Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

Na twee dagen knoeien ben ik erachter dat er een prop viezigheid in mijn riool zit.

Zoals het hoort op een plek welke niet is te bereiken.

We hebben geprobeerd alles door te spuiten maar dit mag niet baten.

De vraag is nu hoe we de aangekoekte vetten het beste kunnen oplossen zodat we morgen de rioolbuis schoon kunnen spoelen.

Wat er nog op de plank staat; KOH 99% 1kg, salpeterzuur 35%, perazijnzuur 20%.

Wat zal het beste werken?

oeps, hoor in org chemie, mod?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: ik vind hem hier wel goed staan denk ik.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 168

Re: Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

In principe is KOH bijna hetzelfda als NaOH, het is ietwat reactiever. Perazijnzuur en salpeterzuur bijten er goed op los, maar het ligt echt eraan wat er in je riool zit. Etensresten en afwasresten kunnen het beste met zuur, haren en zeep met loog.

Berichten: 16

Re: Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

ik denk vooral vet vanuit de gootsteen in de keuken...

de KOH gaat er langzaam in...

zoniet, volgt straks perazijn

Berichten: 3.145

Re: Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

Perazijn als gootsteenontstopper??? Jij hebt wel hele luxe ontstoppers hoor. Ik zou gewoon NaOH gebruiken. Wel zo goedkoop en ook gemakkelijk aan te komen.

Salpeterzuur 35% doet niet veel. Het tast metaal wel aan, maar die haren prop e.d. worden niet echt snel aangevreten door zuur van een dergelijke lage concentratie. Ik zou er dan gelijk maar een liter rood rokend salpeterzuur in schenken :oops: .

Nog even een toevoeging. KOH (of NaOH) moet er niet langzaam in, maar een paar honderd gram ineens en dan een paar honderd ml kokend water er achteraan. Anders werkt het echt niet. Pas wel goed op, als je er kokend water bij doet. Soms krijg je een fontein, die wel een halve meter omhoog spuit. Tevens krijg je een uiterst vervelende scherpe aerosol, dus goed ventileren, of snel de ruimte verlaten als je het kokende water er op geschonken hebt.

Berichten: 16

Re: Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

Perazijn als gootsteenontstopper??? Jij hebt wel hele luxe ontstoppers hoor. Ik zou gewoon NaOH gebruiken. Wel zo goedkoop en ook gemakkelijk aan te komen.
perazijnzuur staat hier om dingen mee te ontsmetten tegen bacterieen

salpeterzuur als kunstmest om water met een hoge pH te corrigeren

KOH om plantenhormonen in op te lossen

dus ik weet niet of het zo een luxe is, vandaar de vraag, liever had ik gewoon NaOH staan

Berichten: 873

Re: Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

Ik denk dat je toch de KOH moet gebruiken (NaOH, goedkoper).

Wanneer je weet waar de verstopping zit en je kunt erbij (bv in een kruipruimte) dan is het stuk ertussen uit zagen een (laatste) optie.

Daarvoor zou een profesioneel bedrijf uitkomst kunen bieden. Is duurder dan het stuk eruit zagen maar misschien kun je er niet bij.

Berichten: 173

Re: Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

Hhhm het was gisteren op t.v. (vuilruimers o.i.d.) dat je beter geen NaOH tegen vetten kan gebruiken, omdat dit uitkristalliseerd in koud water, waardoor het een dikke brok vormt. Ze gaven als advies om gewone soda te gebruiken. Een ander advies (van mij dan) is om ontstopper te kopen op basis van geconcentreerd zwavelzuur.

Berichten: 3.145

Re: Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

Vandaar ook mijn opmerking om er kokend water achteraan te spoelen. Dat werkt uitermate goed, weet ik uit ervaring. Na de eerste aktie spoel je er nog een liter kokend water achteraan om alles weg te spoelen.

Berichten: 16

Re: Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

er zat uiteindelijk een klomp vet in van 3kilo

het riool bleek een diep punt te hebben waar alle afvoeren bij elkaar kwamen

alwaar het vet kennelijk al jaren ophoopte

helaas dermate dat ik de pijpen uitelkaar heb getrokken

waarna alles binnen een uurtje weer uitstekend werkte

ik zal toch nog eens proberen te kijken wat goed werkt, maar dan liever in een emmertje

Berichten: 168

Re: Gootsteen ontstoppen zonder NaOH

Sow, da's veel.... Je kunt, als het niet té goor is, wel proberen welk spul dát vet het beste oplost, ik denk niet dat je representatievere dingen kunt bedenken :oops: .

Reageer