[scheikunde] Opgaven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 62

[scheikunde] Opgaven

Hallo, ik heb over een tijdje een pw over ph-berekeningen (2 dagen) en ik heb al mijn opgavens als gemaakt die ik heb. Kan iemand van jullie (met een hoge chemlevel) een ph opgaven maken? Ik zit 5e klas vwo en het gaat over zuren en basen, en zuren in water en basen in water, en ph berekeningen (pOH heb ik ook al gehad). Dus zoiets als je gooit 150 ml 0,2 M bij 800 ml 0,4 M en bereken de PH daaruit.

Kan iemand zo'n opgaven maken, of weet iemand waar zulke opgavens online staan? (met uitwerkingen graag!)

Ook opgavens als je wilt een ph waarde van 2,3 bereiken hoeveel van deze stof moet je erbij doen etc. Zulke opgavens. Alleen ben ik door mijn opgavens heen en ken ik ze van buiten Afbeelding

//ik weet niet of dit toegestaan is in dit forum, zo niet verwijder dan maar :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Opgaven

Neem 100 ml 0,1 N Na2CO3.

Voeg toe 150 ml 0,2 N zoutzuur.

Ultrasoneer de oplossing gedurende 15 min.

Wat is de pH van de verkregen oplossing?

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Opgaven

Ik zou de opgaven dolgraag willen maken, ik heb hier al papier en pen liggen :oops: maar ik weet niet wat ultrasoneer is, en ik heb ook niks met tijd gehad, meestal is het gewoon voeg die stoffen bij elkaar en bereken de PH.

Dus mengsels, en uh zuren en basen in water, verder nog niks. Of de hoeveelheid van een stof berekenen als je ph=x wilt hebben.

Sorry, dit snap ik niet, maar klinkt wel heel professioneel haha ultrasoneer, wat een woord 8-[

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Opgaven

Door het ultrasoneren mengt het goed en reageert alles. Verder heeft het niets van doen met de PH berekening.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Opgaven

Mja 2 H3O+ + CO32- valt uiteraard wel uit elkaar tot 3 H2O + CO2:oops:

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Opgaven

Dus dat ultrasoneren kan ik achterwege laten? OK dan zal ik het zometeen proberen op te lossen!

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Opgaven

Oke ik heb een antwoord:

100 mL 0,1 M Na2CO3

150 mL 0,2 M HCl

1) Reactievergelijking: 2H3O+(aq) + CO32-(aq) --> 3H2O(l) + CO2(g)

2) Verhouding is dus 2:1

3)Gegeven:

100*0,1=10 mmol Na2CO3

150*0,2=30 mmol HCL

Met de verhouding 2:1 heb je dus 30*2=60 mmol H3O+

[H3O+]= 60/(100+150)= 0,24 M

pH= -log(0,24)=0,619 afgerond 0,62

Is dit goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Opgaven

Je hebt volgens de opgave 10 mmol natriumcarbonaat en 30 mmol aan zuur.

Volgens de reactievergelijking heb je 20 mmol zuur nodig om alles weg te laten reageren. Er blijft dus nog 10 mmol over.

Delen we dit door het totale volume van 250 ml, dan krijgen we een concentratie van 0,04 M. Dit komt overeen met een pH van 1,4.

Om het nu helemaal correct te doen: er ontstaat in deze reactie per mol carbonaationen 1 mol water. Er komt in de oplossing dus 10 mmol water erbij. Dit komt overeen met 180 mg water. Uitgaande van een dichtheid van 1, is dit 180 ml water.

Vullen we dat in voor het totaalvolume, dan krijgen we een pH van 1,6.

Dit is een klein verschil omdat je met kleine hoeveelheden werkt. Op industriële schaal is dit een heel ander verhaal. Afbeelding

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Opgaven

De verhouding is toch 2:1?

Dus je hebt 10 mmol en 30 mmol, en dan doe je 30*2=60 mmol zuur?

Ik snap je verhaal niet helemaal.

Berichten: 168

Re: [scheikunde] Opgaven

20 mmol zuur reageert weg, naar water en koolstofdioxide, dat uit de oplossing gaat, dus je houdt nog maar 10 mmol over.

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Opgaven

Sorry, maar ik kan het nogsteeds niet zien in die reactievergelijking :S

Hoe komen jullie aan 20 mmol? Er is gegeven 30 mmol HCl. En de verhouding is 2:1 toch, dus dat wordt 30*2=60?

Berichten: 168

Re: [scheikunde] Opgaven

Er is in eerste instantie ook 30 mmol zuur, maar het carbonaat (10 mmol) reageert met het zuur (20 mmol) in een verhouding van respectievelijk 1:2 en er verdwijnt dus 20 mmol zuur. Dat wordt water en gas (laatstgenoemde ontwijkt). De uiteindelijke hoeveeheid zuur is dus nog maar 10 mmol.

Re: [scheikunde] Opgaven

Dit komt overeen met 180 mg water. Uitgaande van een dichtheid van 1, is dit 180 ml water.


180 ml water weegt 180 mg? :oops:

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Opgaven

:oops: ik wist niet dat je dat zo moest bekijken! Dus je moet altijd kijken wat er NA de pijl staat, en daarvan uitgaan? Ik dacht gewoon wat er gegeven was, dat je daarmee moest gaan rekenen en dat je alleen die verhouding nodig had om te kijken of het *2 ofzo moest....Ja ik snap het nu, je houd inderdaad 10 mmol over van die 30. Dan moet je die 10 mmol wel *2 doen? Of niet?

Berichten: 168

Re: [scheikunde] Opgaven

Je hebt nu een daadwerkelijke hoeveelheid, die hoef je nergens voor x2 te doen. Je kunt de pH uitrekenen met die 10 mmol, dat zit er in de oplossing. Je moet het wel x4 doen, om de molariteit te bepalen (die is immers per liter berekend). Dan kun je met die 40 mmol de pH berekenen.

Verder ontstaat er zoals geprobeerd te zeggen is 0,18 ml water, maar dat mag je op de middelbare school wel verwaarlozen, tenzij het om erg hoge concentraties en kleine hoeveelheden gaat.

Reageer