nicotine uit sigaretten halen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 232

nicotine uit sigaretten halen

Hoi piepeloi,

Ik had een vraagje. Is het mogelijk om via een gewone destillatie nicotine te isoleren uit sigaretten?

Berichten: 173

Re: nicotine uit sigaretten halen

Extractie en dan isoleren d.m.v. rotatie film verdamping.

Berichten: 232

Re: nicotine uit sigaretten halen

Dus eerst tabak + water mengsel destilleren en daarna met de rotatieverdamper de nicotine isoleren klopt dit?

Berichten: 181

Re: nicotine uit sigaretten halen

(nogmaals; 2de maal) extraheren - en niet destilleren,

denk bijvoorbeeld aan een soxlet-extractie ...

Berichten: 141

Re: nicotine uit sigaretten halen

:oops: Wat ga je doen met die Nicotine 8-[

Ik ben allesbehalve een voorstander van roken. ;)

Hopelijk is dit een zuiver wetenschappelijk experiment uitgevoerd in een degelijk LABO ;)

Indien dit het geval is: Nog veel succes toegewenst. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: nicotine uit sigaretten halen

Zitten er nog andere alkaloiden in tabak dan nicotine? Een simpele extractie zal niet zomaar een zuivere stof opleveren.

Berichten: 232

Re: nicotine uit sigaretten halen

cipherIX schreef: (nogmaals; 2de maal) extraheren - en niet destilleren,

denk bijvoorbeeld aan een soxlet-extractie ...
Wat bedoel je dan precies met extractie? Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat je met behulp van een base de nicotine uit tabak kunt halen.

Is dat wat je bedoelt met extractie?

Berichten: 181

Re: nicotine uit sigaretten halen

Zoals edje reeds meende, je dient te extraheren en niet destilleren - ik heb het gevoel je verwisselt deze twee begrippen / technieken ...

Wil je "iets" uit een mengsel van vaste stoffen extraheren, kun je dat doen met behulp van een Soxlet-extractie (Link: Soxlet; ~destillatie = koken van het oplosmiddel + extraheren van de stof; :oops: "denk hierbij aan de koffie-maschine").

Tevens verkrijgt men zo vele stoffen uit de "sigaret", want (zie aanmerking rwwh) de tabak bevat vele organische stoffen. Een verdere reiniging zal zekers nodig zijn ...

Gegroet,

OMS

Berichten: 106

Re: nicotine uit sigaretten halen

ik weet dat ze bij het vwa een mlo-er nicotine uit een sigaret hebben laten halen.

voor controle. dus mischien kun je het daar vragen.

groetjes

Berichten: 1

Re: nicotine uit sigaretten halen

Ik heb dus een pakje pijptabak gekocht, Zit meer nicotine in.

Die tabak heb ik een avond lang in water laten weken.. nu heb ik dat gefilterd mengsel gekookt tot er een zwarte plakkerige substantie overbleef.

Nu is het inderdaad een mengel van allemaal stoffen die uit die tabak komt, meerendeels de teer ook denk ik..

Hoe kan ik dat verder filteren tot er echt alleen nicotine overblijft?

Op de pakjes staat ook altijd 1,2 mg nicotine per pakje geloof ik..

dat zuo dan neit erg veel zijn..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: nicotine uit sigaretten halen

Zo eenvoudig is het niet om een zeer complex mengsel van stoffen te scheiden. Je zult daarvoor denk ik een vorm van chromatografie willen gebruiken.

Die 1,2mg op een pakje sigaretten is volgens mij de hoeveelheid die een roker binnenkrijgt bij het roken van een enkele sigaret. Het lijkt me sterk dat pijptabak daarin veel lager zou zitten, maar een potje vol maken zal toch wel even duren....

Berichten: 92

Re: nicotine uit sigaretten halen

ik heb ooit een soortelijke proef gedaan.

Het mengsel dat je nu heb gekweekt door je destilatie kan je enkel met chromatografie scheiden. Hiervoor raad ik een GC aan met een gewonen detector en daaraan een MS detector gekoppeld. Dan zie je altijd welke piek je nicotine is (omdat je een gigamatrix zal hebben), en hoef je niet verder te ***ten.

Als je hierover niet de beschikking heb dan zou ik sigaretten in vacuüm gaan verbranden en het gas door een gasfles jagen waarin ethanol en diethylether zit. Dan vang je alles op. Vervolgens damp je alles in en los je het op in 2 ml ethanol. Dat jaag je door de GC-MS

Berichten: 137

Re: nicotine uit sigaretten halen

vincent1986 schreef: ik heb ooit een soortelijke proef gedaan.

Het mengsel dat je nu heb gekweekt door je destilatie kan je enkel met chromatografie scheiden. Hiervoor raad ik een GC aan met een gewonen detector en daaraan een MS detector gekoppeld. Dan zie je altijd welke piek je nicotine is (omdat je een gigamatrix zal hebben), en hoef je niet verder te ***ten.

Als je hierover niet de beschikking heb dan zou ik sigaretten in vacuüm gaan verbranden en het gas door een gasfles jagen waarin ethanol en diethylether zit. Dan vang je alles op. Vervolgens damp je alles in en los je het op in 2 ml ethanol. Dat jaag je door de GC-MS
in vacuüm gaan verbranden?

Was er voor een verbranding niet O2 nodig? :D

[moderator]Beryllium: let je even op de datum voordat je wat gaat posten? Dit topic is al bijna 'n jaar oud...

Reageer