Wat is de Chemische formule van deze stof?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

Wat is de Chemische formule van deze stof?

Afbeelding

Beste mensen,

Wie kan me de chemische formule van deze stof geven?

Ik kom zelf op C16H8O8S2N2Na2

Maar ik weet niet meer hoe het zat met de benzeenringen (dat zijn toch die 6 C's in een rondje met 3 dubbele bindingen) of deze nog H's hebben, want er stond me ook iets bij van een vrije elektronen die worden gedeeld.

Enfin, ik weet het niet meer zeker en er is hier vast iemand die me kan helpen.

Bij voorbaat dank!

Berichten: 23

Re: Wat is de Chemische formule van deze stof?

Hardstikke goed! Je hebt inderdaad heel goed geteld.

Bij de benzeenringen moet je altijd zo kijken (tenminste zo doe ik het altijd) mensen zijn in de chemie te lui geworden om alle c's en h's te tekenen. In een benzeenring (of andere aromatische binding) zitten op alle hoeken in de ring een c als er niets anders staat. Dit omdat deze gewoonweg het meeste voorkomen.

Dit zijn er in jou geval inderdaad 16.

Veder weet je dat alle c's 4 bindingen kunnen maken. Je kijkt dus hoeveel bindingen je zoal ziet. Als er 4 lijntjes bij de c-hoek weg lopen, zijn alle 4 deze plaatsen dus bezet. In jou geval heb je 6x een c waar maar 3 lijntjes weg lopen, en waar geen andere "letter" bij staat. Dit wil zeggen dat je op al deze plaatsen nog een extra H hebt zitten, 6 dus.

De vrije electronen die worden gedeeld, daar hoef je je in dit geval geen zorgen om te maken. dat heeft volgens mij te maken met de dubbele bindingen binnen de benzeenringen die 'rondfietsen' zoals dat ook wel genoemd wordt. Deze verspringen dus. Men tekent ze wel op een vaste plaats, maar deze kunnen dus ook allemaal een plaatsje opgeschoven zijn.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb.

Groetjes m'loes

Berichten: 32

Re: Wat is de Chemische formule van deze stof?

Perfect,

Dit was precies wat ik wilde weten 8-[

Je hebt gelijk over die vrije elektronen, het begint me spontaan allemaal weer te dagen :oops:

Gelukkig ben ik scheikunde dus nog niet helemaal verleerd.

Groetjes terug

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Wat is de Chemische formule van deze stof?

Uit intresse: wat voor stof is dit? Ik kom hem nergens in literatuur of internet tegen..

Berichten: 32

Re: Wat is de Chemische formule van deze stof?

Dit is de kleurstof Indigo Carmine (E132) Ik vond nergens de chemische formule (terwijl ik die nodig had voor het berekenen van de moleculaire massa), maar wel ergens de structuurformule, vandaar de vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Wat is de Chemische formule van deze stof?

Hmz.. toch gevonden.. Alternatieve naam: Indigo carmine dianion.. Hoe kom je zo bij deze structuur als ik mag vragen?

edit: waren wij even bijna tegelijk :oops:

Berichten: 32

Re: Wat is de Chemische formule van deze stof?

Door rond te sneupen op internet. Vond een site waar van een behoorlijk aantal e-nummers de structuurformule gegeven was. Dus ik ging er gemakshalve vanuit dat ie klopt. :oops:

Berichten: 266

Re: Wat is de Chemische formule van deze stof?

Als je het helemaal goed wilt hebben is de volgorde van atomen verkeerd. Eerst C dan H en de rest in alfabetische volgorde. Dus C16H8N2Na2O8S2. Het is natuurlijk maar de puntjes op de ı zetten.

Reageer