen gas

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.337

Lichtgroen gas

Ik probeerde iets nieuw en er heeft zich een lichtgroen gas gevormd kan dat

Na2SO4 is dit giftig?????

Ik heb die (blijkt nu onzuivere) ijzersulfaat in een oplossing NaClO gedaan,

DAT GAS IS TOCH NIET Cl2???????????????????????????(of een ander giftig gas?

Ik heb maar één vaste stof (dus er moet wel een gasvormige stof ontstaan zijn 8-[ :oops: )

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Re: Lichtgroen gas

Hallo Jan,

Ik ben niet zo'n held in de chemie van onzuivere stoffen maar uit NaClO kan chloor worden vrijgemaakt.

Aangezien je zelf niet weet wat het is zou ik maar uitgaan van een worst case scenario.

Dat houdt in dat je ervan uit gaat dat het gas dat je ziet inderdaad gevaarlijk is in lage concentraties totdat je zeker weet wat je nu echt hebt gemaakt en hoe je het moet behandelen.

Gerard

Berichten: 2.337

Re: Lichtgroen gas

Ik dacht dat het niet gevaarlijk was omdat ik er geen zuur aan toevoegde maar een zout.

Wat kan ik doen? Het staat nu buiten op een balkon.

Het ruikt niet naar chloorgas,maar eerder naar een natriumverbinding denk ik.

Ik ga nu es gaan kijken hoe het er is met gesteld.Hopelijk zie ik geen groene gaswolk Afbeelding :oops:

EDIT: Er bevind zich een groen gas in de steriliseerbokaal,het riekt niet naar chloor maar naar iets licht verbrand 8-[ Dat wijst op niet veel goeds denk ik.

Ik denk niet dat het gas giftig is.Maar het heeft wel een sterke geur.

Berichten: 3.145

Re: Lichtgroen gas

Chamaniac, mag ik de suggestie doen aan jou om eerst eens wat te gaan lezen. Je weet niet wat je doet en dat kan gevaarlijk zijn.

Wat je nu allemaal gedaan hebt valt nog wel mee, maar je zou een keer echt iets gevaarlijks kunnen maken. Je hebt geen chloorgas gemaakt, anders had je het wel geroken. Ik geloof ook niet dat je een groen gas hebt gehad, het enige groene gas dat je zo uit huis- tuin en keuken chemicalien is chloor gas.

Natriumzouten hebben geen geur (althans, niet vanwege het natrium-deel, het anion kan natuurlijk wel leiden tot geuren). Wat dat verbrande geurtje is weet ik niet, omdat het ondertussen een wel heel onzuiver zooitje is in die fles van jou. Als er ook ammonia in zat (zie vorige thread van jou), dan heb je waarschijnlijk wat chloramine gevormd, een stof met formule NH2Cl. Deze stof heeft een sterke scherpe geur en is behoorlijk giftig.

Wees nou niet gelijk bang dat je iets vreselijks gemaakt hebt, zelfs al zou je chloramine hebben gemaakt, dan is er nog niet zo veel aan de hand, buiten op een balkon, maar liever toch eerst eens wat theoretische kennis opbouwen. Het wordt er ook zoveel leuker van, omdat je dan snapt wat je doet.

Wat je nu op je balkon hebt staan kun je wel door de WC spoelen. Er zitten alleen maar ijzer zouten in en al het andere wordt snel afgebroken tot minder schadelijk spul.

Berichten: 2.337

Re: Lichtgroen gas

Bedankt voor de reactie ik ga deze week nog anar de bilbliotheek achter een boek over anorganische chemie.

Maar in die bokaal zit echt een fluo geelgroen gas. :oops:

Ik wil er een foto van nemen en je doorsturen, er zit geen ammonia in deze reactie enkel NaClO en de 2 soorten ijzersulfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Lichtgroen gas

IJzer(iii) zouten zouden zuur kunnen zijn.

We hadden eerder gezegd dat het verstandig was dat je eerst vraagt en dan pas doet. Nu ben je eerst gaan doen en vraagt pas achteraf. Pas op met de volgende stap: gewoon doen, en achteraf zo gehandicapt raken dat je niets meer kan vragen....

Berichten: 181

Re: Lichtgroen gas

[!] het moet wel chloor-gas (Cl2) zijn [!]

Wanneer je van onzuivere natrium-sulfaat (Na2SO4) spreekt, bevat het mogelijk nog iets natrium-bisulfaat (NaHSO4), wat vanzelfsprekend zuur is !!

Zouten (in jouw geval een Na-zout) zijn in het algemeen niet zo vluchtig, dat ze verdampen - men reinigt zo ook oplossing, d.m.v. destillatie ...

Gegroet,

OM

Berichten: 3.145

Re: Lichtgroen gas

Chamaniac. als je inderdaad een groengeel gas hebt, dan is er maar 1 mogelijkheid. Je hebt chloor gemaakt. Ik heb hier een foto van chloorgas ter referentie:

Afbeelding

Kijk maar of jouw spul daar mee overeenkomt.

Zoals anderen al aangeven. Eerst vragen/onderzoek doen/lezen en dan pas doen.

Dat chloorgas wat je hebt kun je veilig wegwerken door op je balkon de dop van die bokaal te halen. Voor een paar honderd ml chloorgas, buiten losgelaten, hoef je niet bang te zijn. Zorg alleen dat je snel met je neus bij die bokaal vandaan bent als je hem geopend hebt. Na een minuutje of zo is het chloorgas wel weg.

Berichten: 173

Re: Lichtgroen gas

****** denk eens na man, ga je ook eerst auto rijden en als het fout gaat je rijbewijs halen? Je brengt zo niet alleen jezelf in gevaar maar ook je OMGEVING. En vervolgens wordt de chemie weer in een slecht daglicht gezet. Eerst denken en dan doen!

met vriendelijke groet,

Edje

Berichten: 3.145

Re: Lichtgroen gas

Edje, maak je niet zo druk. De boodschap is nu wel overgekomen en chemaniac is nu wel voldoende gewaarschuwd. We zijn toch allemaal wel eens onverstandig geweest :oops: ? De ene klooit met brommers, de ander maakt een blunder bij zijn favoriete high-risk sport en de derde klooit met chems. Waarschuwen is op zijn plaats, maar op een gegeven moment is het wel goed. Alleen als die persoon dan doorgaat, dan moet je echt boos worden (zoals enige tijd geleden een zekere Pauw, die maar door ging met k3wl-rommel posten hier).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Lichtgroen gas

Bericht in ´De Standaard´ van hedenochtend (ik wil het jullie niet onthouden).

Een grote lichtgroene wolk heeft voor opschudding gezorgd in een woonwijk in Oost-Vlaanderen. Omwonenden klaagden over stank en hoofdpijn.

De wolk bleek afkomstig van een balkon van een bewoner. Van de bewoner zelf ontbreekt elk spoor.

De milieudienst ter plaatse heeft metingen gedaan aar stelde dat geen schadelijke dampen waren vrijgekomen.

Berichten: 173

Re: Lichtgroen gas

Edje, maak je niet zo druk. De boodschap is nu wel overgekomen en chemaniac is nu wel voldoende gewaarschuwd. We zijn toch allemaal wel eens onverstandig geweest  ? De ene klooit met brommers, de ander maakt een blunder bij zijn favoriete high-risk sport en de derde klooit met chems. Waarschuwen is op zijn plaats, maar op een gegeven moment is het wel goed. Alleen als die persoon dan doorgaat, dan moet je echt boos worden (zoals enige tijd geleden een zekere Pauw, die maar door ging met k3wl-rommel posten hier).
Vandaar toch nog de '' met vriendelijk groet''

Maarja hij zal de boodschap wel begrepen hebben. Excusses voor mijn mischien iets te harde '' aanpak''

Berichten: 2.337

Re: Lichtgroen gas

Marjanne schreef: Bericht in ´De Standaard´ van hedenochtend (ik wil het jullie niet onthouden).

Een grote lichtgroene wolk heeft voor opschudding gezorgd in een woonwijk in Oost-Vlaanderen. Omwonenden klaagden over stank en hoofdpijn.

De wolk bleek afkomstig van een balkon van een bewoner. Van de bewoner zelf ontbreekt elk spoor.

De milieudienst ter plaatse heeft metingen gedaan aar stelde dat geen schadelijke dampen waren vrijgekomen.
:oops: De hoeveelheden die ik gebruikt heb zijn iets te klein om een gaswolk te veroorzaken.

Ik ga er nu een foto van nemen en post hem onmiddelijk.
Wanneer je van onzuivere natrium-sulfaat (Na2SO4) spreekt
Ik heb NaClO gebruikt geen sulfaat.(als dat verschil uitmaakt)

Berichten: 2.337

Re: Lichtgroen gas

Klik hier om de foto te bekijken

Stom van mij om er op te vertrouwen dat er nooit chloorgas kan vrijkomen als je geen zuur toevoegd :oops:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: linkje gemaakt van de foto. Dit soort formaat foto's is onprettig voor de forum-layout.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 274

Re: Lichtgroen gas

Dat bruine lijkt eerder op nitreuze dampen.

Reageer