Schuimen in reactie tegengaan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 45

Schuimen in reactie tegengaan

Hoi,

tijdens mijn reactie met een C16 alkylketen kreeg ik na het toevoegen van water en schudden, veel schuim. Dit is zeer lastig, want het gaat vrijwel niet weg.

Ik moet het wassen met ether, maar mijn ervaring is, dat ik dan niet een duidelijke scheiding krijg, mede door t schuim.

Mijn vraag is dus, hoe kun je schuimvorming voorkomen, en als het al gebeurd is (bij mij dus), hoe kun je het verminderen?

Berichten: 181

Re: Schuimen in reactie tegengaan

OK - ik heb het zelf nooit gedaan (de synthese van een groot, lang alifatisch molecuul), maar ...

Je hebt dus in je 'scheidtrechter': product ('n C16-alkyl), ether (Et2O, als extractie-/oplosmiddel) en water (H2O, om het te wassen / zouten te extraheren) ... meestal helpt het toevoegen van iets gewoon keukenzout (NaCl) om water en organisch-oplosmiddel beter te scheiden, wat "uitzouten" wordt genoemd.

Gegroet,

OM

Berichten: 33

Re: Schuimen in reactie tegengaan

Als ik me niet vergis (en als het niet een reactie kan aangaan) kun je ook een beetje methanol toevoegen. Ik ben er niet meer helemaal 100 % zeker van, maar keukenzout is in ieder geval een goed alternatief.

Re: Schuimen in reactie tegengaan

Bij ons gebruikten we bij een schuimende water/petroleumether extractie isopropanol.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Schuimen in reactie tegengaan

Uitzouten helpt inderdaad vaak.

Wat ook wel wil lukken is de scheitrechter onder heet water houden (dop los: de ether gaat snel koken).

Berichten: 45

Re: Schuimen in reactie tegengaan

Ok,

ik zal ze allemaal eens proberen en t resultaat posten.

Bedankt!

Reageer