[scheikunde] deodorant

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] deodorant

Mijn profielwerkstuk gaat over deodorant en de werking daarvan.

Op internet is er niet veel informatie te vinden over de bacterieremmende werking van deodorant en over de werking van een anti-transpirant. De informatie die ik tot nu toe gevonden heb is allemaal heel erg oppervlakkig.

Weet iemand misschien waar ik goede informatie kan vinden.

Ik las ook dat bij een anti-transpirant dat de zweetkanaaltjes vernauwd worden door ze gedeeltelijk te verstoppen; door aluminium- of zirconiumverbindingen.

Weet iemand hier meer over?

Verder las ook dat de geur van zweet (niet van zweet zelf; dat stinkt niet, maar van o.a. boterzuur en nog een paar andere stoffen) d.m.v. een chemische verbinding 'onschadelijk' gemaakt wordt, door zinkricinoleaat.

Weet iemand hier meer over en is dit te verklaring m.b.v. een reactievergelijking?

Groetjes moniek.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Ik heb je emailadres verwijderd. Je emailadres staat ook in je profiel</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] deodorant

Op freepatentsonline kun je al veel patenten over deodorant vinden.

Wanneer je zoekt op "deodorant and Al and Zr" dan heb je al aardig wat hits waar vast wel wat nuttige informatie in te vinden is:

KLIK

Berichten: 740

Re: [scheikunde] deodorant

Een bacterie remmende werking hebben zover ik weet deo's niet.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] deodorant

ja sorry... ik bedoel een bacteriegroei remmende werking...

namelijk door de omgeving zuurder te maken waardoor ze minder snel kunnen groeien...

maar ook bacteriedodende stoffen...

groetjes moniek

Berichten: 740

Re: [scheikunde] deodorant

Dan moet je naar de ingredienten kijken, maar ik denk niet dat deze erin in zitten, alleen alcohol, maar dat is de gevallen bij deo niet bedoeld voor een bacterie dodende werking.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] deodorant

Hoii! Wij doen ons profielwerkstuk ook over deodorants en hun werking.

Ik weet bijna zeker dat veel deodorants wel bacteriedodend zijn.

- Er zijn bijvoorbeeld deodorants op basis van alcohol, alcohol is bacteriedoden.

- Verder zijn antitranspirant deodorants op aluminium- of zinkbasis ook enigszins bacteriedodend omdat zij in combinatie met zweet een zuur milieu onder je oksels creeren en aangezien veel bacterien daar niet tegen kunnen, gaan zij dood.

- en als laatst zijn er deodorants die triclosan of farnesol (=milieuvriendelijk) bevatten, dit zijn twee echt bacteriedodende stoffen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :oops:

Berichten: 3

Re: [scheikunde] deodorant

hoi,

thnx voor de reactie. Wat jullie zeggen klopt helemaal hoor!!!

ja ik wist voor mezelf ook al dat er zeker wel bacteriedodende deodorants zijn... Ik heb me er niet door laten beïnvloeden :oops:

maar mag ik vragen wat jullie gaan onderzoeken? misschien is het leuk om contact te houden. Ik denk dat we mekaar goed kunnen helpen....

mijn email adres is verwijderd door een moderator ....

dus als je me ff zou willen mailen dan; het lijkt me namelijk best interessant om te horen wat voor proefjes jullie gaan uitvoeren!

groetjes moniek

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: DrQuico zei al, emailadressen staan al in je profiel en plaatsen we daarom niet in posts.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer