Waarom verwarmen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

Waarom verwarmen

Hallo ,

ik moet kaliumpermanganaat stellen m.b.v oxaalzuur; hierbij moet ik een hoeveelheid oxaalzuur afwegen en dan oplossen met water. Daarna moet ik 10 ml. hiervan pipetteren in een erlenmeyer en dan 25 ml 0.5 M zwavelzuur toevoegen en dan verwarmen tot 85°C. Daarna moet ik titreren met permanganaat.

Mijn vraag: waarom moet de oplossing van oxaalzuur en zwavelzuur verwarmd worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Waarom verwarmen

Ik kan me 2 redenen voorstellen.

De eerste is, dat je door te verwarmen je oxaalzuur beter opgelost krijgt.

De tweede is, dat je met verwarmen mogelijk restanten koolzuur uit je oplossing haalt waardoor je bepaling nauwkeuriger is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 39

Re: Waarom verwarmen

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waarom verwarmen

Ik heb vroeger geleerd dat je de oplossing moet verwarmen om de reactie op gang te krijgen. De reductie van MnO4- naar Mn2+ heeft een relatief hoge activeringsenergie waardoor deze niet spontaan gebeurt, maar een beetje opstartwarmte nodig heeft. De reactie wordt gekatalyseerd doot Mn2+-ionen. Zodra de reactie een beetje op gang is gekomen, is verwarming niet meer nodig: hij houdt zichzelf dan op gang door de steeds toenemende concentratie van Mn2+-ionen.

Edit: typefoutje.

Berichten: 168

Re: Waarom verwarmen

Pas trouwens wel op! Het bruist als een gek.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waarom verwarmen

Marjanne, een katalysator zorgt er in een reactie voor dat de activeringsenergie wordt gereduceerd. Als het product bij deze reductie de reactie katalyseert, dan verandert dus na de initiatie het reactiepad waardoor deze makkelijker kan lopen. Dat is niet typisch het geval.

Normaler is het wanneer een reactie een vaste activeringsenergie heeft die te hoog is om de reactie bij kamertemperatuur snel genoeg te laten lopen, en je opwarmt om meer moleculen te maken die over die activeringsenergie beschikken. Als de reactie verder exotherm is, dan blijft hij na een eerste verwarming vanzelf verder lopen.

En dan zijn er nog endotherme reacties die je moet blijven verwarmen omdat ze anders vanzelf "uitdoven" doordat ze zichzelf afkoelen.....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waarom verwarmen

Ik heb wat zitten brainstormen hoe het reactiepad dan zou kunnen veranderen. Daar kom ik niet uit. Dus maar wat zoeken op internet in een poging te achterhalen of laatjes in mijn geheugen aan een opknapbeurt toe waren.

Ik vond het volgende op http://studenten.samenvattingen.com/docume...2452108/?query=
INLEIDING:

DOEL VAN DE PROEF:

Het bepalen, met behulp van een titratie, van de werkelijke molariteit van 0.02 M kaliumpermanganaat.

ACHTERGRONDEN VAN DE PROEF:

In zuur milieu treedt er een oxidatie op van oxaalzuur met het permanganaat-ion. De reactie loopt pas snel als de temperatuur verhoogd wordt tot 55 a 60° C en er genoeg Mn2 -ionen zijn gevormd.
De katalytische werking heb ik wellicht als een soort ezelsbruggetje in mijn geheugen opgeslagen. Maar ik wist nog wel van een effect van de concentratie aan Mn2+-ionen op de reactiesnelheid. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waarom verwarmen

Tja, als de reactie sneller loopt als er product aanwezig is, dan moet het inderdaad zo zijn dat het product de reactie katalyseert.... Anders is er echt geen manier om de reactiesnelheid te vergroten... Normaal verkleint de aanwezigheid van produkten een reactie alleen maar....

Berichten: 39

Re: Waarom verwarmen

Kan het zijn dat je moet verwarmen om je CO2 uit de oplossing te krijgen?

Anders gaat CO2 met MnO4- reageren tot bruinsteen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waarom verwarmen

Nee.

En CO2 kan niet met permanganaat reageren tot bruinsteen.

Trouwens: bij de reactie tussen oxaalzuur en permanganaat wordt oxaalzuur naar CO2 omgezet.

De verwarming dient puur om de reactie op gang te brengen.

Berichten: 39

Re: Waarom verwarmen

Bedankt voor de reakties!

Reageer