Titratie van oxaalzuurdihydraat met NaOH

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Titratie van oxaalzuurdihydraat met NaOH

Als practicum in VWO 6 moet ik een titratie van oxaalzuurdihydraat met natronloog uitvoeren. De molariteit van de NaOH is 0,0948 M en ik heb hiervan 17,50 mL gebruikt bij de titratie. Ik moet het aantal gram oxaalzuurdihydraat (ongeveer 1 gram) ( met molaire massa 126,08 g/mol) bepalen..

Hierover heb ik 2 vragen:

In de eerste plaats weet ik niet zeker welke reactievergelijking ik moet gebruiken:

H2C2O4.2 H2O (aq) + 2 OH- (aq) --> C2O42-(aq) + 4 H2O (l) of

H2C2O4 (aq) + 2 OH- (aq) --> C2O42-(aq) + 2 H2O (l).

Ik heb de de berekening in eerste instantie met de eerste reactievergelijking gemaakt:

NaOH (17,50 mL en 0,0948 M)

0,0948 . 17,50.10-3 = 1,659.10-3 mol natronloog. Dat is 1,659.10-3 mol OH-.

1,659.10-3 / 2 = 8,295.10-4 mol H2C2O4.2 H2O.

Aantal gram oxaalzuurdihydraat: Er is 8,295.10-4 mol H2C2O4.2 H2O (aq) in 10,00 mL oplossing. Dus in de maatkolf (100 mL) was 10 . 8,295.10-4 = 8,295.10-3 mol H2C2O4.2 H2O (aq) aanwezig. Dat is 8,295.10-3 . 126,08 = 1,0468 gram H2C2O4.2 H2O (aq).

Mijn tweede vraag is of deze berekening klopt, want ik ben er bij de berekening ,van het aantal gram oxaalzuurdihydraat, vanuit gegaan dat ik de molaire massa van oxaalzuurdihydraat (126,08) moet gebruiken en niet die van oxaalzuur (90,04)....Kan iemand mij misschien ook uitleggen waarom je deze bepaalde molaire massa moet gebruiken?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp..

Noppie :oops:

Berichten: 3.145

Re: Titratie van oxaalzuurdihydraat met NaOH

Die berekening ziet er wel goed uit.

Als er gevraagd wordt, hoeveel gram oxaalzuurdihydraat er in oplossing zat, dan moet je inderdaad de eerste vergelijking gebruiken. Als er gevraagd wordt naar de hoeveelheid oxaalzuur in de oplossing, dan moet je uitgaan van de tweede. Voor de hoeveelheid NaOH maakt het niets uit.

Oxaalzuur komt zowel in dihydraatvorm als in watervrije vorm voor. Blijkbaar moet jij bepalen hoeveel gram oxaalzuur dihydraat nodig is om 100 ml van die oplossing te maken, zoals jij getitreerd hebt.

Een belangrijke mogelijke foutenbron is dat oxaalzuur een zwak zuur is, zeker het tweede proton. De pH-omslag bij toevoegen van NaOH zal dus niet scherp zijn. Ik neem aan dat je hier rekening mee gehouden hebt.

Berichten: 3

Re: Titratie van oxaalzuurdihydraat met NaOH

Een belangrijke mogelijke foutenbron is dat oxaalzuur een zwak zuur is, zeker het tweede proton. De pH-omslag bij toevoegen van NaOH zal dus niet scherp zijn. Ik neem aan dat je hier rekening mee gehouden hebt.
Bedankt voor de snelle hulp.. ;)

Wat bedoel je alleen met deze zin: 'de pH-omslag bij het toevoegen van NaOH zal dus niet scherp zijn'.

Maakt dit wat uit voor de berekening, want oxaalzuur kan toch beide H+ afstaan aan 8-[ :oops: (inderdaad een domme fout)

de sterke base..

Mijn exacte opdracht is trouwens het bepalen van het aantal gram oxaalzuurdihydraat in het gekregen monster.

Noppie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie van oxaalzuurdihydraat met NaOH

...een zuur neemt protonen op van een sterke base??? :oops:

Berichten: 3.145

Re: Titratie van oxaalzuurdihydraat met NaOH

Ik neem aan dat je bedoelt, dat beide protonen kunnen worden afgegeven en niet worden opgenomen, zoals FsWd terecht opmerkt.

Inderdaad is het een tweewaardig zuur. Het is echter niet zo, dat voor iedere OH- in oplossing er precies 1 H+ wordt afgegeven. Oxaalzuur (en zeker voor het tweede proton) is een zwak zuur en dat betekent dat er een evenwicht zal zijn. Stel ik heb een stof als natriumoxalaat, Na2C2O4 en ik voeg dat toe aan water, dan is dat water behoorlijk basisch. Het oxalaat ion neemt H+ ionen op van het water en er ontstaan dus OH- ionen. Omgekeerd is het dus zo, dat bij toevoegen van steeds meer hydroxide aan een oplossing van oxaalzuur de pH niet alsmaar lager dan 7 blijft en plotseling omslaat naar een waarde hoger dan 7. Al ver voordat alle protonen van het oxaalzuur zijn opgenomen door hydroxide is de pH al duidelijk boven de 7 gekomen. Je hebt een zgn. titratiecurve en niet meer een scherp omslagpunt.

Kijk maar eens op deze site:

http://www.chemguide.co.uk/physical/acidba...a/phcurves.html

Hier staat ook iets over oxaalzuur (ethanedioic acid).

EDIT: Als ik de curve voor oxaalzuur zo bekijk, dan is die curve nog redelijk stijl, maar toch zou ik er even goed op letten in het algemeen bij titraties, waarbij zwakke zuren en/of basen betrokken zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Titratie van oxaalzuurdihydraat met NaOH

Oxaalzuur wordt gebruikt als "oertiterstof": het is een mooi voorbeeld van een stof die op heel veel punten de ideale stof is om te titreren. Zie oxaalzuur op Wikipedia.

Reageer