doe-het-zelf materialen en pubers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

doe-het-zelf materialen en pubers

Hoi,

In de aanloop naar oud en nieuw kwam ik op een website een aanbieding van kaliumnitraat tegen. De plek waar ik het tegen kwam was een website die zich richt op het organiseren van "akties" waarbij een grotere groep mensen gezamelijk een bestelling bij een groothandel/importeur weet te plaatsen, en daarmee een korting weet te behalen. 99% van de "akties" die worden gehouden gaat over onzinnige gadgets, en is (in mijn ogen) legitiem, maar in dit geval maak ik me een beetje zorgen.

In dit geval heeft het onderwerp een groot aantal hijgerige pubers aangetrokken die wel weten dat er "iets kan" met kaliumnitraat, maar niet precies weten /hoe/ en /waarom/. Ik maak me dus in de eerste plaats zorgen over de idioten die zichzelf of anderen (potentieel) schade berokkenen, maar ook voor de andere deelnemers van andere "akties", want ik schat dat justitie (indien ingeschakeld) geen onderscheid kan maken tussen "foute posts op een internet forum" en het "internet-forum-systeem" zelf. Daarnaast ben ik bang, dat als er iets mis gaat, dat de fall-out zal zijn dat (hobby-) chemie zonder onderscheid in discrediet zal worden gebracht in de media.

Ik ben niet blij met volstrekt misplaatste betutteling, maar ik heb ook niet veel vertrouwen in het zelfreinigend vermogen van het desbetreffende forum, en ik ben bang dat sommige mensen (helaas) tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen.

Uiteindelijk brengt alleen verstand en niet de sterke arm idioten tot inzicht, en de beste manier zou volgens mij zijn om een paar busladingen pubers naar 't Harde te rijden en ze daar *gecontroleerd* wat verstand te geven ("de landelijke plof-dagen" ;-) ) in plaats van er spastisch op te reageren, maar ik ben bang dat dat niet haalbaar is :-(

Dilemma dus. Wat doe ik?

gr. Theo

Berichten: 168

Re: doe-het-zelf materialen en pubers

Ik snap je probleem... Toch zijn inkoopacties voor chemicaliën niet zo onschuldig als ze lijken, ook al zitten er geen winstoogmerken aan vast. Vaak verkopen groothandels dit soort dingen juist om deze reden alleen aan andere bedrijven met een kvk-nummer. Maar, los daarvan, hier mijn oplossing; de beste, en misschien wel de enige realistische optie in mijn ogen is om dit probleem, eventueel onder een andere naam, op het forum zelf aan de kaak te stellen, en de organisatoren van deze actie erop te wijzen dat er jongelui zijn die waarschijnlijk niet verantwoord met kaliumnitraat zullen omgaan. Kaliumnitraat is in sommige composities erg reactief, en mensen die dit (nog) niet weten, zullen zich misschien wel al te letterlijk de vingers branden.

Berichten: 3.145

Re: doe-het-zelf materialen en pubers

Je zou inderdaad willen dat dat soort hijgerige pubers (kewls) geen KNO3 kunnen krijgen. De (hobby)chemie heeft al niet zo'n best imago en als er weer een hoop sh*t van komt met deze aktie, dan wordt het alleen maar erger. Maar je kunt er weinig tegen doen, KNO3 is legaal en niet moeilijk om aan te komen. En als ze geen KNO3 kunnen krijgen, dan wel NaNO3 of NH4NO3. Allemaal te koop in 25 kg zakken.

Het enige wat je volgens mij kunt doen op zo'n forum is mensen waarschuwen voor de gevaren, zonder dat je betuttelend wilt overkomen. Op chemixtry doe ik dat ook regelmatig. Ik moedig aan de ene kant mensen aan om maar eens te gaan experimenteren als ze melden dat ze de spullen al hebben (ze doen het toch!), maar dan wijs ik ze ook direct op de risico's en druk ik ze op het hart om met kleine hoeveelheden te werken. Pas was er zo nog iemand die met 20 gram KMnO4, Al en S poeder wat flash-poeder wou maken. Uiteindelijk is dat na een aantal posts heen en weer teruggebracht naar mespuntjes en die persoon was best onder de indruk van de heftigheid van die reactie (en brandde zijn duim er mee :oops: , pijnlijk maar verder niks ernstigs) en is nu heel voorzichtig. Dus, ik help ze er mee, en tegelijkertijd breng ik de ambities terug. Dat werkt in de praktijk aardig goed. Later gaan ze misschien wel weer groter werken, maar ze weten dan waar ze mee bezig zijn. Die persoon, waar ik het nu over heb wil nu met 0.5 tot 1 gram werken.

Het opgeheven vingertje en ach en wee geroep hoe gevaarlijk het allemaal wel niet is werkt averechts. Het wekt alleen maar meer nieuwsgierigheid, dus je kunt dan beter echte informatie geven, en aanmoedigen om klein te beginnen met bijbehorende waarschuwingen, zodat ze gevoel er voor krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: doe-het-zelf materialen en pubers

Zolang de wetgever niets doet is dit mogelijk. De verkoop van kaliumnitraat (of salpeterzuur, glycerine, andere nitraten, chloraten etc.) is alleen illegaal als je als verkoper redelijkerwijs kan nagaan dat het voor illegale activiteiten (zoals het zonder vergunning maken van vuurwerk) gebruikt gaat worden.

't Is al eerder op dit forum gesignaleerd en ook politiek en media roepen wel eens wat, maar er gebeurt weinig. Waarschijnlijk moet er eerst een kalf verdrinken en helaas wordt de put dan waarschijnlijk gedempt, terwijl een hek om de put (enige regulering van de verkoop van deze stoffen) al zou helpen.

Het verbaast me overigens dat dit nog niet in het kader van terrorismebestrijding is aangepakt, een bom van bijvoorbeeld het Oklahoma city type kan je ook hier vrij makkelijk maken.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: doe-het-zelf materialen en pubers

Ik hoop dat, voordat deze regels worden bedacht, ook de richtlijn wordt ingevoerd dat er voor elke nieuwe wet twee wetten moeten worden afgeschaft.... Anders hebben we straks 500 rijks ambtenaren meer nodig om deze wet in stand te houden, en nog 100 om die 500 te controleren....

Berichten: 3.145

Re: doe-het-zelf materialen en pubers

JanMeut schreef: Zolang de wetgever niets doet is dit mogelijk. De verkoop van kaliumnitraat (of salpeterzuur, glycerine, andere nitraten, chloraten etc.) is alleen illegaal als je als verkoper redelijkerwijs kan nagaan dat het voor illegale activiteiten (zoals het zonder vergunning maken van vuurwerk) gebruikt gaat worden.

't Is al eerder op dit forum gesignaleerd en ook politiek en media roepen wel eens wat, maar er gebeurt weinig. Waarschijnlijk moet er eerst een kalf verdrinken en helaas wordt de put dan waarschijnlijk gedempt, terwijl een hek om de put (enige regulering van de verkoop van deze stoffen) al zou helpen.

Het verbaast me overigens dat dit nog niet in het kader van terrorismebestrijding is aangepakt, een bom van bijvoorbeeld het Oklahoma city type kan je ook hier vrij makkelijk maken.
Wat mij betreft wordt het niet nog moeilijker gemaakt dan het al is. Ik word nu al soms niet goed van alle regeltjes in dit land, dus a.u.b. niet nog meer regeltjes er bij. Als we zo bezig zijn kunnen we beter maar ook gelijk de verkoop van lucifers verbieden en wat te denken van oplosmiddelen en ontvetters als wasbenzine, thinner, aceton, ether e.d.? Daar kun je toch aardig wat vuurtjes mee maken.

Helaas zijn er altijd irritante figuren of soms ronduit idioten die vervelende dingen doen met allerlei materialen (en ja, daar horen chems ook bij), maar het onderliggende probleem pak je daar niet mee aan. Neem dat soort figuren de KClO3 uit handen, dan gebruiken ze wel NaOH en als ze daar niet meer aan kunnen komen, dan pakken ze wel een fles wasbenzine of desnoods gooien ze met een baksteen een bushokje aan diggelen. Het zelfde fenomeen zie je ook met opgevoerde scooters en brommers, of erger, met straatraces, waarbij afgeragde autos zwaar worden overbelast en levensgevaarlijk worden gepimpt.

Dus, er moet wel degelijk wat worden gedaan tegen dit soort ongein, en dus ook tegen de ongein met stoffen als KNO3, KClO3, etc. Maar ik denk niet dat je de verkoop van deze stoffen aan particulieren moet verbieden. De grote meerderheid van mensen die dit soort stoffen kopen doen het om andere heel legitieme redenen. Zelf ben ik naast chemie-hobbyist ook fotograaf en doe ook DOKA-werk. Ik vind het uitermate frustrerend dat ik hier in Nederland de meest gangbare stoffen als pyrogallol, natriumsulfide, kaliumdichromaat en diverse metaalzouten niet meer kan krijgen. Apothekers kijken je verontrust aan als je er om vraagt en ze vertellen me hoe hoe giftig ze wel niet zijn en ze verkopen het me niet. Ik kom er wel aan, maar dan wel vanuit de USA/Canada, of vanuit Estland, maar dat is toch eigenlijk te gek voor woorden? De regels zijn hier zo streng, elders veel minder streng en nu moet ik dergelijke stoffen met luchtpost naar Nederland laten sturen. Het zelfde zie je op eBay. Kijk eens naar de Duitse of Engelse eBay. De meest uitgebreide chem-collectie wordt aangeboden (zo heb ik Na-metaal, KIO4, NaIO3, maar ook stoffen als NbCl5 en watervrij AlCl3 via eBay). Hier in Nederland wordt je advertentie al weggehaald als het gaat om KCl of KBr :oops: . Zelf zou ik ook wel iets willen delen met andere hobbyisten en wat is mooier dan iets op eBay zetten, maar helaas, binnen 24 uur een warning aan je broek, met KBr en geel bloedloogzout! Zelfs hoogspanningscomponenten, zoals 20 kV dioden, zijn al een probleem hier in Nederland, het is echt vreselijk. Stel je voor dat Jan *** een schokje krijgt van zo'n diode, dat kunnen we toch echt niet laten gebeuren.... dus laten we de verkoop van dat soort gevaarlijk spullen maar ontmoedigen.

Naar mijn mening is het op dit moment zo dat onze maatschappij aardig aan het ontsporen is en het beangstigt mij wel eens wat voor narigheid er allemaal uitgehaald wordt. Veel mensen nemen hun verantwoordelijkheid niet meer en gebruiken hun verstand niet meer. Aan de ene kant leidt dat tot excessief gedrag en aan de andere kant leidt dat tot overmatige betuttleling en verkleutering 8-[ .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: doe-het-zelf materialen en pubers

Woelen, ik sta helemaal achter je betoog.

Reageer