[scheikunde] pKa carbamazepine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[scheikunde] pKa carbamazepine

Hallo!

Kan iemand mij vertellen of carbamazepine:

http://chem.sis.nlm.nih.gov/chemidplus/Pro...ISTID=000298464

een zuur of een base is?

Volgens mij is heeft deze stof een pKa van 7.0, maar kan het nou een lading krijgen bij een hoge/lage pH

Kan iemand mij helpen?

Bedankt alvast!

Berichten: 857

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Ik zie geen structuur bij je link maar de redenatie is als volgt:

Bij een lage pH (onder pKa) staat de carbamazepine vrijwel geen H+ af omdat er al een overmaat H+ in de oplossing zit. Deze duwt het evenwicht naar de kant van de carbamazepine.

Het omgekeerde geldt bij een hoge pH (boven pKa). Bij deze pH staat carbamazepine makkelijk zijn H+ af.

EDIT: Structuur op acros.be gezocht.

Ik zou zeggen dat het molecuul lichtelijk basisch is aangezien er een NH2 groep en een O heeft (die mooi "buiten" het molecuul uitsteken) die een proton kunnen opnemen. Beide functionele groepen kunnen protonen opnemen aangezien het molecuul resoneert.

Berichten: 45

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Dus volgens jou is carbamazepine een zuur? Hoe weet je dit dan?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Ok wat zijn zure groepen en wat zijn basissche groepen? Dus geef eens aan welke ken je?

Berichten: 857

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

check mijn edit..Ik zeg dat je molecuul basisch is.

wat ik voor mijn edit had geschreven was slechts een algemene redenatie op proton opname en afsplitsing.

Berichten: 45

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Ehhm owkee het is dus een zuur. En bij een UV spectrum vertoont het geen pH shift. Kan ik dat verklaren doordat de zure groep niet direct aan de chromofoor zit? Wat is de zure groep eigenlijk :oops:

Berichten: 857

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Ehhm owkee het is dus een zuur. En bij een UV spectrum vertoont het geen pH shift. Kan ik dat verklaren doordat de zure groep niet direct aan de chromofoor zit? Wat is de zure groep eigenlijk :oops:
je stof is niet zuur!!!...Een zure groep is een groep die een proton kan afstaan.

Berichten: 45

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Ehhmm sorry basisch, ik had 1 reactie niet gelezen..

Dan heb ik (-sorry sorry) nog 1 vraag,

de basische groepen zitten aan de chromofoor, dan zou je toch een pH shift verwachten?

Bedankt alvast voor al jullie reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Alleen als je in een zuur milieu zou werken.

Berichten: 266

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Het is een iets ingewikkelder structuur maar een amide is niet basisch.

Edit
Ik zou zeggen dat het molecuul lichtelijk basisch is aangezien er een NH2 groep en een O heeft (die mooi "buiten" het molecuul uitsteken) die een proton kunnen opnemen. Beide functionele groepen kunnen protonen opnemen aangezien het molecuul resoneert.
@ JeffreyButer : Jij zegt hier dus dat een carbonylfunctie basisch is?

Ik zie soms bij de quote de afzender en het uur bijstaan. Mij lukt dit niet direkt. Wat is de procedure?

Berichten: 45

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Maar nu weet ik nog niet of carbamazepine nou een base is of niet

( http://chem.sis.nlm.nih.gov/chemidplus/Pro...ISTID=000298464 )

Er klopt het nou dat de basische groepen direct aan de chromofoor zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Mja het hele ding is aromatisch dus er zit geen groep aan de chromofoor, het IS allemaal een chromofoor. Ga voor de fun maar eens kijken wat je allemaal met het vrije elektronenpaar van de amidestikstof kan doen :oops:

Berichten: 266

Re: [scheikunde] pKa carbamazepine

Volgens mij heeft de amidestikstof geen vrij elektronenpaar.

Het ding titreert niet basisch.

Reageer