zink

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

zink

sorry als ik nog eens iets vraag :oops:

hoe kan je zink aantonen, met welke producten?

Geef me gewoon paar mogelijkheden aub + kleine uitleg, dank u!

ik heb geen opdracht mocht u dat vragen, ik moet zelf iets in elkaar steken.

dank u!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zink

Dat kan met vlamkleuringen. In de BINAS staat een tabel met de vlamkleuren voor verschillende elementen.

Wanneer je het heel precies wilt doen dan kun je gebruik maken van AAS (atomaire absorptie spectroscopie). Hierbij meet je de precieze golflengtes van het licht uit de vlam. Dit is nauwkeuriger dan kleurbepaling met het blote oog.

Zie ook Wikipedia over AAS

Berichten: 3.145

Re: zink

Dat kan met vlamkleuringen. In de BINAS staat een tabel met de vlamkleuren voor verschillende elementen.
Ik heb geen BINAS, maar ik wist niet dat zink een specifieke vlamkleur geeft. Welke is dat dan, kun je die voor mij opzoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: zink

Euh, van de 10 metalen waarvan de vlamkleuring in de binas staat, staat zink er niet bij.
Si non è vero è bien trovato

Berichten: 72

Re: zink

Als je alleen maar zink hoeft aan te tonen, en er geen andere stoffen/metalen doorheen zitten, kan je wat zink oplossen in verdund salpeterzuur en er dan vervolgens wat ammoniumsulfideoplossing bij doen. Als je dan een wit neerslag krijgt heb je aangetoond dat er zink aanwezig is. Nogmaals, dit kan alleen als zeker is dat geen andere stoffen aanwezig zijn, anders moet je een voledige analyse uitvoeren voor veel meer stoffen en ik heb geen zin om heel mijn "Beknopte Leidraad voor de Qualitatieve Chemische Analyse door Dr. Ada Prins (1952, Scheltema & Holkema N.V., Amsterdam) over te zitten typen :oops:

Berichten: 168

Re: zink

Zink brandt met een fel lichtgroene vlam, woelen. Je kent de proef met de ammoniumnitraat, ammoniumchloride en zink toch wel? En klopt, deze vlamkleuring staat niet in Binas.

Berichten: 3.145

Re: zink

Ik heb van die proef gehoord, maar hem zelf nooit gedaan. Ik heb nooit de moeite genomen om ammoniumnitraat uit KAS te isoleren.

Misschien moet ik dat binnenkort maar eens doen, zo moeilijk is dat niet. Nog weer een reden om dat eens op te pakken.

Reageer