DNase/RNase

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

DNase/RNase

Bij celdisruptie komen intracellulaire producten vrij. DNase en RNase zijn voorbeelden van dergelijke producten. Maar weet iemand waarvoor deze kunnen gebruikt worden, wat is hun toepassing?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: DNase/RNase

Yikes! Celdisruptie lijkt mij het kapot maken van cellen. Niets meer en niets minder. Dat betekent dat alles wat er in de cel zit er dan uitkomt. Als je een bepaald eiwit door cellen laat maken in een bioreactor, dan is het soms zo dat de stof extracellulair wordt gemaakt en je deze zo kunt winnen, maar vaak moet je eerst de cellen stukmaken om je stof te kunnen produceren.

Wat zijn RNAse en DNAse? Dat zijn enzymen die respectievelijk RNA en DNA in stukken knippen. Zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/RNAse

Berichten: 21

Re: DNase/RNase

Je hebt helemaal gelijk, door de celdisruptie komt dus de inhoud vrij, bv DNase en RNase. Ik weet ook dat RNase en DNase respectievelijk RNa en DNA knippen, maar wat ik zoek is de toepassing hiervan. Ik bedoel hiermee dat RNase misschien bv goed is tegen bloedklonters of dat het misschien iets doet met de lever. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Berichten: 114

Re: DNase/RNase

Ik heb vorig jaar DNAse gebruikt om een kloneringsvector te knippen uit plasmides (uit bacteriecellen) waar deze vector eerder was ingebouwd. Vervolgens kun je dat stukje DNA vermenigvuldigen (met PCR) en analyseren bijv. op nucleotidesequentie. Dat is misschien een toepassing, maar veel weet ik er ook niet van...

Reageer