[scheikunde] Maken van een 0.1 M KCl-oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Maken van een 0.1 M KCl-oplossing

Hoi,

Ik heb een taak van chemie en ik geraak er maar niet uit!!

Opgave : Hoeveel g KCl moet je oplossen in 1 liter water om een 0.1 M KCl-oplossing ( = 0.1 mol KCl/ l) te krijgen?

(Het heeft in ieder geval te maken met de massaconcentratie (m/v) of de molaire concentratie (n/v) .. )

HELP ME!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "help" zijn zo nikszeggend.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Maken van een 0.1 M KCl-oplossing

Niemand?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Maken van een 0.1 M KCl-oplossing

8-[ :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Maken van een 0.1 M KCl-oplossing

Zo te ruiken moet dit voor morgen af.

Wat is de molmassa van KCl? (Zelf opzoeken)?

Hoe kom je van mol per liter (mol/l) naar gram per liter (g/l) via gram per mol (g/mol)? (Kijk met vermenigvuldigen of delen wat je tegen elkaar weg mag strepen)

Dit is trouwens geen wemakenjehuiswerkvoorje-forum, enige inzet en geduld is wel wenselijk :oops:

Berichten: 183

Re: [scheikunde] Maken van een 0.1 M KCl-oplossing

En jij verschiet ervan dat niemand antwoord? Het komt niet erg beleefd over om zo snel al op een antwoord te roepen. Als je iets dringend moet weten is dan niet onze schuld maar eerder van jouw slechte planning.

Betreffende jouw vraag :

gegeven : 0.1 mol/l KCl

gevraagd : aantal gram KCl in 1 liter om bovenstaande conc. te bekomen.

Als we 0.1 mol/l * 1liter doen zien we dat we 0.1 mol KCl nodig hebben op de oplossing te bereiden.

Nu hoeveel gram is 0.1mol KCl ?

Dit kan je berekenen door 0.1 mol * molaire massa van KCl = aantal gram nodig

lukt het nu ?

edit: FsWd was me voor :oops:

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Maken van een 0.1 M KCl-oplossing

Dank je wel voor de reacties.

Oké sorry voor mijn houding.

Slechte planning is echter niet waar, omdat deze taak vandaag opgegeven is.

Ik was gewoon in de war.

Nogmaals bedankt!

Groetjes, Linna.

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Maken van een 0.1 M KCl-oplossing

Je hebt toch wel een docent waar je dat soort vragen aan kunt stellen?

Of heb je te maken met het modernisme CGO waarbij je alles lekker zelf uit mag zoeken en de directie lekker heeft bezuinigd op personeel om op die manier vette bonussen binnen te halen?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: houden we het hoofd wel koel?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Maken van een 0.1 M KCl-oplossing

nou ik lees wel eens krantenartikelen waarin staat dat studenten het zelf maar moeten uitzoeken. Tevens las ik dat studenten op een aantal scholen weer vragen om les!!!!!!! ( op school vragen om lessen?)

en toen dacht ik dat de vraagsteller misschien met dat soort te ver doorschietend onderwijs te maken had. Vroeger stelde je dat soort vragen gewoon aan de docent

vandaar mijn reactie moderator

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Maken van een 0.1 M KCl-oplossing

vandaar mijn reactie moderator
Help je daar de vraagsteller mee? Had jij op elk moment v/d dag een docent tot je beschikking? Had jij nooit overwachte vragen?

Er zijn zat redenen waarom iemand op het laatste moment met een vraag kan komen waarvan je denkt: "dit kan hij/zij toch wel?" of "dit had een docent toch moeten uitleggen?".

We zijn hier om elkaar te helpen en niet om na vragen direct te gaan discussieren over het onderwijssysteem, daar mag je een eigen topic over openen :oops:

Reageer