Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 115

Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Hallo,

Ik zou graag willen weten wat, zoals de titel zegt, de meest "schone" synthese in het algemeen en specifiek polymeer synthese is.

Met "schone" bedoel ik waar zo min mogelijk chemisch gevaarlijke/schadelijke stoffen voor wordt gebruikt.

Ik kan me voorstellen dat bij algemene synthese men liever een soort synthese aanduid, geen probleem.

Ik bedoel overigens wel syntheses die we in het lab kunnen uitvoeren. Dus niet b.v. fotosynthese.

Groet en bedankt,

Mercy

Berichten: 173

Re: Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Welk polymeer wil je maken dan, en met welk doel? Je vraag is nogal ''algemeen'' :oops:

Berichten: 115

Re: Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Dat is ook de bedoeling edje. Het maakt niet uit welke synthese of welke polymeersynthese. Ik wil gewoon graag weten wat de meest "schone" zijn. Daarom verwacht ik er ook wel een aantal te krijgen.

Ik ben er alleen niet zo "gevarieerd" in thuis om het zelf op te sommen. Daarom vraag ik hier aan de mensen hun ervaring met schone syntheses.

Groet,

Mercy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Tja, dan hangt het toch heel erg van de definitie van schoon af! Je zou bijvoorbeeld kunnen beredeneren dat een onschadelijk polymeer van een kankerverwekkende stof een "schoonmakend" effect op het milieu heeft, en wat kan er nou schoner zijn dan het wegmaken van een kankerverwekkend monomeer?

Je bent denk ik meer op zoek naar een niet-gevaarlijk monomeer dat polymeriseert zonder gevaarlijke of milieuvervuilende katalysator. Dan moet je bedenken dat een monomeer altijd een reactiviteit moet bezitten, anders zou het geen polymeer kunnen vormen. En als de reactiviteit laag is (een niet-voldoende maar wel nodige voorwaarde voor ongevaarlijk) dan moet je dus heel veel moeite doen (bijvoorbeeld hoge druk) om de polymerisatie tot stand te brengen.

Berichten: 173

Re: Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Mischien zoiets als polymeren van melkzuur? Die worden gemaakt met behulp van bacterien en worden gebruikt als ''plaatjes'' bij operaties. Die hoeven later niet verwijderd te worden omdat ze afgebroken worden door het lichaam. ik heb er verder niet zo veel informatie over, maar ik hoorde dit van iemand die bij een bedrijf werkte waar ze dat spul maakten. Eeen beetje zoeken zal vast wel wat opleveren.

Berichten: 115

Re: Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Bedankt Edje ik zal er eens naar kijken.

Ok ik zal schoon even definieren.

Met de minste schadelijke, aggresieve en hoog reactieve benodigde stoffen aan het begin van de sythese en benodigde stoffen(zuiveren) aan het eind van de synthese.

Bovenstaande is natuurlijk relatief. Maar voor een indicatie:

Water = onschadelijk/ongevaarlijk

Zoutzuur(1N) = irriterend

Methanol,aceton,styreen = giftig/brand gevaarlijk

TDI, Acrylaten, Peroxiden = zeer giftig/zeer brandbaar/zeer reactief/bijtend

Ik begrijp natuurlijk dat b.v. water in combinatie met een bepaalde stof ook zeer reactief kan zijn. Daarom beperk ik me even tot beginstoffen, op zichzelf staand.

Groet,

Mercy

Berichten: 173

Re: Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Anders kun je mischien ook eens zoeken op eetbare patatbakjes. Ik hoorde laatst ook iets over eetbare polymeren op basis van glycol(?), maar dat weet ik niet zeker. klik ook een interessante link :oops:

Re: Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Schone synthese:

Biosynthese van zijde door zijderupsenkweek

Biosynthese van spinrag door spinnen.

Gerard

Berichten: 115

Re: Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Kijk edje, daar heb ik wat aan. Bedankt, graag meer reacties. Kan iemand ook voorbeelden/suggesties geven die niet in de bio hoek liggen?

Thanks.

Gerard, zie mijn eerdere post. Het betreft syntheses die we in het lab kunnen doen. Het lijkt mij niet erg practisch om spinnen tussen klemmen te zetten :oops:

Mercy

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Meest "schone" synthese(algemeen)/polymeersynthese

Mja je zou uit kunnen gaan van een hydroxyzuur, bijvoorbeeld hydroxyazijnzuur en dit laten veresteren onder invloed van, nou ja, een sterk zuur. Een andere nogelijkheid is uitgaan van lichaamseigen aminozuren, zoals valine, glycine, arginine, enzovoorts met een selectief enzym. Enzym kan ook lichaamseigen zijn, en is weer te isoleren.

Reageer