Biggs Szijarto oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 274

Biggs Szijarto oplossing

Goedendag,

Ik heb een vraag over Biggs/Szijarto oplossing. Deze oplossing heb ik nodig bij de voorbehandeling van mijn melk en melkproduct monsters. Het is de bedoeling dat ik lactose ga bepalen hierin mbv HPLC.

De oplossing zorgt ervoor dat het vet en eiwit in melk en melkproduct neerslaat, zodat alleen de lactose in oplossing blijft.

De oplossing bestaat uit: zinkacetaat monohydraat, phosphotungstic acid monohydrate(hier wist ik zo geen Nederlandse naam voor) en ijsazijnzuur, en water.

Ik heb op internet gezocht om meer informatie over deze oplossing, en dan met name de reactie die plaats vind tijdens de neerslag.

Maar ik kon niks vinden, het voorschrift was hier ook niet duidelijk in.

Misschien dat iemand hier weet welke reactie er plaats vind zodat het vet en eiwit neerslaat?

Berichten: 2.399

Re: Biggs Szijarto oplossing

Het is eigenlijk gewoon een eiwit precipitatie. Zuur milieu helpt bij het neerslaan van eiwitten. Het zink uit zinkacetaat zal wel voor complexatie zorgen wat ook neerslag tot gevolg heeft.

Berichten: 168

Re: Biggs Szijarto oplossing

Helpt het zuur niet de eiwitten te ontvouwen?

De zink zal inderdaad wel voor complexen/neerslagen zorgen.

Berichten: 274

Re: Biggs Szijarto oplossing

Ik heb vandaag verder gezocht, hier kwam uit dat het zinkacetaat zorgt voor de neerslag van het eiwit in combinatie met het zuur.

Maar waarvoor dat phospotungstic acid zorgt weet ik niet :oops:

Berichten: 168

Re: Biggs Szijarto oplossing

http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphotungstic_acid

Hier staat dat het stoffen kleurt... En elektronenrijk is. Dat laatste zorgt voor meer interactie in je kolom.

Re: Biggs Szijarto oplossing

phosphotungstic acid = fosforwolfraamzuur

Ik meen te herinneren dat het wordt toegevoegd om kleine eiwitten en peptiden beter te doen neerslaan, het wordt dacht ik nog steeds gebruikt voor gevoelige eiwitbepalingen.

Berichten: 2.399

Re: Biggs Szijarto oplossing

Happyjeroen schreef: http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphotungstic_acid

Hier staat dat het stoffen kleurt... En elektronenrijk is. Dat laatste zorgt voor meer interactie in je kolom.
Hoe kun je weten of het voor meer interactie met de kolom zorgt als je niet weet welke kolom hij gebruikt?

Berichten: 274

Re: Biggs Szijarto oplossing

Ik weet nog niet helemaal welke kolom ik ga gebruiken, er zijn diverse soorten hiervoor.

In het Nen voorschrift werd gesproken van een kolom van 300mm lang en een interne diameter van 7,9mm. Gevuld met kationwisselaarhars.

De detector die ik gebruik is een refractie index detector.

Ik stuk op wikipedia heb ik doorgelezen en het begint een beetje duidelijker te worden. Het fosforwolfraamzuur kan als het ware bepaalde verbindingen/moleculen doen oplichten.

Reageer