base en zuren enzovoort

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

base en zuren enzovoort

Op school zijn we nu met niet-redox reacties bezig (neutralisatie, neerslag, verdrings en hydrolysereacties).

Mijn vraag nu is hoe zie je of een element een zuur, base, zuuroxide, basisch oxide of zout is.

bv. hoe weet je dat CaO een basische oxide is? heeft dit te maken met de oxidatietrap? (voor zuren enzo begrijp ik het ook niet)

En dan mijn 2de vraag is hoe kan je zien of een zuur een sterk zuur is en of een base een sterke base is?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: base en zuren enzovoort

Eerst even dit: je vraagt naar elementen. Maar je geeft een voorbeeld met CuO. Dat is geen element...

Ik neem aan dat je voor elementen bedoelt: stoffen of verbindingen.

Wat zijn de kenmerken van zuren en basen (dek aan het H+-ion)?

Als je dit weet, kun je zo zeggen of CuO een zuur of een basisch oxide is.

Of een zuur sterk is of zwak kun je alleen met veel ervaring aan het molecuul zien. Makkelijker is om het in een tabellenboek op te zoeken. Zoek de pKz-waarde. Hoe lager deze waarde, hoe sterker het zuur (waarschijnlijk volgt deze theorie later nog).

Voor een base zoek je de pKb-waarde: hoe hoger deze waarde, hoe sterker de base (andersom als bij zuren dus).

In de loop van de tijd neemt de kennis toe en weet je dat zoutzuur (HCl) een sterk zuur is en azijnzuur een zwak zuur.

Van een sterk zuur is (na verlies van het H+-ion) de base altijd zwak en omgekeerd.

Berichten: 3.145

Re: base en zuren enzovoort

Als je van boven naar beneden gaat in het periodiek systeem, dan zijn de oxiden (en hydroxiden) steeds meer basisch.

Als je van links naar rechts gaat in het periodiek systeem, dan zijn de oxiden/hydroxiden steeds meer zuur(vormend).

Dus, de sterkste basen vind je links onder (CsOH, RbOH, Ba(OH)2) en de sterkste zuren rechts boven: H2SO4, HNO3, HClO4, H3PO4, beter: SO2(OH)2, NO2(OH), ClO3(OH), PO(OH)3.

Voor 1 element met meerdere oxidatie toestanden geldt dat hoe hoger de oxidatie toestand hoe meer zuur het element is. Bijv. CrO/Cr(OH)2 is puur basisch, Cr2O3/Cr(OH)3 is amfoteer, kan zowel als base en als zuur reageren. CrO3/CrO2(OH)2 is puur zuurvormend.

Berichten: 9

Re: base en zuren enzovoort

ja, ik bedoelde stoffen en verbindingen.

De kenmerken van zuren en basen en het denken aan het H+-ion

heb ik eigenlijk niet gehad in de lessen.

Daarmee dat ik het niet weet, zou u dit even kunnen verduidelijken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: base en zuren enzovoort

Mmm..., hoe kun je deze vraag nou beantwoorden als je nog niets hebt gehad over het kenmerk van zuren en basen :oops:

Maar goed, in het kort:

een zuur kan een proton (H+) afstaan; een base kan een proton opnemen.

HCl (zoutzuur) is dus een zuur (de naam zegt het al). Het kan in water splitsen in H+ en Cl-.

Het Cl--ion is dan weer een base. Cl- kan geen proton afstaan maar wel opnemen (waardoor het weer zoutzuur wordt).

Je kunt het nu zelf invullen voor het oxide CuO. Zuur of basisch oxide? En beredeneer dan ook eens wat er ontstaat (of heb je dat ook nog niet gehad?)

Het kijken of een proton aanwezig is in een molecuul is overigens niet afdoende: er zijn molecuelen die protonen bevatten, maar toch basisch reageren. Bijv. bij ammoniak NH3 oplossen in water.

Probeer zelf eens te bekijken welk molecuul hierbij het zuur is en welke de base:

NH3 + H2O ---> NH4+ + OH-

Berichten: 9

Re: base en zuren enzovoort

ok eens proberen :oops:

CuO geen H+ aanwezig aldus is het een basische oxide

NH3 + H2O ---> NH4+ + OH-

NH3 kan H+ atomen afstaan aldus een zuur

H2O => ook een zuur

NH4+ => zuur

OH-=> kan zowel opnemen als afgeven aldus amfoteer

en ergens heb ik een vermoeden dat ik er helemaal naast zit

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: base en zuren enzovoort

NH3 kan onder zeer bijzondere omstandigheden een proton afstaan.

Nu kijken we naar de gegeven reactievergelijking: is het logisch dat ammonia daar een proton afstaat? Of wordt daar eerder een opgenomen?

Berichten: 12

Re: base en zuren enzovoort

Euhm ik zou dat vermoeden bevestigen.

Het gaat er hem eigenlijk om over de mogelijkheid om protonen(H+) af te staan.(water staat niet af... ik zou mij niet zo goed voelen na wat Vitel te drinken moest dit een zuur zijn)

Je kan het ook experimenteel nagaan door gewoon wat universeel indicator te gebruiken(maar je moet het theoretisch hebben zeker).

Berichten: 448

Re: base en zuren enzovoort

H2O is neutraal want ontstaat door de reactie van een sterke base (OH-) en een sterk zuur (H+).

In reacties kan water zowel zuur als basisch reageren (water is dus een amfolyt).

Bv:

H-O-H + H2PO4- --> H3PO4 + OH-

Zuur Base Geconjugeerd zuur Geconjugeerde base

H-O-H + H2PO4- --> HPO42- + H3O+

Base Zuur Geconjugeerd base Geconjugeerde zuur

Een proton (H+) wordt meestal in binding met water geschreven.

H+ + H2O <--> H3O+

OH- is altijd een base.

H3O+ is altijd een zuur.

Sterke base + zwak zuur --> basische hydrolyse pH > 7

Sterk zuur + zwakke base --> Zure hydrolyse pH < 7

Sterk zuur + sterke base --> neutrale hydrolyse pH = 7

Berichten: 9

Re: base en zuren enzovoort

maar hoe kan je nu weten of een stof protonen kan afstaan of opnemen?

je zegt dat NH3 onder zeer bijzondere omstandigheden een proton kan afstaan moet ik hieruit dan afleiden dat het een base is?

ok ik heb tot nu toe bijgeleerd dat een base H+ ionen kan opnemen

en een zuur ze afstaat.

Maar hoe weet je wanneer een stof ze gaat opnemen of afstaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: base en zuren enzovoort

Dat moet je dus leren :oops: . Als je dit eenmaal van een aantal stoffen weet, kun je dat relateren aan onbekendere stoffen.

Rijtje:

HCl

Na2O

CH3COOH

HClO4

KOH

CaO

Welke zijn zuur en welke basisch? Probeer een reactievergelijking met water uit te schrijven.

Berichten: 9

Re: base en zuren enzovoort

HCl + H2O => H2ClO (zuur)

Na2O + H2O => 2 NaOH (base)

CH3COOH + H2O => CH3C(OH)3 (base)

HClO4 + H2O => H3ClO2 (zuur)

KOH + H2O => H3KO2 (zuur)

CaO + H2O => 2 CaOH (base)

(kan ik hieruit afleiden dat stoffen die in water OH hebben basen zijn en stoffen die dit niet hebben een zuur zijn?)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: base en zuren enzovoort

Waarom laat je steeds het hele molecuul met water reageren? :oops: 8-[ . Heb je naast zuur/base ook al eens iets gehad over het periodiek systeem?

Berichten: 9

Re: base en zuren enzovoort

neen niets, wij zijn gewoon ineens begonnen met naamgeving

zoals bv mangaan(II)-carbonaat = Mn+2 + CO3-2

aldus weet ik eigenlijk niets van al hetgeen er rond hangt.

Of bedoelde je met oxidatietrap het periodiek systeem dan?

Zou je eventueel die oefeningen kunnen uitwerken en een korte uitleg bij geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: base en zuren enzovoort

HCl (zoutzuur) + H2O --> H3O+ + Cl-. Waterstofchloride lost in water op onder vorming van protonen en chloride. De protonen hechten aan water en zo krijgen we H3O+.

Na2O + H2O => 2 NaOH (base) deze klopt

CH3COOH (azijnzuur) + H2O --> H3O+ + CH3COO-. Zelfde verhaal.

HClO4 (perchloorzuur) + H2O --> H3O+ + ClO4-. Zelfde verhaal.

KOH (kaliumhydroxide) + H2O --> K+ + OH-. Kaliumhydroxide lost in water op en vindt dit verder wel best zo.

CaO (calciumoxide) + H2O => Ca(OH)2. Reageert met water, maar er verandert verder niets aan de lading van het calciumion, dat 2+ is.

Reageer