[scheikunde] handwarmers en breeklichtjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] handwarmers en breeklichtjes

Hoi,

Ik doe mijn profielwerkstuk over Handwarmers (van die zakjes met een vloeistof en een metalen plaatje dat je moet knikken, zodat ze vloeistof kristaliseert en warm wordt.)

Nu hebben we al bijna alle vragen over handwarmers kunnen beantwoorden.

Maar, nu komt het probleem: we hebben ook een deelvraag gemaakt: Komt de soort reactie in een handwarmer overeen met de reactie in bv. breeklichtjes?

Nu heb ik op het forum al het één en anders over luminiscentie gevonden, maar omdat mijn scheikunde niveau niet heel hoog ligt en ik me verder ook niet in de breeklichtjes heb verdiept, vind ik dit erg lastig om allemaal te begrijpen.

Hopelijk kunnen jullie me een paar hints geven, zodat ik deze vraag beter kan beantwoorden!

Greetz, Anna

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] handwarmers en breeklichtjes

Ik vind het ook niet echt een sterke vergelijking.

Probeer je eens wat dingen af te vragen.

- Zijn de reacties reversiebel, dus kun je een handwarmer/breeklichtje hergebruiken?

- Komt er energie vrij of wordt er juist energie opgenomen?

- In welke vorm komt die energie vrij?

Dit is wat mij zo te binnen schiet, misschien dat mede forumleden nog andere tips voor je hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] handwarmers en breeklichtjes

Ja, ik weet er een: kun je de reacties op een nagenoeg gelijke manier starten, of gebeurt er iets heel anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] handwarmers en breeklichtjes

Denk ook eens aan de oorsprong van de energie die wordt afgegeven. Komt deze bij beiden voort uit een chemische reactie?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] handwarmers en breeklichtjes

Heej,

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

ik ga de info meteen invoegen in mijn werkstuk!!

Greetz, Anna

Reageer