oplosbaarheid Chloor

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 53

oplosbaarheid Chloor

Hellow allen,

ik ben op zoek naar de oplosbaarheid van chloor in een 33% HCl oplossing, bij verhoogde druk.

ik heb paar oude graffieken gevonden, die de oplosbaarheid van zoutzuur weer geven bij een bepaalde druk(variabel) en een vaste temperatuur. hier staan dan steeds ongeveer 4 lijnen met een bijschrift wat de lijnen voorstellen.

Bij de vier lijnen staat dan een getal met als eenheid N erachter. Dus bijvoorbeeld 5.893N

Kan iemand me vertellen wat dit betekend, of kan iemand me vertellen waar ik de oplosbaarheid anders zou kunnen vinden ?

Berichten: 2.399

Re: oplosbaarheid Chloor

N werd vroeger wel eens gebruikt voor Normaal.

edit: weet je wat een normaal is? Gebruikt voor concentraties?

Berichten: 4

Re: oplosbaarheid Chloor

Napoleon1981 schreef: N werd vroeger wel eens gebruikt voor Normaal.

edit: weet je wat een normaal is? Gebruikt voor concentraties?
Gramequivalent/L ?

Berichten: 53

Re: oplosbaarheid Chloor

weet je wat een normaal is? Gebruikt voor concentraties?
nee, ik weet niet wat een normaal is, maar uit deze pagina kan ik vaag opmaken dat het om het aantal H+ ionen gaat dat het kan opleveren...

volgens mij is dat bij mij dus 1, omdat HCl maar 1 waterstofatoom bevat.

maar moet ik dan 1 gedeeld door de normaliteit doen om op mijn molariteit te komen ??

Berichten: 173

Re: oplosbaarheid Chloor

Volgens mij is 2N zwavelzuur 1 mol. Maar het gaat dan over het afstaan van protonen. Maar of zoiets ook geld voor chloor vraag ik me af.

Berichten: 104

Re: oplosbaarheid Chloor

Hoi,

N (normaal) is volgens mij een oude term voor mol/l. Niet voor de protonen concentratie, want dan zou je dit alleen bij sterke zuren kunnen gebruiken.

Wat is de vraagstelling nu precies; de oplosbaarheid van chloorgas in een 33% HCl oplossing of de oplosbaarheid van HCl gas in een 33% HCl oplossing?

Ruud

Berichten: 53

Re: oplosbaarheid Chloor

Ik moet de oplosbaarheid van chloorgas in een 33% HCl oplossing weten. En dan ook nog onder verhoogde druk ! :oops:

Berichten: 53

Re: oplosbaarheid Chloor

ik heb het nu zo gedaan:

<center>0.33*dichtheid

molmassa HCl</center>

= 9.43N

dit is bijna de hoogste waarde die ik in de grafiek heb staan dus dit kan wel kloppen

Berichten: 173

Re: oplosbaarheid Chloor

Klik normaliteit. Het is dus niet per se mol per liter

Berichten: 4

Re: oplosbaarheid Chloor

normaliteit = gramequivalent/L, waarbij gramequivalent staat voor het aantal g zuur (base) dat in staat is 1 mol H+-ionen (OH- ionen) af te splitsen.

Berichten: 53

Re: oplosbaarheid Chloor

Als ik het goed bekijk allemaal... dan klopt mijn som dus. 33 wt% HCl vermenigvuldigen met de dichtheid (dan ga je van kg/kg naar kg/L)en delen door de molmassa van HCl (dan heb je aantal mol/L)

Nu is de valentie, q, volgens mij 1 dus:

N=q*[A] = 1*9.43 = 9.43N

Als ik dit zo goed heb gedaan, dan dank ik jullie voor de geschiedenisles :oops:

Berichten: 53

Re: oplosbaarheid Chloor

eew, rekenfoutje:

0.33*(1050/70.1) = 4.9

sowwy

Reageer