Waarom krijg je soms maagpijn als je een echte asp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Waarom krijg je soms maagpijn als je een echte asp

Hallo ik moet een verslag maken op school en ik heb een vraag waar ik niet helemaal kan uit komen ik heb internet helemaal afgezocht dus ik dacht laat ik het hier maar is vragen om te kijken of jullie mij konden helpen

de vraag is: Waarom krijg je soms maagpijn als je een echte aspirine gebruikt (werkzame stof is Acetylsalycilzuur)?

ik weet wel dat je maag irritaties en zelfs maagbloedingen er door kan op lopen maar ik weet niet waardoor het gebeurt reageert Acetylsalycilzuur met iets in je maagwand of heeft het iets anders te betekenen

Bij voorbaat dank

(btw sorry voor de verkeerde post ik had het huiswerk forum niet gezien)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waarom krijg je soms maagpijn als je een echte asp

Wat ik altijd begrepen heb is dat aspirine de beschermende slijmlaag aan de binnenkant van de maagwand aantast, waardoor de echte maagwand bloot komt te liggen voor het maagzuur en bacteriën. Dat kan weleens pijn doen.

Een maagzweer is volgens mij een bacteriële infectie van de maagbinnenwand.

Berichten: 740

Re: Waarom krijg je soms maagpijn als je een echte asp

Dit is ook het geval bij overmatig gebruik van Rennie (maagzuurremmer).

Berichten: 39

Re: Waarom krijg je soms maagpijn als je een echte asp

het effect is te wijten aan de systemische inhibitie van de prostaglandinesynthese. aspirine werkt in op COX1 EN COX2. cycloöxygenase is een enzym dat betrokken is bij de ringsluiting en de additie van zuurstof op arachidonzuur dat dan (na een aantal stappen) wordt omgezet tot prostaglandines. de acetylgroep van aspirine wordt gehydrolyseerd en daarna veresterd aan de alcoholfunctie van serine. daardoor treedt een structurele verandering op van het enzymkanaal waardoor het arachidonzuur de actieve site van het enzyme niet meer kan bereiken. echter COX1 wordt voornamelijk ingezet bij de productie van prostaglandinen met een fysiologische functie (vb het beschermen van maagslijmvliezen). daarom kan je na gebruik van aspirine (en andere analgetica die volgens het zelfde mechanisme werken) maagklachten krijgen.

btw: vreemd dat je hierover niets vond op het internet :oops:

Berichten: 12

Re: Waarom krijg je soms maagpijn als je een echte asp

Albicilla schreef: het effect is te wijten aan de systemische inhibitie van de prostaglandinesynthese. aspirine werkt in op COX1 EN COX2. cycloöxygenase is een enzym dat betrokken is bij de ringsluiting en de additie van zuurstof op arachidonzuur dat dan (na een aantal stappen) wordt omgezet tot prostaglandines. de acetylgroep van aspirine wordt gehydrolyseerd en daarna veresterd aan de alcoholfunctie van serine. daardoor treedt een structurele verandering op van het enzymkanaal waardoor het arachidonzuur de actieve site van het enzyme niet meer kan bereiken. echter COX1 wordt voornamelijk ingezet bij de productie van prostaglandinen met een fysiologische functie (vb het beschermen van maagslijmvliezen). daarom kan je na gebruik van aspirine (en andere analgetica die volgens het zelfde mechanisme werken) maagklachten krijgen.

btw: vreemd dat je hierover niets vond op het internet :oops:
ik heb wel wat gevonden over gevonden maar het verkeerde, ik vond alleen wat je van asperines kon krijgen maar niet hoe het kwam en dat moest juist in het verslag

Bedankt voor de antwoorden nu kan ik weer verder

Reageer