Kwaliteitshandvest

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 115

Kwaliteitshandvest

Hallo,

Weet iemand waar ergens globaal staat uitgelegd hoe je een goed kwaliteitshandvest schrijft? Zijn hier richtlijnen voor?

Weet iemand een website waar dit op staat of heeft iemand een document wat ik zou kunnen inzien?

Ik vroeg me ook af hoe je toch een goede controle kan toepassen als er maar 1 laborant in een bedrijf werkt. Je hebt dan niet de mogelijkheid om zoveelste lijns controles te laten uitvoeren. Iemand hier een strategie voor?

Bedankt,

Mercy

Berichten: 161

Re: Kwaliteitshandvest

Kan je iets specifieker zijn?

Aangezien je het over een bedrijf hebt zou het zo kunnen zijn dat er (product gerelateerd) specifieke eisen zijn (zoals de ASTM procedures) en die gebruik je dan als basis.

Ook kan het nuttig zijn bij vergelijkbare bedrijven te kijken hoe een en ander daar geregeld is.

Meestal hebben afnemers specifieke wensen, eisen en testmethoden. Leveranciers testen hun producten zelf op bepaalde eigenschappen met bepaalde methoden. De door hen gebruikte methoden (en wensen en eisen) vormen dan je basis (zo zijn de ASTM procedures feitelijk ontstaan; in samenspraak tussen betrokkenen).

Kern van de zaak is dus; probeer niet zelf het wiel uit te vinden maar gebruik wat er al beschikbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kwaliteitshandvest

In NEN-EN-ISO 9000 t/m 9004 staat van alles over het opzetten van kwaliteitssystemen.

Verder is het geen probleem om maar één laborant te hebben.

De eerstelijnscontrole voert hij zelf uit.

De tweedelijnscontrole hoeft alleen maar te worden uitgevoerd als je geen derdelijnscontrole kunt uitvoeren. Derdelijnscontrole zijn meestal ringonderzoeken. Probeer dus aan die mee te doen. Mochten deze er niet zijn dan kun je nog uitwijken naar onderzoek van gecertificeerd monstermateriaal, of een ander lab benaderen met de vraag of zij af en toe een monster willen analyseren om het resultaat onderling te vergelijken.

Berichten: 47

Re: Kwaliteitshandvest

Bij ons is de ISO 17025 gangbaar (de vroegere ISO 45001). Het is een norm voor beproevings- en kalibratielaboratoria.

Reageer