Membraanfiltratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

Membraanfiltratie

Beste mensen,

Ik wil de volgende stof uit een waterige oplossing scheiden dmv membraanfiltratie:

Afbeelding

Deze heeft de volgende formule: C16H8O8S2N2Na2

Nu heb ik berekent dat de molecuulmassa 466,34 gr/mol is en nu vroeg ik me af of ik daar ook maar enigsinds iets aan heb om een ruige schatting te maken of dit molecuul kan worden tegen gehouden door een filter van 40 nm. Ik gok van wel, maar ik heb nog meer stoffen waarvan ik het wil weten.

Bij voorbaat dank alweer voor degene die het antwoord weet!

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Membraanfiltratie

De totale lengte van het molecuul is 14 bindingen, ofwel ca. 2 nm. Kun je daar iets mee?

Berichten: 2.399

Re: Membraanfiltratie

Ja maar als je kwaad zou willen kun je zeggen dat de breedte 4 bindingen is, dus circa (4/14) *2nm. Vergelijk het maar met stokjes door een zeef.

Bij moleculair weight cut-off filters gebruikt men vaak een filter met minstens het halve cut-off gewicht.

Jij praat nu over de preciese porie grootte, ik kan me zo voor stellen dat deze regel ook daar geldt, maar zeker weten doe ik het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Membraanfiltratie

In elk geval is zowel de lengte als de breedte significant kleiner dan 40nm.

Berichten: 32

Re: Membraanfiltratie

Hoe ga je van 14 bindingen naar 2 nm?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Membraanfiltratie

2nm is geen nauwkeurig getal, dat is een ruwe schatting.

Een normale C-C binding in een organisch molecuul is ongeveer 154pm lang. Een C-H binding is een beetje korter met rond 100pm, langere bindingen met zwavel kunnen wel 200pm zijn. Maar 150pm is een redelijk gemiddelde.

Reageer