[scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Hallo,

Waarom slaat het ene zout neer? Als je bijvoorbeeld opgeloste lood(II)nitraat in een oplossing Kaliumjodide doet, slaat lood(II)jodide neer. Maar waarom juist lood(II)jodide?En niet bijvoorbeeld Kaliumnitraat?

Mij viel op dat Lood en jood vergeleken met Kalium en nitraat veel meer protonen en elektronen bevatten dan de andere twee. Heeft dit te maken waarom de ene neerslaat en de andere niet?

Alvast bdankt voor uw antwoord :oops:

Berichten: 168

Re: [scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Het heeft te maken met hoe de ionen gestabiliseerd worden in het oplosmiddel. Water is polair en zal dus niet een apolair stofje als hexaan oplossen. Water bestaat uit zuurstof en waterstof, en die zuurstof trekt als het ware de elektronen van waterstof een beetje meer naar zijn kant. Hierdoor ontstaat het dipoolmoment; netto is zuurstof ietsiepietsie negatiever dan de waterstoffen, en aangezien water nog 2 elektronenparen heeft, ontstaat er tetraëderstructuur. Die structuur zorgt er weer voor dat het molecuul polair wordt; de waterstoffen zitten naar beneden, de elektronenparen naar boven, en de zuurstof in het midden.

De ionen van de genoemde oplossingen worden bijzonder goed gestabiliseerd (water draait zich er fijn omheen). Dit komt omdat het water sterk genoeg is om zich tussen de binding in te friemelen. Wanneer de ionenbinding echter te sterk is, kan het water echter niet om het ion heen kruipen, en blijft het zout intact.

Het is een 'beetje' versimpeld, maar daar komt het op neer.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Hoe komt het dan dat Lood-ionen juist de jodide-ionen kiest om een zout te vormen? Waarom zijn de Lood ionen sterker aangetrokken door de jodide ionen dan bijv. de nitraat ionen?

Berichten: 168

Re: [scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Loodionen kiezen niet specifiek voor de jodide-ionen, maar ook voor de nitraationen. Het is alleen zo dat de binding met nitraat niet sterk genoeg is, en dus uit elkaar gehaald wordt door water.

Waarom de binding van loodjodide sterker is dan loodnitrat? Tsjah, dat heeft te maken met de orbitalen en elektronendichtheden. Ik kan dit niet zo goed uitleggen in makkelijke begrippen... Ook weet ik niet precies hoe het zit. Lood heeft als grondconfiguratie [Xe]4f146s25d106p2 en jood [Kr]5s24d105p5. Ik denk dat iemand anders hier het verhaal mag overnemen... :oops:

Waar het op neerkomt, is dat lood veel elektronen kan opnemen en jood dit makkelijker laat doen dan nitraat, ook vanwege sterische (lees: ruimtelijke) eigenschappen.

Ook is loodjodide in vaste vorm minder polair dan loodnitraat, en blijft het dus in principe makkelijker in kristalvorm dan in oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Happyjeroen, ik denk dat je de energie voor kristallisatie nu door de war gooit met de ionisatie. Je kunt aan de oplosbaarheid slecht zien wat de positie van de elektronen in de structuur is!

Het is met deze neerslagreacties zoals met elke andere chemische en fysische reactie: het systeem streeft naar een zo laag mogelijke vrije energie. Blijkbaar is (grof gesproken) voor loodjodide de vaste stof de laagste energie, en voor loodnitraat de oplossing.

De ezelsbruggetjes die ik op school voor oplosbaarheid van zouten leerde zijn als je diep quantummechanisch rekent wel na te gaan, maar je kunt toch beter maar onthouden!

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Ok ik begrijp er niks van, maar ik begrijp wel dat ik nog veeeel te weinig van Scheikunde weet om dat te kunnen begrijpen. :oops:

Maar toch bedankt voor uw reacties! 8-[

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Zij leggen het ook te ingewikkeld uit.

Als je 2 oplossingen bij elkaar gooit krijg je een mengsel van positieve en negatieve ionen.

Als 1 soort positieve ionen mogelijk een slecht oplosbaar zout kunnen vormen, zullen ze ook neerslaan.

Loodjodide is in jouw systeem het enige slecht oplosbare zout.

Er kunnen zich ook 2 neerslagen vormen, dat hangt helemaal af van welke ionen je in je oplossing hebt en welke zouten zich daaruit kunnen vormen.

Berichten: 168

Re: [scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Ze vraagt waarom de ene slecht oplosbaar is... :oops:

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Lood (II) jodide is eigenlijk nauwelijks meer een zout te noemen. Deze verbinding is al tamelijk covalent en ook dat kan leiden tot vorming van neerslagen. Helaas is er niet zo maar een regeltje waarmee alle situaties van te voren kunnen worden voorspeld. Zoals rwwh al aangaf, met behulp van gedetailleerde quantummechanische modellen is er heel veel na te rekenen, maar simpele vuistregels zijn er helaas niet. Het beste wat je kunt doen is voor een aantal gangbare ionen combinaties leren of ze slecht of goed oplosbaar zijn. Zo geldt voor lood(II) zouten dat ze vrijwel allemaal onoplosbaar zijn, behalve de nitraten, acetaten en perchloraten. Uieteraard zijn er ongetwijfeld meer oplosbare lood(II)zouten, maar dit zijn de meest gangbare.

Zo werkt het vaak in de chemie. Er zijn wel patronen, maar die zijn nooit superhard en lang niet altijd geldig. Wat dat betreft is chemie heel anders dan bijv. een vakgebied als wiskunde. Het is niet voor niets dat het doen van experimenten zo'n belangrijke rol speelt in de chemie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Waarom slaat het ene zout neer en de andere niet?

Volgens mij is de vraag inderdaad zeer moeilijk te beantwoorden.

Verklaar maar eens waarom de meeste zouten beter oplossen in heet water dan in koud, terwijl het voor andere weinig verschil maakt (bijv.: NaCl en Na2SO3) en er zelfs zouten zijn die beter in koud water oplossen dan in heet (bijv.: CaSO4, Ca(OH)2, MnSO4 en MgCl2)

Reageer