LC-MS/MS

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 68

LC-MS/MS

Hallo,

Ik ben met stage bezig met LC-MS/MS nu heb ik daarover een aantal vraagjes

vraag 1:

Wat is het verschil tussen MS en MS/MS (behalve dan dat er twee MS-en achter elkaar zitten).

Heeft dit bijvoorbeeld als voordeel dat er specifieker gemeten kan worden.

vraag 2:

bij MS zijn er 2 scannings mogelijkheden, full scan en SIM single monitoring, Wat is het verschil tussen deze 2 scanningsmethoden en hoe werken ze precies?

vraag 3:

bijMS/MS zijn er 2 verschllende scanningsmetoden, fulls scan en SRM selection reaction monitoring. Wat is het verschil van de full scan voor MS en MS/MS

en wat is het verschil tussen de fullscan MS/MS en de SRM en hoe werken ze precies?

Klopt het dat er verschillende benamingen zijn voor de scanningsmethoden. ik ben namelijk al op zoek geweest in allerlei boeken, maar kon niet echt veel vinde, dus miscshien dat julli emij kunnen helpen..

Alvast bedankt,

Marloes Mulder

Berichten: 173

Re: LC-MS/MS

Volgens mij is MS/MS een methode waarbij ze twee MS apparaten achter elkaar koppellen waarbij de ene MS voor een scheiding zorgt en de andere voor de feitelijke analyse. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Berichten: 2.399

Re: LC-MS/MS

1) MS is enkele massa spectroscopie, dus het apparaat scheidt daar 1x op mass of charge (m/z) ratio. MS/MS (tandem MS) betekend dat er 2x MS plaats vindt, maar tussen beide stappen vindt ook nog eens een fragmentatie plaats. De 2e MS meet dus de brokstukken die van het ion komen die door MS 1 gekomen zijn en daarna gefragmenteerd zijn. Er zijn echter veel opties mogelijk in de manier waarop je een MS/MS experiment opstelt. (zoals je al aangaf SRM is er 1)

2) Single ion monitoring is het monitoren van 1 ion. De MS stel je in op bijvoorbeeld een m/z van 500, ionen met een m/z van 500 kunnen alleen passeren en zullen de detector gebruiken. Voordeel: hoge signal to noise, nadeel: je ziet niks anders (kan ook als voordeel gezien worden)

Scanning, Je geeft de MS de opdracht een bepaald gebied af te scannen, zeg bijvoorbeeld het m/z gebeid 200-2000. De massa spectrometer zal 1 voor 1 achter elkaar het gebied afscannen, wat tot gevolg heeft dat hij maar 1/1800 van de tijd een ion van een bepaalde massa door laat. Je ziet hier dus veel, maar je signaal zal zwakker zijn.

3) Ok er zijn een heleboel verschillende modes in MS/MS ik raad je aan een boek te lezen over MS. SRM komt alleen voor in MS/MS en betekend dat je een enkel ion selecteert in MS 1 (single ion monitoring) dan fragmenteer je het ion, en in MS 2 selecteer je een specifiek fragment (weer single ion monitoring). Dit is uiteraard nog specifieker dan alleen een specifiek ion te selecteren, omdat het ook nog eens een bepaade fragmentatie reactie zal moeten volgen om op de detector terecht te kunnen komen. Je kunt MS 1 ook laten scannen zoals je eerder al vroeg en MS 2 vast zetten, je kunt ze beiden laten scannen, je kunt MS 1 vast zetten en MS 2 laten scannen en noem maar op, dit zijn allemaal afwegingen die je moet maken in een MS/MS experiment. Al de boven genoemde vormen hebben ook allemaal weer hun eigen namen, maar dit lijkt me zo wel even genoeg voor je.

Leon

Berichten: 8

Re: LC-MS/MS

kvind het nogal redelijk moeilijk om uit te leggen maar ik bekijk het zo:

-een full scan mode: hier worden alle componenten gedetecteerd die in je monster aanwezig zijn. Hier wordt er enkel gebruik gemaakt van 1 massafilter. Zo worden de massa's gedetecteerd bij een bepaald tijdstip.

- ook vind ik het duidelijker om te begrijpen als je over moeder en dochter ion spreekt. Maar dat zijn blijkbaar oudere termen. Moederionen gaan doorheen de 1ste Massafilter waar ze 'gefilterd' worden. Hier treedt er een eerste selectie op. De dochterionen worden dan geselecteerd door de 2de massafilter. Want elk moederion zal specifieke dochters hebben. En voor elk ion is dat dus anders. Dit wordt MRM genoemd of multiple reaction monitoring.

Zoveel weet ik er zelf niet van daarom mss dat het iets simpeler is uitgelegd. Maar ik vond het ook zeer moeilijk om dit allemaal te begrijpen zonder enige voorkennis...

hopelijk heb je er wat aan. En met wat figuren wordt dat zeker en vast duidelijker!

Groetjes, biebie

Berichten: 2.399

Re: LC-MS/MS

Biebie schreef: kvind het nogal redelijk moeilijk om uit te leggen maar ik bekijk het zo:

-een full scan mode: hier worden alle componenten gedetecteerd die in je monster aanwezig zijn. Hier wordt er enkel gebruik gemaakt van 1 massafilter. Zo worden de massa's gedetecteerd bij een bepaald tijdstip.

- ook vind ik het duidelijker om te begrijpen als je over moeder en dochter ion spreekt. Maar dat zijn blijkbaar oudere termen. Moederionen gaan doorheen de 1ste Massafilter waar ze 'gefilterd' worden. Hier treedt er een eerste selectie op. De dochterionen worden dan geselecteerd door de 2de massafilter. Want elk moederion zal specifieke dochters hebben. En voor elk ion is dat dus anders. Dit wordt MRM genoemd of multiple reaction monitoring.

Zoveel weet ik er zelf niet van daarom mss dat het iets simpeler is uitgelegd. Maar ik vond het ook zeer moeilijk om dit allemaal te begrijpen zonder enige voorkennis...

hopelijk heb je er wat aan. En met wat figuren wordt dat zeker en vast duidelijker!

Groetjes, biebie
In MRM betekend het dat je 2 of meer dochters volgt van een bepaalde moeder. De inderdaad de termen dochter en moeder zijn niet meer gangbaar tegenwoordig. Dit volgen van specifieke ionen is een essentieel onderdeel van MRM

Reageer