fluoriseren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

fluoriseren

heeey,

ik had een vraag of iemand wat informatie heeft over fluoricentie van amino-stikstof.

want ik moet binnen kort met een apparaat werken en ik wil daar het prencipe wel van weten zodat ik weet waar ik mee bezig ben.

ik kan alleen dingen vinden over fluoriseren maar niet speciefiek van stikstof.

greatzzz Freakymarcos

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: fluoriseren

Als je zoekt naar de correcte spelling: fluorescentie, dan kun je misschien meer vinden.

Een hint: zo'n atoom kan wel fluoresceren, maar dan heb je het over Röntgenstralen. Een organisch molecuul met zijn bindingen kan in het ultraviolet of zichtbaar licht fluoresceren.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: fluoriseren

heeey,

jah waar ik zoek daar verbeter hij het woord ik had het vekeerd getyped maar dan kan ik nog steeds niets vinden over het fluoriseren van stikstof.

en wat ik zoek is daar eigenlijk het prencipe van.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Een klein beetje letten op je spelling en zinsbouw is beslist geen zonde.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: fluoriseren

Volgens mij heb je mijn eerdere bericht niet helemaal gelezen!

Het principe van fluorescentie is onafhankelijk van het type en van het atoom/molecuul.

Zie: fluorescentie op Wikipedia

Berichten: 50

Re: fluoriseren

Als je de fluorescentie van een stikstofatoom wil bespreken, heb je het eigenlijk gewoon over atomaire emissie, en dan moet je maar eens meer informatie zoeken over dingen als: Atomaire Emissie Specta (door vlam, door hitte, in plasma's etc.), quantisering van de energie, en dit dan allemaal toegepast op stikstof.

Ingewikkelder wordt het dus als je het over amino-stikstoffen hebt. Als die niet in dubbele bindingen zitten heb je twee mogelijke transities die fluorescentie veroorzaken nl. σ --> σ* en n --> σ*. Voor de eerste heb je zeer energetische straling nodig, wat uiteindelijk tot het breken van de binding zal leiden, of gewoon niet praktisch is. Voor de tweede transitie heb je λ's van 150 tot 250 nm. Het zal dus hier vooral om deze overgangen gaan. Een elektron van een vrij elektronenpaar wordt dus aangeslagen naar een σ*-orbitaal en valt terug onder het uitzenden van licht...

Enkele voorbeelden:

CH3NH2 --> λmax = 215

(CH3)3N --> λmax = 227

Hopelijk heb je hier iets aan.

Edit: Spatie bijgetypt
Poing

Reageer