[scheikunde] Chloride-gehalte in cup a soup

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Chloride-gehalte in cup a soup

Hey,

We hebben laatst voor chemie het chloride gehalte in cup a soup moeten bepalen.

Dit hebben we potentiometrisch moeten titreren met AgNO3.

Nu moeten wij aan de hand van de uitgekregen aantal ml terugrekenen naar het aantal gram Chloride. Ze heeft het volgende uitgelegt:

n = c x V

n = 0,09914 x 7,70

n = 0,76 mol AgNO3 = AgCl

0,09914 = de concentratie AgNO3

7,70 = het verbruik aan AgNO3

m = n x M

m = 0,76 x 35,45

m = 26,94 mg Cl-

Volgens mij kloppen hier een aantal dingen niet aan. Ik heb me er ondertussen een beetje blind op gestaard. :oops:

Op het pakje staat:

0,67 g Natrium

Totale inhoud van 1 zakje = 11,6 g

Kan iemand mij vertellen of het klopt wat hier staat? Want volgens mij klopt er niet veel van

Wat zou ik dan eventueel moet veranderen? Als het wel goed is kan ik het namelijk gewoon zo invullen, maar ik heb het idee dat ik nu niet goed uit kom.

Groetjes Lineke 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Chloride-gehalte in cup a soup

Concentratie zilvernitraat-oplossing: 0,09914 mol/l

Verbruik zilvernitraat-oplossing: 7,70 ml

Aantal mmol zilvernitraat: 0,763 mmol

Ag+ + Cl- --> AgCl

Aantal mmol chloride-ionen: 0,763 mmol.

Molmassa chloride: 35,45 g/mol

Aantal gram chloride: 35,45 * 0,763 = 27,1 mg.

Controle: aannemende dat alle chloride van keukenzout aanwezig is, zit er ook 0,76 mmol natriumionen in de pot. Dit komt overeen met 0,763 mmol * 22,99 g/mol = 17,6 mg natrium.

Dit is 652 mg te weinig, ofwel 99,9% te weinig.

Geheid dat er achterop het pakje tussen de ingrediënten naast zout ook andere stoffen staan zoals mononatriumglutamaat. Dit wordt ook meegenomen in de berekening van de totale hoeveelheid natrium.

Conclusie: uitgaande van het aantal g natrium is een slechte controlemethode.

Berichten: 274

Re: [scheikunde] Chloride-gehalte in cup a soup

Inderdaad, je kan er niet van uitgaan dat het natrium dat op de verpakking staat alleen afkomstig is van NaCl.

Maar wat ook belangrijk is dat is de monsterbewerking. Als je de cup a soup gewoon oplost zoals je doet wanneer je een kop soep maakt, dan vind je ook een lagere waarde.

Je moet het goed fijnmalen, want er zitten ook ingredienten in die ook chloride bevatten die niet oplossen, zoals de croutons en vermecelli.

Ik kan me herinneren dat er ook salpeterzuur in kleine hoeveelheid aan moest worden toegevoegd. Zelf heb ik dit namelijk op school ooit ook een keer gedaan.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Chloride-gehalte in cup a soup

Nee wij hebben dit maar heel provosorisch gedaan, bij gebrek aan betere middelen. Wij hebben gewoon het zakje opgelost in 175 ml water. Daarna hebben we gefiltreerd (waardoor we natuurlijk al een hoop verloren zijn) en daarna hebben we de rest in een maatkolf van 250 ml gedaan.

Voor de proef hebben we er 25,00 ml uit gepipetteerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Chloride-gehalte in cup a soup

...dan heb je sowieso al een verdunning die je nergens hebt vermeld.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Chloride-gehalte in cup a soup

Als de 0,67 gram natrium niet bedoeld is op 100 ml soep..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Chloride-gehalte in cup a soup

Dat sowieso, maar na een onnauwkeurige monstervoorbereiding, waarvan het resultaat niet meer significant is voor het pakje, is van de gemaakte oplossing van onbekend volume ook nog eens 25,00 ml gepipetteerd.

Reageer